Universitatea din Oradea l-a găzdui marți, 17 mai, pe ambasadorul statului Israel în România, David Saranga. Înainte de a susține conferința „Digital and traditional diplomacy”, ambasadorul s-a întâlnit cu reprezentanți ai Primăriei și ai Universității, susținând că va sprijini carearea unei universități antreprenoriale la Oradea.

În deschiderea conferinței de la bibliotecă, prof. univ. dr. Anca Dodescu, prodecanul Universității din Oradea, i-a invitat pe cei prezenți să își imagineze ce a însemnat comunitatea evreiască pentru orașul de pe Crișul Repede, în condițiile în care, la începutul secolului XX, aceasta reprezenta o treime din populația de 90.000 de locuitori ai orașului. „Este o onoare pentru Universitatea din Oradea să-l găzduiască pe ambasadorul statului Israel”, a spus prof. univ. dr. Anca Dodescu. Prorectorul a adăugat că prezența domnului David Saranga la Universitate marchează și debutul seriei vizitelor unor diplomați străini, pusă sub egida „Ora ambasadorului la Universitatea din Oradea”.

„Avem la Oradea un invitat cu adevărat special, cel care, după cum spunea Jewish Chronicle, este omul ale cărui campanii au schimbat modul în care este perceput Israelul în lume, creatorul primului blog oficial al unei țări și al primului canal de YouTube al unui stat”, a subliniat prorectorul Universității din Oradea, conf. univ. dr. Sorin Borza. „Avem nevoie de voci credibile care să aibă, în discursul public și o fibră morală. Cred că domnul ambasador David Saranga este un astfel de om”, a încheiat prorectorul Universității din Oradea.

 

„E o diferență între a-ți păsa și a fi interesat de Israel!”

Conferința lui David Saranga, intitulată „Digital and traditional diplomacy”, a fost un eveniment interactiv. Înaltul diplomat a întrebat publicul la ce se gândește prima dată atunci când aude despre Israel. „Holocaust, religie, luptă, bunăstare, reguli...” au fost doar câteva dintre răspunsurile venite din sală. David Saranga a explicat apoi că asta a făcut și el atunci când și-a propus pentru prima dată să schimbe percepția țării sale în lume; a încercat să afle cum e percepută țara lui. Două au fost cuvintele care s-au impus: religie și militarism. „Miza noastră a fost ca în 15-20 de ani să adăugăm noi dimensiuni felului în care este perceput Israelul în lume”, a afirmat David Saranga. „Am căutat să oferim lumii fața umană a Israelului. Întrebarea era ce vor oamenii să știe, ca să le pese de Israel. E o diferență între a-ți păsa și a fi interesat. Vreau ca oamenilor să le pese de Israel. Pentru asta vreau să le arăt fața umană a Israelului. «Suntem ca voi!» e un mesaj important, pentru că oamenii se conectează la cei care sunt ca și ei”, a mărturisit ambasadorul.

David Saranga a dezvăluit ce anume a făcut din țara sa una dintre cele mai puternice economii ale lumii. Azi primele zece cele mai importante companii din lume au reprezentanțe în Israel. „Aceasta este locomotiva economiei țării noastre. Cunoașterea face ca economia Israelului să fie printre cele mai performante pe plan mondial”, a spus Saranga. Ca răspuns la una din întrebările primite din sală, a mai afirmat: „Multe companii din Israel vin aici pentru creierele voastre. Delegația cu care eu am venit la Oradea vrea să împărtășească cunoaștere cu voi, pentru ca voi să creșteți mai repede. România poate deveni start-up-ul Europei”, a concluzionat ambasadorul Israelului la București.