Muzeul Țării Crișurilor, respectiv secția Muzeul Orașului Oradea, este, începând de miercuri, 10 august, gazda unei colecții impresionante și unice de tablouri, peste 60 de lucrări inedite realizate de medicul stomatolog Mariana Casian din zeci de mii de mărgele de sticlă de dimensiuni între 1 și 2 mm.

„Povestea de dincolo de mărgele” este o expoziţie inedită, care cuprinde tablouri realizate de dr. Mariana Casian din mărgele de sticlă. Vernisajul a avut loc miercuri, în prezența unui public frumos, printre care s-a aflat și Preasfințitul Virgil Bercea, episcopul greco-catolic de Oradea. Gazde au fost muzeografii Ioan Ciorba și Cristina Pușcaș, care au vorbit despre autoarea lucrărilor și au subliniat importanța acestui eveniment pentru Oradea.

Mariana Casian este fiica lui Virgil Enătescu, absolvent al Liceului Teoretic Craiova, promoția 1917, respectiv al Școlii de Ofițeri Activi Infanterie București în 1920, s-a remarcat atât în Primul Război Mondial, cât și în cel de al Doilea Război Mondial, prin actele sale de vitejie. A fost decorat prin dispoziția Maiestății Sale Regele Mihai I cu ordinul „Steaua României” cu spade pentru „fapte de arme săvârșite în războiul contra Rusiei Sovietice”. Represaliile nu vor înceta să apară la scurt timp după instaurarea noii ordini politice, astfel că, în cadrul amplei campanii de epurare din cadrul Armatei Române, locotenent colonelul Virgil Enătescu a fost trecut în rezervă pe 16 mai 1946. În ziua de 2 ianuarie 1953 a fost arestat într-un lot de 27 de persoane, Virgil Enătescu fiind acuzat de „delict de omisiune a denunțării” . Mai exact, fostul colonel al Armatei Române a fost acuzat că a știut despre o organizație subversivă care urmărea „răsturnarea regimului actual și să acapareze în mâinile lor posturile de conducere ale țării. A primit o condamnare de 2 ani, care la recurs a fost redusă la un an și șase luni. După eliberare, Virgil Enătescu a avut dificultăți să se încadreze în câmpul muncii. Abia în martie 1956 s-a angajat ca desenator la Școala de Meserii Oradea, reușind cel mult să ocupe un post de administrator imobile, pensionându-se în iunie 1967. A avut doi copii, Virgil Enătescu, medic psihiatru în Satu Mare, membru al Academiei Române, și Mariana Casian, medic stomatolog în Oradea. De asemenea, fratele tatălui, colonelul Ioan Enătescu, după Dictatul de la Viena, în calitate de comandant al Garnizoanei Oradea, este cel care a predat cheia orașului reprezentanților Armatei Maghiare. La scurt timp, acesta a fost închis în una dintre clădirile din actualul campus al Universității din Oradea, dar, cu ajutorul ordonanței sale și legând cearșafuri, a reușit să coboare de la etaj și să evadeze, trecând în România. Ulterior, după instaurarea regimului comunist, colonelul Ioan Enătescu a fost și el arestat pentru trei luni.

„Cu o istorie atât de zbuciumată a familiei, care s-a răsfrânt și asupra copiilor, credem că acest talent l-a moștenit de la tată, dar și de la bunica, a cărei lucrare, o creație de mână realizată în 1868, o avem expusă în sala în care regăsim și câteva lucrări ale tinereții doamnei Casian. Există mai multe etape ale exprimării estetice în viața doamnei Casian: cusătură cu punct de cruciuliță, cusătură japoneză, goblen, pictură în vârf de ac. Macrameul expus, o față de masă, lucrată din fir de Moulin, grupează 35 de noduri celtice. Galeria realizată, folosind tehnica „picturii cu acul”, ilustrează ca decorație un motiv geometric. Acesta a fost începutul explorării în lumea creației… Provocările care au urmat fiind mult mai dificile, consumatoare de nopți nedormite, căutări necontenite în a găsi tehnica potrivită pentru tablourile din mărgele. O muncă de Sisif se naște din acest freamăt necontenit și neastâmpăr creativ”, a precizat Cristina Pușcaș. 

Mariana Casian este absolventă a Facultății de Stomatologie din Cluj-Napoca, promoţia 1967. „La ceas de toamnă târzie”, așa cum mărturisește chiar artista, și-a găsit această pasiune, care i-a adus doar liniște și bucurie. Tablourile sale reprezintă parada a sute de mii de mărgele de sticlă cu dimensiuni între 1 şi 2 mm, fixate fiecare în parte prin lipire. Cantitatea enormă a mărgelelor aplicate, bob cu bob, prin lipire pe pânză, depășind numeric, în lucrările mari, pragul de 100.000 pe suprafața unui tablou. „Unicitatea lucrărilor constă în folosirea fiecărei mărgele în parte, mărgele din sticlă de 1 și 2 mm, în poziția și la locul potrivit, evitând astfel capcanele kitsch-ului și navigând în „ape limpezi”. Nu este broderie, nici așa-zis goblen cu mărgele făcute după diagrame realizate la calculator. Nu se folosesc mărgele înșirate și nici bentițe prefabricate cu sticluțe în care strălucirea primează”, ne-a mărturisit Mariana Casian. Temele abordate de către Mariana Casian în realizarea tablourilor sunt diverse, de la reproduceri după artişti celebri, portrete, flori, precum şi peisaje.