Aproape o mie de copii din Bihor au unul sau ambii părinţi plecaţi la muncă în străinătate, potrivit datelor furnizate de către primăriile din judeţul nostru Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Bihor la sfârşitul anului trecut. Cu excepţia unuia singur, toţi copiii sunt crescuţi de rude.

Cei mai mulţi copii au între 10 şi 13 ani

Potrivit informaţiilor furnizate de DGASPC Bihor, în judeţul nostru există 134 de familii cu ambii părinţi plecaţi, 265 de familii din care este plecat în străinătate un singur părinte şi alte 87 de familii cu părinte unic susţinător al familiei monoparentale care lucrează în afara ţării. În total, în cazul a 485 de familii de bihoreni, cel puţin un părinte este plecat. În ceea ce priveşte numărul copiilor, dintr-un total de 950, 284 au ambii părinţi plecaţi, 545 au un singur părinte care lucrează în străinătate, iar 121 de copii au singurul părinte întreţinător de familie plecat la muncă peste graniţe. Aproape toţi copiii au rămas în grija rudelor până la gradul IV, respectiv 949, în cazul unuia singur fiind instituite măsuri de protecţie socială. Dintre cei 950 de copii, 483 sunt băieţi şi 467 sunt fete. Potrivit DGASPC Bihor, cei mai mulţi minori lăsaţi în grija rudelor, respectiv 296, au vârste cuprinse între 10 şi 13 ani. 16 dintre ei au mai puţin de un an, 41 de copii au vârste cuprinse între 1 şi 2 ani, 125 sunt cu vârste între 3 şi 6 ani, 195 au între 7 şi 9 ani iar 277 între 14 şi 17 ani. Părinţii care pleacă la muncă în străinătate şi îşi lasă copiii minori acasă sunt obligaţi să desemneze o persoană majoră din familie, care să se ocupe de întreţinerea acestora pe toată perioada absentei lor. Cei care nu fac acest lucru vor fi sancţionaţi cu o amendă cuprinsă între 500 şi 1.000 lei. 
 

Obligaţi să fie responsabili

Toţi părinţii care merg să muncească în străinătate, indiferent dacă pleacă să îşi caute de lucru sau au deja contract de muncă, trebuie să anunţe la serviciul de asistenţă socială cu cine rămân copiii lor în ţară. Obligaţia de a notifica serviciul public de asistenţă socială nu mai revine doar persoanelor care pleacă în străinătate cu contract de muncă, aşa cum era prevăzut până la aprobarea Legii 257/2013, ci tuturor. Din luna octombrie 2013, toţi părinţii care îşi lasă copiii singuri acasă sunt obligaţi să notifice serviciul public de asistenţă socială de care aparţin cu cel puţin 40 de zile înainte şi să desemneze o persoană care se va ocupa de aceştia. Până la aprobarea Legii 257/2013, acest lucru era reglementat printr-un ordin şi viza doar părinţii care plecau în străinătate cu contract de muncă, nu şi pe cei care munceau la negru sau pe cei care plecau pentru a-şi căuta o slujbă. "Notificarea va conţine, în mod obligatoriu, desemnarea persoanei care se ocupă de întreţinerea copilului pe perioada absenţei părinţilor sau tutorelui, după caz. Confirmarea persoanei în întreţinerea căreia va rămâne copilul se efectuează de către instanţa de tutelă. Persoana desemnată trebuie să facă parte din familia extinsă, să aibă minimum 18 ani şi să îndeplinească condiţiile materiale şi garanţiile morale necesare creşterii şi îngrijirii unui copil", se arată lege. Persoana căreia urmează să îi fie delegată autoritatea părintească îşi dă acordul personal, în faţa instanţei. Instanţa va dispune delegarea temporară a autorităţii părinteşti cu privire la copil, pe durata lipsei părinţilor, dar nu mai mult de un an.