Municipalitatea orădeană a predat ieri Ministerului Transporturilor, prin CNADNR, documentaţia tehnică a studiului de fezabilitate pentru drumul care va face legătura între centura Oradiei şi Autostrada Transilvania. Directorul CNADNR, Cătălin Homor, susţine că drumul va fi gata în 2019.

Ieri dimineaţă, la Oradea, primarul Ilie Bolojan, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, şi directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Cătălin Homor, au semnat protocolul de predare a documentaţiei tehnice a studiului de fezabilitate pentru tronsonul de legătură dintre centura oraşului Oradea şi viitoarea autostradă Transilvania. Studiul a fost realizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Oradea, traseul viitorului drum, care va porni de la giraţia spre Sântandrei şi se va termina în Biharia, va traversa teritoriile administrative ale Oradiei şi comunelor Borş, Biharia şi Tămăşeu. „Jumătate din traficul rutier al României pe relaţia România – Europa se desfăşoară pe axa de circulaţie DN 1, axă care traversează intravilanul municipiului Oradea şi care generează un trafic important în partea de vest a ţării. Având în vedere că în etapa următoare este prevăzută construcţia Autostrăzii Transilvania, unul din obiectivele importante pentru oraşul Oradea a fost conectarea la această autostradă şi, în subsidiar, evitarea tranzitului prin municipiul Oradea”, a declarat, ieri, primarul Ilie Bolojan. El a precizat că, în urma colaborării cu Ministerul Transporturilor şi cu CNADNR, a reuşit să realizeze acest proiect. Bolojan a adăugat că studiul de fezabilitate a fost făcut în două etape: în prima parte, un drum de aproximativ 9 km între giraţia de pe Calea Sîntandreiului până la DN 1, iar a doua etapă a constat în integrarea porţiunii de şosea care mai rămânea până la autostradă. Această a doua porţiune făcea parte din proiectul drumului expres Oradea-Arad. Potrivit studiului de fezabilitate realizat de Zona Metropolitană Oradea, drumul care va lega Oradea de A3 va avea aproximativ 20 km lungime, patru benzi, cu profil de autostradă, iar valoarea estimată este de peste 158 milioane de euro. Primarul Oradiei a precizat că acest drum a fost inclus în Master Planul de transport al României, „deci în proiectele care vor fi finanţate din bani europeni prin Programul Operaţional Infrastructura Mare în perioada următoare”. Totodată, Bolojan a declarat că administraţia locală se angajează să asigure asistenţa tehnică până la demararea procedurilor de licitaţie. „Acest proiect se înscrie în strategia privind conectarea marilor oraşe ale ţării la arterele prezente sau viitoare de mare trafic, în acest caz Autostrada Transilvania”, a declarat ministrul Transporturilor, adăugând că proiectul este posibil într-un timp accelerat, datorită parteneriatului cu administraţia locală, dar şi datorită Master Planului aprobat de Guvern. „Proiecte care înainte nu aveau o finanţare asigurată, prin Master Plan pot acum să beneficieze de fonduri europene. În următoarele şase săptămâni, până la finalul lui noiembrie, o să fie un val de proiecte mari, care urmează să fie anunţate”, a mai anunţat Sorin Buşe. În ceea ce-l priveşte pe şeful CNADNR, acesta a afirmat că proiectul de construire a drumului care va lega Oradea de A3 va deveni certitudine într-un timp scurt. „Primul pas pe care o să-l facem este să aprobăm indicatorii prin Hotărâre de Guvern, urmând apoi pregătirea proiectului tehnic şi lucrările propriu-zise. Acestea sunt programate să înceapă în cursul anului viitor, iar termenul de execuţie este 2 ani. Deci, astăzi putem discuta că în 2019 autostrada va fi legată de municipiul Oradea”, a declarat Cătălin Homor.