În prag de iarnă, guvernanţii au mai inventat o nouă obligaţie financiară care să apese şi mai mult asupra bugetului familiei: fondul de garanţie. Cei care de abia îşi achită în fiecare lună cheltuielile de întreţinere, făcând eforturi disperate să nu rămână restanţieri la asociaţii, au rămas oripilaţi la ideea că va trebui să mai dea nişte bani pentru un fond a cărui utilitate nu o regăsesc în explicaţiile celor care au luat decizia înfiinţării lui. Fondul de garanţie reprezintă valoarea unui consum mediu pe o lună şi el urmează să fie achitat în 60 de zile de la încheierea contractului-abonament de furnizare de servicii pe care toate cele 672 de asociaţii de proprietari, 2025 de abonaţi casnici şi 1368 agenţi termici din Oradea, sunt obligaţi să le încheie cu noua societate comercială Electrocentrale SA. Se pare că logica plăţii acestor sume se regăsesc în necesitatea achiziţionării de combustibil, însă mulţi dintre reprezentanţii proprietarilor de apartamente contestă legalitatea morală a perceperii acestora, acesta urmând să fie restituit la încetarea contractului!? "Până în prezent, a fost încasată suma de 2,5 miliarde lei, majoritatea provenid de la agenţii economici, doar 33 de asociaţii, dintre cele 334 care au încheiat contracul de furnizare ce prevede obilgaţia constituirii fonduluia au achitat fondul respectiv", ne-a precizat Maria Cosma, director economic al SC Electrocentrale. Pe plan local, unii dintre administratorii asociaţiilor de proprietari au fost mandataţi de către cei pe care îi reprezintă să nu achite fondul, "atâta timp cât Electrocentrale are bani să investească miliarde în fotbal", în timp ce alţii mai zeloşi refuză să încaseze plata întreţinerii fără achitarea ratei la fondul de rulment. "Am fost zilele trecute la asociaţie să-mi plătec întreţinerea, dar cei de la asociaţie nu mi-a luat banii până nu achit şi cei 400.000 pentru fondul de garanţie", ne-a declarat Elvira Delcea, care face parte din Asociţia de proprietari "Ambianţa". Împotriva celor care au refuzat să încaseze banii se poate face însă plângere la Serviciul îndrumare şi control al asociaţiilor de proprietari ce funcţionează în cadrul Primăriei Oradea. Cereri de rebranşare la sistemul de termoficare Valoarea ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei, ce se acordă în perioada sezonului rece, i-a determinat pe mulţi dintre românii cu venituri mici care s-au debranşat iniţial de la sistemul de termoficare să ceară rebranşarea lor. În perioda 2000-2003, au cerut debranşarea 8000 de orădeni, dintre care 490 au fost debranşaţi în totalitate. În ultimele zile, societatea de termoficare a onorat 194 cereri de rebranşare. "Această operaţiune nu ar trebui să se realizeze în sezonul de încălzire, deoarece implică oprirea temporară a furnizării căldurii şi golirea instalaţiilor de încălzire, ce se realizează cu cheltuieli mari. Oricum, rămâne la latitudinea asociaţiei de proprietari dacă acceptă sau nu oprirea căldurii în vederea reconectării la reţea pe cei care au cerut acest lucru", ne-a declarat Dumitru Filip, şef Birou Contracte, Calcul, Consum din cadrul SC Electrocentrale.