La începutul ultimei luni din 2013, Primăria Oradea a primit o nouă confirmare cu privire la clasarea oraşului în topul celor mai performante oraşe din ţară. Conform Agenţiei Internaţionale Fitch Ratings, Oradea are calificativul BBB- pentru împrumuturile pe termen lung în valută şi în moneda naţională şi F3 pentru împrumuturile pe termen scurt în valută.

Primăria Oradea este una dintre instituţiile care au înţeles repede că investiţiile sunt strâns legate de evaluările făcute de agenţiile de rating cu renume, motiv pentru care a încercat să îşi îmbunătăţească aceste evaluări. Dacă în luna septembrie România era evaluată de Fitch Ratings cu BBB- pentru datoriile pe termen lung în valută, cu BBB pentru cele în lei şi cu F3 pentru datoriile pe termen scurt, Oradea are un singur criteriu la care stă mai prost, şi anume împrumuturile pe termen lung în valută, acolo unde are BBB-. Totuşi, conform municipalităţii, calificativele de rating reflectă stabilitate în ceea ce priveşte economia, politica, performanţele financiare şi cadrul legislativ. De asemenea, merită menţionată şi flexibilitatea bugetară redusă.

Analiza Fitch Ratings pentru Oradea

Perspectiva stabilă reflectă punctul de vedere al agenţiei Fitch Ratings, respectiv faptul că performanţele bugetare ale Municipiului Oradea se vor îmbunătăţi până în anul 2016, iar plata datoriei publice şi serviciul datoriei publice nu vor depăşi nivelul indicatorilor de rating. Fitch constată că datoria publică este în creştere, gradul de îndatorare apropiindu-se de limite abia în anul 2016. PIB-ul României are perspective de creştere de aproximativ 2% în termeni reali (în 2012 - 0.7%). Fitch se aşteaptă la o creştere mai mare, respectiv de 2.6% în 2014 şi 3% în 2015, cu mult peste media de 1.6% atinsă în perioada 2007-2011. Acest aspect se reflectă în transferurile şi repartizările cotelor defalcate din TVA, care sunt colectate de către autorităţile de la nivel central şi apoi transferate autorităţilor locale. Indicatorii sociali locali sunt peste media națională, iar Municipiul Oradea, centru educaţional şi de sănătate al judeţului Bihor, are o rată a şomajului sub media pe ţară. Municipiul Oradea este guvernat de un cadru legal conservator care statuează limite în ceea ce priveşte datoria publică. Cu toate că datoria publică a crescut semnificativ în ultimii ani şi se preconizează creşteri viitoare conform planului financiar pe termen scurt (până în 2016), aceasta nu va depăşi limita impusă de legislaţia în vigoare. Primarul a fost reales în iunie 2012 având susţinere politică în proporţie de 2/3. Partidul de guvernare locală este acelaşi ca la nivel central.

Datorii, dar în limitele normale

Excedentul din exploatare a scăzut uşor, la 18.3% în 2012, dar rămâne aproape de performanţele obţinute în ultimii cinci ani. Fitch Ratings estimează că excedentul din exploatare se va situa în jur de 20% şi în perioada 2013-2016. Excedentul este suficient pentru a acoperi costurile cu dobânzile. Costurile moderate cu dobânzile de 2.3% din veniturile operaţionale şi excedentul actual asigură resurse suficiente pentru investiţii locale. Oradea înregistrează o uşoară creştere, de 7.8%, a ponderii datoriei publice din totalul veniturilor, estimându-se la 10% pentru anul curent. Oradea a contractat un împrumut guvernamental în valoare de 14.4 milioane lei și un împrumut în valoare de 40 de milioane de lei de la ING Bank Amsterdam în vederea asigurării necesarului de finanțare pentru proiectele europene. La sfârșitul lunii noiembrie 2013, datoria publică este de 289 de milioane de lei și 55 de milioane de lei care nu au fost încă folosiți. Serviciul datoriei publice va atinge un nivel de aproximativ 47 de milioane de lei și aproximativ 45 de milioane de lei în 2014 și 2015. Gradul de îndatorare a fost de 21.6%, cu mult sub limita impusă de legislație. Municipiul Oradea deține acţiuni la 5 societăți comerciale, care împreună însumează o datorie indirectă în 2012 de aproximativ 182.5 milioane lei. Începând cu luna mai 2013 nu există înregistrate garanții din partea Municipiului pentru împrumuturi contractate de către entităţi subordonate. Datoria publică locală, inclusiv creditele societăților comerciale la care municipiul este acționar și garanțiile emise de acesta, se ridicau la 520 de milioane de lei la sfârșitul anului 2012. Calificativul de rating al Oradiei se poate îmbunătăți în cazul îmbunătățirii calificativului pe țară, întrucât calificativul acordat unei unități administrative teritoriale nu poate fi mai mare decât calificativul de țară.

Ce înseamnă acest rating şi la ce foloseşte

Una dintre cele mai clare explicaţii cu privire la rating se găseşte pe site-ul kmarket.ro, Pagina Pieţei de Capital din România, o iniţiativă gratuită de promovare a pieţei de capital aparţinând Societăţii de Servicii de Investiţii Financiare Intercapital Invest SA. Conform acesteia "rating-urile sunt nişte calificative care se dau în funcţie de capacitatea şi bunăvoinţa emitentului de a-şi achita obligaţiile, un ghid al abilităţii şi dorinţei emitentului de a întruni condiţiile emisiunii", instrumente care sunt folosite de investitorii potenţi care nu vor să-şi asume riscuri inutile. "Un aspect deosebit care trebuie analizat este modalitatea în care ratingurile acordate de agenţiile specializate influenţează rata dobânzii pe care emitentul de titluri debitoare trebuie s-o plătească pentru a atrage investitorii. Astfel, cu cât ratingul este mai mare cu atât este mai mică rata dobânzii pe care o plăteşte, deci şi randamentul. Similar, obligaţiunile cu un rating mic trebuie să plătească dobânzi ridicate, oferind randamente înalte, pentru a ademeni investitorii care ar putea fi îngrijoraţi în legătură cu plata la timp a dobânzii şi a principalului", se mai afirmă pe kmarket.ro.

România, acelaşi rating ca şi Bulgaria sau Namibia

Deşi sunt mai multe agenţii care fac aceste evaluări (Moody's Investors'Service, Standard&Poor's Corporation, Fitch Investors's Service Fitch, Duff&Phelps), acestea folosesc cam acelaşi sistem de notare. Oraşele sau ţările care sunt cele mai sigure pentru investitori sunt evaluate cu AAA, urmate de AA şi A. Categoria BBB, cea în care este şi Oradea, deşi ratingul ei este BBB-, sunt urmate de BB, B, CCC, CC, C şi D. În Clasemnetul Fitch, printre ţările cu cel mai bun rating (AAA) în 2012-2013 se găsesc Australia, Austria, Canada, Danemarca, Finlanda, Germania, Olanda, Norvegia, Singapore, Suedia, Elveţia şi SUA. În aceeaşi categorie cu România (BBB-), se mai găsesc Azerbaidjan, Bulgaria, Columbia, Islanda, India, Indonezia, Maroc, Namibia, Filipine, Turcia şi Uruguai.

Mai merită menţionat, conform aceleiaşi surse, că "atunci când un emitent se află în "vizorul" agenţiilor de rating acest lucru îl poate avantaja, dar şi dezavantaja. Avantajele reies din faptul că emitenţii superior clasificaţi, dispun de flexibilitate financiară, având acces mai larg pe piaţă, ceea ce înseamnă de fapt costuri mai reduse. Un rating bun îi oferă emitentului accesul la pieţele internaţionale de capital, în special în cazul pieţelor în care nu este prea bine cunoscut sau în care investitorii nu sunt familiarizaţi cu limbajul emitentului, cu practica sa comercială sau cu metodologia contabilă. Dezavantajele apar în momentul în care emitentul se confruntă cu dificultăţi financiare, ceea ce conduce la degradarea ratingului acordat". Privind toate aceste statistici, se poate concluziona că, deşi Oradea nu are un rating care să o plaseze în prima categorie, clasarea ei între oraşele cu rating BBB- este un lucru pozitiv, unul care ar trebui mai degrabă să atragă investitorii decât să îi îndepărteze.