Ministrul Grindeanu dă vina pe „greaua moștenire” pentru situația din Bihor - Autostrada în moarte clinică
După trei contracte reziliate, porțiunea Suplacu de Barcău – Borș a Autostrăzii Transilvania este încă neterminată. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, dă vina pe „greaua moștenire”, pe Guvernul trecut și pe constructor pentru situație.
Aflat la Oradea pentru a vizita lucrările la elecrificarea liniei de cale ferată Episcopia Bihor – Cluj Napoca dar și pentru a se întâlni cu membrii de partid, ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a vorbit și despre situația autostrăzii Transilvania, mai exact, a lotului Chiribiș – Biharia.
„În perioada aceasta, acum patru ani, cred că la Prefectură s-a întâmplat, era premier Ludovic Orban. A venit aici și au semnat un contract cu această companie, care e din Bihor, Selina, pentru a face Chiribiș-Biharia. Contract semnat înainte de campania electorală pe baza faptului că lucrurile se vor regla ulterior. Asta e din ceea ce mi-au zis colegii mei, dacă nu e adevărat, îmi cer scuze. S-a făcut acea celebră majoritate de dreapta, a venit alt ministru, de la USR. Și uite că lucrurile nu s-au reglat. Uite că cel care a semnat, acest patron, nu a putut să facă lucrarea în suma stabilită în contract. I s-a promis că i se mărește suma pentru lucrare, fără licitație, total ilegal, și nu și-a asumat nimeni de la Minister așa ceva, că nu face nimeni pușcărie. Cel care trebuia să facă lucrarea nu a putut să se încadreze în suma respectivă. Și de acolo au început o mulțime de procese care nu s-au finalizat nici acum”, a spus Sorin Grindeanu într-o conferință de presă la sediul PSD din Oradea. Acesta a adăugat că firma Selina ar putea să renunțe la o parte din procese pentru a începe lucrarea. Asta pentru că, așa cum a spus tot ministrul Transporturilor, s-a ținut o nouă licitație pe care a câștigat-o tot firma respectivă. După ce jurnaliștii i-au spus că nu e aceeași companie, Grindeanu a rectificat spunând că este vorba de „același grup, cu același patronat”.
„Nu poate să intre să lucreze până nu se termină procesele dinainte. Discuțiile pot fi între reprezentanții CNAIR, să spună, domnule hai să terminăm cu procesele și să facem lucrarea. Dacă vrea, bine, dacă nu, se merge în continuare cu procesele, că nu poți să oprești pe nimeni, așa e legea. Asta este situația la zi”, adăugând că el, în calitate de ministru, nu-i poate cere patronatului acestui grup să se retragă din aceste procese ca să intre într-un nou contract.
Nereguli și procese
Unul din jurnaliști i-a explicat ministrului că, de vreme ce suplimentarea contractului era de până în 50%, CNAIR ar fi trebuit să scoată la licitație lucrările suplimentare, dar a reziliat direct contractul, spre deosebire de situația altor constructori în cazul cărora s-a respectat legea. Ministrul a încercat să se disculpe spunând că „poate că nici dumneavoastră nici eu nu știm legea. Sunt niște procese în curs. Hai să vedem ce zic procesele”. O altă întrebare a fost de ce a organizat CNAIR o nouă licitație dacă era un procese în curs și de ce a întârziat semnarea noului contract cu firma câștigătoare (tot din Grupul Selina). Ministrul Transporturilor a afirmat spunând că semnarea noului contract nu s-a făcut în mandatul lui iar când i s-a subliniat că nu e adevărat, că s-a făcut în timpul mandatului lui, a spus „pentru că nu poți să semnezi și să intri în noul contract dacă nu s-a terminat cel vechi, care nu poate fi dus la bun sfârșit până nu se termină procesul”.
Cum ar veni, s-a putut organiza licitație, chiar dacă existau procese pe rol pe lotul Chiribiș-Biharea, dar s-a întârziat semnarea noului contract (cu aproape 9 luni-n.r.) din cauza acelorași procese.
Ca să iasă din situație, Grindeanu a revenit la vechile acuze, susținând că „Lucrurile au un început. Ăla’ din 2020, când niște deștepți au semnat electoral un proiect, aici, la dumneavoastră, la Oradea”.
Subsecțiunea Chiribiș – Biharia (28,55 km) face parte din secțiunea 3C, Suplacu de Barcău – Borș, a tronsonului A3, Gilău – Borș. Pentru realizarea acestei porțiuni a fost senat un contract în iunie 2020, cu asocierea Trameco (fGrup Selina) – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings, care a fost apoi reziliat în mai 2022.
În 2024, la aproape 9 luni de la desemnarea câștigătorului, a fost semnat contractul cu un nou constructor, asocierea Precon Transilvania (Grup Selina) – Citadina 98. Prețul lucrării este de puțin peste 785 de milioane lei (fara TVA).
Suplacu de Barcău – Borș a mai avut în trecut doi constructori: americanii de la Bechtel și spaniolii de la Corsan. Contractele cu ambii constructori au fost reziliate.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.