Venituri mai mici din tranzacţii cu imobile
Viceprimarul Rozalia Biro a anunţat că, în anul 2009, din cauza crizei economice, numărul tranzacţiilor cu clădiri, terenuri şi autoturisme în Oradea s-a redus considerabil, ceea ce a determinat scăderea veniturilor la bugetul local provenite din aceste tranzacţii. Astfel, în perioada ianuarie-august 2009, numărul de impuneri noi pentru clădiri cumpărate de persoane fizice a scăzut cu 35% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Mai exact, în 2008, în primele opt luni ale anului au fost cumpărate 964 de case şi apartamente faţă de doar 623 în acest an. "La terenuri, scăderea este mai accentuată, înregistrându-se o diferenţă de 45%. Anul trecut au fost înregistrate 1.275 de cazuri, în timp ce anul acesta s-au înregistrat doar 705 cazuri noi", a precizat Biro. În ceea ce priveşte impunerile la autoturismele noi, diferenţa înregistrată este de 36 de procente. La persoanele juridice, cea mai mare diferenţă, de 48%, este remarcată la impunerile pentru autoturisme, acestea scăzând de la 3.560 la 1.728. În ceea ce priveşte tranzacţiile făcute de orădeni, numărul de vânzări şi cumpărări de clădiri a scăzut cu 38%, de la 3.540 la 2.250, în timp ce tranzacţiile cu terenuri s-au redus cu 35%, de la 3.977 la 2.587. În schimb, au crescut foarte mult tranzacţiile de maşini, de la 2.310 anul trecut, la 3.436 în acest an. La persoanele juridice, se înregistrează o uşoară creştere a tranzacţiilor cu clădiri (11%), respectiv o uşoară scădere a tranzacţiilor cu terenuri. O scădere mai mare, de 25%, s-a înregistrat în cazul tranzacţiilor cu autoturisme, numărul lor fiind redus de la 1.364 în 2008, la 1.018 în primele opt luni ale anului 2009.

Încasări mai mari cu 10% faţă de anul trecut
Cu toate acestea, directorul Direcţiei Economice din cadrul Primăriei Oradea, Eduard Florea, a precizat că nivelul încasărilor din veniturile bugetului local, la data de 15 septembrie, este cu 10% mai mare decât aceeaşi perioadă a anului trecut: 299,44 milioane lei, faţă de 272,95 milioane lei. Pe de altă parte, gradul de încasare înregistrează o scădere de 3 procente faţă de prevederile bugetare. "Din veniturile proprii, am realizat 67% faţă de 65% în 2008. Pe de altă parte, de la bugetul de stat am primit doar 45% din cât este prevăzut în contractele pe care le avem sau ni se cuvin conform legii", susţine Florea. În ceea ce priveşte impozitul pe profit, Florea a precizat că doar Compania de Apă Oradea a rămas cotizant la bugetul local, celelalte regii şi societăţi din subordinea PMO virând impozitul pe profit la bugetul de stat. Pe de altă parte, Eduard Florea a precizat că cea mai importantă categorie de venituri o reprezintă cota de 47% virată de DGFP Bihor din totalul sumelor colectate din impozitul pe venit colectat la nivelul autorităţii publice locale. Dacă până acum aceasta a înregistrat o creştere exponenţială în ultimii ani urmare a creşterii numărului de angajatori şi de angajaţi sau a câştigurilor acestora, luna septembrie a fost prima lună în care s-au înregistrat încasări mai mici decât cele de anul trecut. În ceea ce priveşte veniturile obţinute din vânzarea bunurilor imobile ale municipiului, directorul Direcţiei Economice a anunţat că ieri a expirat termenul pentru plata celei de-a treia rate de către firma Tony Construct. Firma trebuia să plătească 1,7 milioane euro. Florea a precizat că firma riscă să piardă garanţia de 300.000 euro şi terenul.