Ai sau n-ai căldură în casă, Electrocentrale Oradea îţi taie factură. Pe lângă faptul că preţul energiei termice îi frige la buzunare pe orădeni, în unele cazuri furnizorul de căldură pe timp de iarnă facturează consumuri fictive. În plus, contoarele individuale montate la reţeaua de termoficare par că nu au niciun rost atâta vreme cât la calcularea consumului de agent termic nu se ţine seama de valorile înregistrate, fie nu sunt citite de către operatorul firmei, ori se defectează bateriile care alimentează dispozitivul electronic.

 

Orădeanul Dumitru H. are două case în Oradea, spate în spate şi cu o curte comună, una cu intrare de pe strada Alexandru Vlahuţă, şi cealaltă, de pe strada Nicolae Olahus. „Cât timp am renovat casa de pe Olahus am locuit în cea de pe Vlahuţă, care este racordată la reţeaua de termoficare a oraşului. În casa renovată am introdus încălzire pe gaz, astfel că am renunţat la contractul cu Electrocentrale, dar am menţinut adresa de corespondenţă la această adresă unde locuiesc acum, pe Olahus. În toamnă, prin septembrie, i-am chemat pe cei de la căldură să vină să debranşeze casa de pe Vlahuţă, să-şi ia contoarele că nu mai am nevoie de serviciile lor, deoarece în casa respectivă nu mai locuieşte nimeni. A venit un inginer cu o echipă de muncitori, au luat contorul de apă caldă şi au închis valvele, dar au spus că nu are rost să ia contoarele de la căldură că, oricum, dacă nu consum, nu plătesc", ne-a relatat orădeanul. Omul, de bună credinţă, acceptă, deşi nimeni din echipa de la Electrocentrale nu îi atrage atenţia să depună în scris o cerere cu solicitarea sa. Orădeanul, care este şi cetăţean al SUA şi are afaceri în străinătate, a plecat apoi cu treburi, lipsind toată iarna din Oradea.

 

O surpriză călduroasă de iarnă

 

„Când m-am întors, pe la sfârşitul lui februarie, omul care are grijă de casă cât lipsesc mi-a arătat facturile de la căldură pentru casa de pe Vlahuţă. Mi-au facturat inclusiv pe luna martie, peste 1.700 de lei. Problema nu ar fi banii, dar modul cum s-au comportat mă deranjează enorm", spune Dumitru. Omul s-a dus la Electrocentrale, unde şi-a expus situaţia. Acolo i s-a transmis că nu există nicio cerere prin care să solicite debranşarea, iar responsabilul de zonă cu citirea contorului nu a putut să citească toată iarna aparatul respectiv, aşa că i s-a calculat un consum prezumat. „N-au citit contorul, dar au ştiut să îmi trimită factura pe adresa de pe Nicolae Olahus cu ceva ce nu am consumat?!" se întreabă orădeanul. „Păi, dacă ştiau adresa de corespondenţă, de ce nu a venit operatorul cu cititul contorului să bată la uşă, că i se deschidea şi putea să citească câte contoare vroia", continuă Dumitru H.

Situaţia este tărăgănată toată luna martie, care i se facturează la zi. La sfârşitul lunii aprilie Dumitru H. se deplasează din nou la Electrocentrale şi solicită rezolvarea situaţiei, deoarece vroia să înceapă reparaţiile la casa respectivă. După îndelungi discuţii la furnizorul de energie termică, omul de afaceri îl ia pe unul dintre inginerii de aici şi merg împreună să citească contorul la casa de pe Vlahuţă. Aici, stupoare, inginerul constată faptul că aparatul nu mai funcţiona, bateriile fiind defecte.

„Ei, acum ce-i de făcut, cine e de vină?!, i-am întrebat eu pe cei de la Electrocentrale", relatează orădeanul. „Toată lumea ridica din umeri, nu ştiau ce să facă. O contabilă însă spune să achit eu facturile la zi şi abia apoi se poate rezilia contractul, dar cum să plătesc ceva ce nu am consumat?! Apoi, ce vină am eu că li s-a defectat aparatul, l-au văzut că era exact aşa cum l-au montat, nu a umblat nimeni la el. Cum demonstrează acum ei faptul că am consumat?"

 

Rezilierea, după achitarea „datoriilor"

 

Inginerul Filip Dumitru Dornea, şeful Biroului Calcul din cadrul Electrocentrale Oradea SA, cunoaşte foarte bine situaţia de pe strada Vlahuţă. „Ştiu că lucrătorul nostru nu a avut acces să citească contorul toată iarna, astfel că proprietarului respectiv i s-a calculat un consum mediu după suprafaţa radiantă şi consumul specific mediu în zonă. Din păcate, situaţia este complicată acum, deoarece rezilierea contractului se poate face numai în condiţiile în care nu sunt datorii de achitat. Astea sunt regulile la noi", ne-a declarat şeful Biroului Calcul.

Situaţia ajunsă într-un impas era gata să degenereze în momentul în care de la biroul de facturări i se reproşează orădeanului că „poate minte şi a avut acolo chiriaşi". „Să-mi demonstraţi că am consumat", a fost replica clientului, care este decis să ajungă în instanţa de judecată pentru dreptatea sa.

Surse din cadrul Electrocentrale ne-au declarat că un beneficiar al serviciilor furnizorului de agent termic poate doar contesta în scris modul în care i s-a calculat factura, „altceva nu prea poate să facă". Câtă vreme există un contract în derulare şi se emite o factură, dacă acea factură nu este contestată în termen de cinci zile, se consideră că a fost acceptată şi este bună la plată, cu toate consecinţele de rigoare, respectiv calcularea penalităţilor în caz de neachitare la termen. Numai că, în situaţia de faţă, deşi are contor de citire a consumului de agent termic, Electrocentrale nu se poate folosi de el fiind defect, deci nu poate demonstra că a livrat ceva şi, ca atare, că i se cuvine plata respectivă. În plus, surse juridice ne-au relatat că Electrocentrale nu poate imputa clienţilor săi faptul că nu poate citi contoarele atâta timp cât nu le-au montat la limită de proprietate, unde să poată fi accesate de lucrătorii săi fără să mai deranjeze clienţii, care pot să lipsească de la domiciliu atunci când se citesc parametrii înregistraţi.

La sfârşitul săptămânii trecute o echipă de muncitori a demontat contorul de termoficare de la casa orădeanului Dumitru H., de pe strada Vlahuţă. Deşi nu ştia încă modul prin care se va finaliza întreaga tărăşenie, şeful Biroului Calcul, Filip Dornea, ne-a transmis că „situaţia urmează să fie discutată şi cu conducerea", în scurt timp comunicând laconic redacţiei Crişana că „situaţia s-a rezolvat". Orădeanul „fript" cu facturi o iarnă întreagă ne-a declarat însă că nu ştie nimic şi aşteaptă în continuare un răspuns.