Hotărârea Consiliului Local al municipiului Oradea nr.697/26.07.2018 pentru aprobarea Regulamentului privind aplicarea unor cote adiţionale de impozitare pentru clădirile care nu respectă încadrarea în frontul stradal construit şi /sau regimul de înălţime stabilit a fost anulată de Tribunalul Bihor.

Aprobat la sfârșitul lunii iulie 2018, prin Hotărâre a Consiliului Local, Regulamentul privind înălţimea clădirilor din Oradea a fost atacat în noiembrie, în contencios administrativ, de Prefectură. Conform Cancelariei Prefectului judeţului Bihor, regulamentul încălca mai multe legi, principii și drepturi și nu avea toate avizele. Prefectura a invocat nerespectarea Legii privind dezbaterea publică și transparență decizională, materialul supus dezbaterii fiind incomplet și fără a fi însoțit de un studiu de impact privind efectele adoptării Regulamentului, nepunerea la dispoziție a materialelor înscrise pe ordinea de zi cu cinci zile înainte de ședință, lipsa avizelor Comisiilor de specialitate de Buget, Urbanism și Juridice, precum și al Direcției Județene Bihor pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Național și al Comisiei consultative pe probleme de circulație și transport rutier și încălcarea dreptului individual de proprietate prin impunerea unei limite minimale/maximale a suprafeței pe care o poate deține în proprietate o persoană. „Apreciem că supraimpozitarea pe motive de estetică urbanistică nu este o măsură legală. Impozitul este o îndatorire cetățenească constituțională, care nu presupune vreo culpă, având o natură juridică diferită de sancțiunea-amendă a supraimpozitării, care presupune o culpă în încălcarea unei obligații legale. Nu există o culpă privind lipsa unei alinieri retroactive a imobilului construit poate și cu peste 100 de ani în urmă. Astfel, nu există temei legal pentru supraimpozitare nici în codul fiscal, nici în Constituția României. Cotele adiționale încalcă principiul justeții impunerii și echității fiscale, care asigură ca sarcina fiscală a fiecărui contribuabil să fie stabilită pe baza puterii contributive, respectiv, în funcție de mărimea veniturilor sau a proprietăților acestuia”, se afirmă într-un comunicat de presă transmis de Prefectură anul trecut. Alte argumente au fost cele legate de încălcarea Legii privind calitatea în construcții: „Intervențiile la construcțiile existente se referă la lucrări de construire, reconstruire, extindere… Acestea se efectuează în baza unei expertize tehnice întocmite de un expert tehnic atestat și, după caz, în baza unui audit energetic întocmit de un auditor energetic pentru clădiri atestat, și cuprind proiectarea, execuția și recepția lucrărilor care necesită emiterea, în condițiile legii, a autorizației de construire”. „Dispunerea supraconstruirii (lucrare de modificare structurală) nu se poate face prin simpla apreciere a unui arhitect, cum prevede Regulamentul, ci va necesita studiu de rezistență și studiu geotehnic. Nu orice clădire permite supraconstruirea, respectând cerința fundamentală de calitate în construcții rezistență mecanică și stabilitate”. În consecință, Prefectura a luat decizia de a solicita instanţei anularea Hotărârea Consiliului Local Oradea nr. 697/26.07.2018, aceasta fiind astfel suspendată de drept, până la o sentință judecătorească definitivă. Vineri, Tribunalul Bihor s-a pronunţat şi a admis cererea. Potrivit soluţiei pe scurt afişată pe site-ul instanţei: „Admite cererea de chemare în judecată formulată de reclamantul Prefectul Judeţului Bihor în contradictoriu cu pârâtul Consiliul Local al Municipiului Oradea. Dispune anularea Hotărârii Consiliului Local al municipiului Oradea nr.697/26.07.2018 pentru aprobarea Regulamentului privind aplicarea unor cote adiţionale de impozitare pentru clădirile care nu respectă încadrarea în frontul stradal construit şi /sau regimul de înălţime stabilit. Fără cheltuieli de judecată. Cu drept de recurs în termen de 15 zile de la comunicare, calea de atac se depune la Tribunalul Bihor”.