Finanţare europeană pentru extinderea pistei şi a platformei de îmbarcare - Modernizarea Aeroportului
Proiectul privind dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare, în valoare de aproape 133 milioane lei, care prevede extinderea pistei de aterizare şi a platformei de debarcare/îmbarcare, trebuie finalizat până la sfârşitul anului viitor pentru a nu pierde finanţarea europeană. În prezent sunt evaluate cele trei oferte depuse.
Conducerea Aeroportului Oradea a prezentat, marţi, proiectul privind dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii aeroportuare, în valoare de 132,78 milioane de lei, din care 95,5 milioane lei (85%) reprezintă finanţare europeană prin Programul Operaţional Infrastructură Mare 2014-2020, restul fiind venind de la bugetul de stat (13%) şi de la Consiliul Judeţean Bihor (2%). Contractul de finanţare a fost semnat în 31 august a.c. între Regia Autonomă Aeroportul Oradea şi Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, organism intermediar pentru Transport. Obiectivele specifice ale proiectului sunt: extinderea pistei de decolare/aterizare de la 2.100 de metri la 2.500 de metri înspre Nojorid; extinderea platformei de debarcare/îmbarcare; împrejmuire incintă şi drum perimetral de securitate; instalarea unui sistem de apropiere de precizie secundar pe direcţia 01 astfel încât o parte din zborurile care survolează oraşul să vină din partea de sud, pentru a reduce traficul aerian deasupra municipiului, precum şi achiziţionarea a patru echipamente necesare desfăşurării activităţilor de întreţinere şi mentenanţă.
Directorul general al Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, a declarat că au fost semnate dispoziţiile pentru o parte din exproprierea a aproximativ 30 hectare de teren necesare extinderii pistei spre Nojorid. Cea mai mare parte a terenului expropriat va fi folosit pentru suplimentarea instalațiilor și sistemelor de balizaj, care vor îmbunătăți de cinci ori vizibilitatea. Procedura pentru desemnarea constructorului este în curs, fiind analizate cele trei oferte depuse.
„Suntem la etapa evaluării financiare pe care o vom încheia săptămâna aceasta şi sper să avem o asociere sau o companie câştigătoare în cursul acestei luni. Dacă nu vor fi contestaţii, la finalul lunii octombrie am putea semna contractul sau cel mult în decembrie, fiind în grafic cu execuţia lucrărilor până la termenul asumat, 31 decembrie 2023”, a menţionat Horga.
„Intenția și planul pentru extinderea pistei existau încă dinainte de 2015, când pista a fost modernizată, dar atunci nu existau fonduri europene și pentru exproprierea terenurilor necesare prelungirii”, a precizat directorul general adjunct al Aeroportului Oradea, Eugen Tuduc, care a prezentat detaliile tehnice ale proiectului şi motivele pentru care pista trebuie prelungită. Astfel, Tuduc a menţionat că în prezent pista este de 2.100 m, lungime care este insuficientă pentru operarea aeronavelor din categoria C, de tip Boeing 737 seriile 300-900 și Airbus 320/321. Mai mult, pe actuala pistă există restricţii cu privire la greutatea aeronavelor, directorul adjunct amintind de un caz din anul 2018, când o aeronavă Boeing 737 a companiei Ryanair nu a putut ateriza la Oradea fiindcă avea prea mult combustibil, astfel încât pasagerii au ajuns la Sofia. Un alt motiv pentru extinderea pistei îl reprezintă construcţia, în vecinătate, a terminalului de mărfuri, care va fi deservit de aeronave mai mari.
În privinţa dotării cu echipamente de precizie, Eugen Tuduc a precizat că acestea vor permite aterizarea și decolarea în siguranță a aeronavelor pe aeroport nu doar dinspre Oradea, ci şi dinspre Nojorid. Mai exact, se va ajunge ca 45% din trafic să ajungă pe aeroport dinspre Nojorid, ceea ce va duce la diminuarea gradului de poluare sonoră și chimică din oraș.
Prin realizarea acestei investiţii, Aeroportul Oradea va dezvolta infrastructura necesară procesării unui trafic aerian crescut şi se va conforma celor mai recente cerinţe ale regulamentelor din sectorul aviaţiei, fiind astfel oferite condiţii de siguranţă superioare în activităţile aeroportuare.
„Ca să vină pasărea, trebuie să pregătești cuibul”, a afirmat directorul general adjunct, Eugen Tuduc.
„Deşi avem un decalaj, potenţialul aeroportului nostru este mult mai mare. Mai există spaţiu de creştere a traficului aici şi noi avem acum o oportunitate extraordinară - şi ultima oportunitate - de a finanţa programe de modernizare din fonduri europene. Odată cu exerciţiul financiar următor, aeroporturile nu au fost cuprinse într-o schemă de finanţare pentru infrastructură”, a declarat directorul general Răzvan Horga.
În paralel, Aeroportul Oradea mai implementează un proiect, în valoare de 72,2 milioane de lei, semnat la începutul anului, pentru împrejmuirea perimetrului cu un gard inteligent, construirea unui drum perimetral şi o nouă remiză PSI, cu achiziţie de echipamente, proiect care va fi finalizat tot până 31 decembrie 2023. Lucrarea a fost adjudecată de o asociere de firme.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.