După mai bine de 18 ani de la demararea proiectului Autostrăzii Transilvania, contractul pentru realizarea segmentului Biharia-Chiribiş este rupt pentru a treia oară! În urmă cu câteva zile Asociaţia Pro Infrastructura solicita public Companiei Naţionale de Adminsitrare a Infrastructurii Rutiere rezilierea contractului pentru a debloca situaţia.

 

Contractul pentru proiectarea și execuția lotului Biharia - Chiribiș din Autostrada Transilvania va fi desfăcut pe cale amiabilă, scrie economica.net, care îl citează pe Beneamin Rus, proprietarul grupului de firme Selina.

În varianta desfacerii amiabile a contractului, constructorul nu este sancționat cu certificat negativ, astfel că poate participa mai departe la licitații. Reprezentanţii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu au confirmat deocamdată informația.

Grupul bihorean de construcții a realizat şi cei 5 km ai lotului lotul Biharia – Borș, până la granița cu Ungaria. De asemenea, a fost desemnat câștigător și pe lotul relicitat Chețani – Câmpia Turzii. În acest caz, Strabag a depus contestație.

„După 16 ani, două rezilieri și două licitații, pe 12 iunie 2020 CNAIR semnează contractul cu Trameco (grupul Selina), cei 28,55 km din AutostradaTransilvania urmând să fie proiectați în 6 luni și executați într-un an și jumătate cu 326 milioane de lei plus TVA. Dar drama halucinantă a acestui tronson blestemat se complică și mai tare! În esență, constructorul a subevaluat grosolan lucrările necesare și a ofertat la 72% din prețul estimat de CNAIR. Apoi cere 130 de milioane lei în plus, invocând probleme majore în teren și diferențe față de expertiza CNAIR”, au susţin cei de la Asociaţia Pro Infrastructura, săptămâna trecută.

În iunie anul trecut peisajul era tot dezolant pe cei 28,5 km ai lotului Biharia-Chiribiș din Autostrada Transilvania: terasamente degradate pline de buruieni și culturi agricole, aliniament abia vizibil uitat de negura timpurilor și pile cu armături ruginite răsărite din loc în loc ca într-un film post-apocaliptic.

Nu e ficțiune, ci realitate cruntă: lucrări demarate în 2004 de Bechtel, reziliere cu americanii în 2013, apoi în 2015 re-contractare cu spaniolii de la Corsan-Corviam și... iar reziliere în 2016 pentru că noul-vechi antreprenor nu a făcut practic nimic. Apoi în august 2017 se licitează din nou și după trei ani se semnează contractul în iulie 2020 cu firma Trameco (parte a grupului Selina - n.r.): 6 luni proiectare, 18 luni execuție, 326 milioane RON plus TVA. Timp pierdut, bani irosiţi, lucrări abandonate, niciun centimetru de autostradă...