Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunță că secțiunea Suplacu de Barcău-Chiribiș (26,35 km) are constructor desemnat. Contractul prevede construirea a opt poduri, opt pasaje și trei viaducte.

„Încă o secțiune din Autostrada Transilvania are constructor desemnat! După semnarea contractului, constructorul român are la dispoziție 884,12 milioane de lei (fără TVA) și 24 de luni (6 luni proiectare, 18 luni execuție) pentru finalizarea lucrărilor pe secțiunea Suplacu de Barcău-Chiribiș (26,35 km)”, anunță Sorin Grindeanu.

Contractul, finanțat prin Fonduri Europene Nerambursabile prevede inclusiv construirea a opt poduri, opt pasaje și trei viaducte (din care unul în lungime de 1.650 m peste lacul de acumulare de la km 6+655, realizat în proporţie de 90% de către Bechtel), precizează ministrul Transporturilor.

„Semnarea contractului va fi posibilă peste 10 zile, dacă nu vor fi depuse contestații. Secțiunea Suplacu de Barcău-Chiribiș este parte din contractul pentru construcția Autostrăzii Transilvania semnat în trecut cu constructorul american Bechtel și care ulterior a fost reziliat”, încheie Grindeanu.

Potrivit directorului CNAIR, Cristian Pistol, antreprenorul Construcții Erbașu SA a fost desemnat câștigător pentru realizarea acestei secțiuni de autostradă.

 

Cinci licitaţii şi ani pierduţi

Secţiunea Suplacu de Barcău-Chiribiș a Autostrăzii Transilvania are o istorie încurcată, CNAIR suspendând în două rânduri licitația pentru proiectarea și execuția lotului în lungime de 26,35 km, după ce funcționarii responsabili nu au răspuns în timp util solicitărilor de clarificări primite de la potențialii ofertanți.

Lucrările au fost începute aici în urmă cu mai bine de 20 ani de către firma americană Bechtel, în baza celebrului contract încheiat de guvernul Năstase. După ani la rând în care americanii au realizat 42 de kilometri între Gilău şi Câmpia Turzii, plus viaductul peste lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău, statul român a reziliat înțelegerea cu firma americană și a încheiat un nou contract cu spaniolii de la Corsan-Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL-Via Design SRL, care nu au făcut nimic, prin urmare, contractul a fost reziliat încă o dată, în anul 2017.

A treia licitație, organizată în 2017, a fost câștigată de Construcții Sibiu, însă contractul a fost reziliat în 2019, după ce partenerul croat al constructorului a intrat în insolvenţă. A patra licitație a fost lansată în decembrie 2020, iar pe 6 septembrie 2021, CNAIR a transmis că asocierea Construcții Erbașu - Vahostav - SK AS este ofertantul desemnat câștigător, cu prețul de aproximativ 543 de milioane de lei. 

Asocierea de firme Drum Asfalt-Trameco a decis să conteste rezultatul licitației, iar pe 13 decembrie 2021, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a admis în parte contestația Drum Asfalt și a obligat CNAIR la reevaluarea ofertei declarate câștigătoare. Construcții Erbașu și CNAIR au contestat în instanță decizia CNSC, iar instanța a cerut reevaluarea ofertelor depuse de Erbașu și Drum Asfalt-Trameco. Însă, în vara anului trecut, CNAIR a anulat licitația, şi a organizat o a cincea licitație pentru acest tronson din Autostrada Transilvania.