Consiliul Judeţean Bihor a aprobat, azi, cu voturile aleşilor PNL, reorganizarea instituţiilor din subordine, care presupune eliminarea a 255 de posturi, transferarea administrativă a revistelor Familia şi Varad la Biblioteca Judeţeană, precum şi fuziunea Centrului de Cultură şi a Şcolii de Arte Francisc Hubic şi transformarea lor în Centrul Cultural al Judeţului Bihor.

Reorganizarea internă şi a instituţiilor subordonate promisă de noua conducere a Consiliului Judeţean Bihor a ajuns la a treia etapă: după restructurarea aparatului propriu şi restructurarea şi desfiinţarea asociaţiilor din subordine, s-a ajuns la reorganizarea a 10 instituţii subordonate. Mai exact, au fost vizate nouă instituţii de cultură – Muzeul Ţării Crişurilor, Teatrul Regina Maria, Teatrul Szigligeti, Filarmonica de Stat, Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale (CJCPCT), Şcoala de Arte Francisc Hubic, Revista Familia, Revista Varad şi Biblioteca Judeţeană „Gheorghe Şincai”, la care s-a adăugat Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Bihor.

„La preluarea mandatului am constatat că nu aveam bani pentru plata salariilor de la DGASPC. Aveam un deficit de 3 milioane euro”, a declarat preşedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, înainte de începerea şedinţei de consiliu. Bolojan a menţionat că, din cauza acestui deficit, cei peste 1.120 de angajaţi ai DGASPC nu-şi primiseră salariile pe două luni. Ulterior, a fost făcută o rectificare a bugetului judeţului şi s-au primit bani de la Guvern, astfel încât să se asigure plata salariilor până la sfârşitul anului în curs.

„N-am dormit 2-3 săptămâni până nu m-am asigurat că avem aceşti bani”, a afirmat Bolojan, adăugând că pentru ca situaţia să nu se repete în anii următori trebuie făcută o reorganizare a instituţiilor din subordine.

 

Scheme de personal umflate

„Analizând aceste instituţii, am descoperit metehnele întâlnite în precedentele două etape de reorganizare”, a afirmat Ilie Bolojan. Mai exact, e vorba despre servicii paralele (ex. servicii de pază atât la Filarmonică, cât şi la Şoala de Arte, deşi sunt în acelaşi imobil, la care se adaugă pompierul de serviciu), personal supradimensionat („nu e nevoie să avem patru suflători la un ansamblu, sunt suficienţi doi”), structură administrativă stufoasă („la CJCPCT avem 12 angajaţi, dar doar cinci sunt de specialitate”) şi cheltuieli nejustificate (contracte cu SRL-uri, contracte de colaborare, drepturi de autor etc.).

„Ne-am dat seama că nu mai putem merge cum am mers. În urmă cu o lună i-am convocat pe directori şi le-am spus să facă analize şi să vină cu propuneri de reorganizare a activităţii şi de creştere a eficienţei”, a declarat preşedintele CJ Bihor, adăugând că propunerile de modificare a organigramelor au fost făcute de directori, cu excepţia celei la Filarmonică, unde şi-a impus punctul de vedere (păstrarea Corului-n.r.)

La DGASPC, cea mai mare structură din subordinea CJ Bihor, organigrama prevedea 1.260 posturi, din care sunt ocupate 1.128. După reorganizare, vor mai rămâne 1.001 posturi. Vor fi reduse 127 de posturi împărţite astfel: 65 dintre angajaţii de la sediul de pe Feldioarei, 62 dintre angajaţii centrelor pentru copii şi adulţi. Bolojan a mai menţionat că cele 23 de centre de copii şi adulţi existente în prezent vor fi comasate în cinci centre mari, care vor avea şapte coordonatori. Preşedintele CJ a criticat faptul că centrele externalizate reuşesc să se încadreze în costul minim stabilit de Guvern pentru întreţinerea copiilor, în timp ce în centrele care sunt gestionate de DGASPC preţul este dublu. Potrivit legislaţiei, guvernul nu alocă decât jumătate din costul standard, jumătate din cost, tot ce depăşeşte acest cost şi cheltuielile de personal fiind în sarcina CJ. „Bugetul pentru anul 2020 a fost de aproximativ 100 milioane lei, adică aproximativ 20 milioane euro, din care aproximativ 80% au reprezentat-o salariile”, a afirmat Bolojan.  

 

Reduceri şi reorganizări

La Muzeul Ţării Crişurilor, din 130 de posturi prevăzute în organigrama veche erau ocupate 128. După restructurare rămân doar 101 posturi. Ilie Bolojan a menţionat că de la aproape fiecare compartiment al muzeului vor fi concediate una sau două persoane. La Teatrul Regina Maria din 143 de posturi ocupate rămân 121 posturi întregi din care 12 cu jumătate de normă, iar la Teatrul Szigligeti din 145 de posturi ocupate rămân 109 (şase cu jumătate de normă).

„Era anormal ca numărul de angajaţi de la Teatrul Szigligeti să fie la fel de mare sau puţin mai mare decât la Teatrul Regina Maria pentru că pieţele cărora se adresează sunt diferite. Adresabilitatea e de două, trei ori mai mică decât a Teatrului Regina Maria”, a explicat Bolojan de ce numărul de posturi reduse la Teatrul Szigligeti e mai mare decât cel de la Teatrul Regina Maria, făcând referire la procentul de populaţie maghiară din judeţ şi Oradea, comparativ cu cea română.

„Trebuie pus un accent mai mare pe partea de activităţi cu publicul, atunci când va fi posibil”, a mai declarat Ilie Bolojan.

La Filarmonică, reducerea va fi de cinci posturi, de la 130 la 125 (38 cu jumătate de normă), fiind păstraţi atât membrii orchestrei, cât şi cei ai corului. Bolojan a menţionat că la Filarmonică şi-a impus punctul de vedere cu privire la posturile ce vor fi desfiinţate, printre acestea numărându-se şi postul de director adjunct. CJCPCT va fuziona cu Şcoala de Arte „Francisc Hubic” şi se va transforma în Centrul Cultural al Judeţului Bihor, după modelul din Alba şi Mureş. De la actualul Centru de Cultură rămân doar cinci din cei 12 angajaţi, iar de la Şoala de Arte 29 din cei 36 actuali. În total, noul centru va avea 34 de posturi.

În privinţa revistelor de cultură Familia şi Varad, acestea îşi vor pierde personalitatea juridică, fiind transferate în subordinea Bibliotecii Judeţene. Preşedintele CJ Bihor susţine că revistele nu sunt desfiinţate, ci vor continua să apară, doar că de partea administrativă se va ocupa Biblioteca.

„Scopul nostru este să asigurăm editarea revistelor. Nu este niciun fel de dezonoare dacă Biblioteca Judeţeană, cu acelaşi personal administrativ, se ocupă de administraţie şi pentru revista Familia şi pentru revista Varad”, a declarat Bolojan, adăugând că „redactorii se vor putea astfel concentra pe partea editorială”. „Partea editorială este independentă, nimeni n-o să le dicteze ce poezii să publice”, a afirmat preşedintele CJ.

În ceea ce priveşte Biblioteca Judeţeană, şi aceasta va renunţa la 17 posturi din cele 69 ocupate efectiv. Odată cu includerea celor cinci redactori ai Revistei Familia şi trei ai Revistei Varad, Biblioteca va avea 60 de angajaţi. „La Bibliotecă, din două schimburi a rămas unul singur. Având în vedere «fluxul» de vizitatori, am considerat că un program de opt ore e suficient”, a declarat Ilie Bolojan. Vor fi desfiinţate şi câteva dintre filialele bibliotecii, printre care cea din Episcopia, unde cărţile vor fi donate bisericii, şi cea din Băile Felix, care va ajunge în subordinea şcolii din Sânmartin.  

În total, din cele 10 instituţii vor dispărea 255 de posturi (14% din total).

 

Se vor organiza concursuri

Următoarea etapă va fi ca spaţiile ocupate de instituţiile desfiinţate sau transferate să fie eliberate, făcându-se, astfel, economii la bugetul judeţului. Bolojan a anunţat că Instituţia Arhitectului Şef se va muta din clădirea actuală unde chiria era de 50.000 euro pe an, în clădirea Muzeului Ţării Crişurilor. „Reducerile de personal sunt dureroase, iar dacă le faci incorect sunt scandaloase”, a afirmat Bolojan, menţionând că şefii de instituţii vor trebui să organizeze concursuri pentru posturile rămase în organigramă, pentru a stabili cine pleacă. În total, economiile la bugetul judeţului ce vor fi realizate în urma reorganizării sunt estimate la 6 milioane de euro, din care jumătate vor merge la DGASPC, iar restul vor fi folosite pentru investiţii.

În şedinţa CJ Bihor, noile organigrame au fost votate de consilierii PNL, social-democraţii şi consilierii UDMR votând împotrivă.