În cadrul Proiectului Erasmus+ cu denumirea „Informatics_Acquiring Digital Skills” (număr de referință: 2023-1-RO01-KA121-SCH-000130727), a avut loc un flux de mobilitate la Bornova Şehit Şanlı Anatolian High School, unde elevii de la Colegiul Național „Avram Iancu” Ștei au fost bine primiți și au început prima zi de activitate în forță.

 

 Cei 17 elevi de la Colegiul Național „Avram Iancu” Ştei – Andru Miruna-Cristiana, Moș Roberta-Elena, Ienciu Larissa-Maria, Tomșe Oana-Raluca, Bogan Diana-Lorena, Male Adelina-Maria, Pascu Denis-Adrian, Știole Sara-Maria, Bidiga Maria-Sarah, Brie Matei-Ionuț, Laza Alex-Cătălin, Creț Mălina-Antonia, Popa Casandra-Rebeca, Sime Ariana-Nicola, Tulvan Daiana-Adriana, Clepcea Alexandru, Nistor Daria-Timea – aflați în clasele a X-a B și a XII-a B, bio-chimie, respectiv a X-a D, a XII-a C și a XII-a D, filologie, au fost însoțiți în mobilitatea din Izmir, Turcia, de către profesorul-diriginte al clasei a X-a D, Alina Niculae, și de către profesorul-diriginte al clasei a XII-a C, Irina Briscan. Aceștia au fost foarte bine selectați, trecând prin probe de engleză, scrise și orale, susținute de profesoarele Adriana Gabor și Fărcuț Andreea, o probă de interviu susținută de profesor Cristian-Petru Gavriș, director adjunct, și profesoara Mihaela Zaha, precum și printr-o „bătălie” a CV-urilor, unde implicarea elevilor în cât mai multe activități extrașcolare a fost vitală. Dansuri tradiționale românești și turcești, prezentări ale celor două țări și ale obiceiurilor lor, dar, nu în ultimul rând, o primă comunicare strânsă între elevii și profesorii români și turci au dat curs primei zile. Fiecare elev român a fost asociat cu un partener, elev turc, în funcție de vârsta corespunzătoare. A doua zi, de la prima oră, elevilor le-au fost testate abilitățile tehnologice și au început prin a crea prezentări despre orașul-gazdă în Canva, coordonați de către profesorii turci. Orele s-au desfășurat în limba engleză, iar acestora li s-a explicat cu mare atenție pașii prin care aveau să lucreze în program. Profesorii au pus accentul pe învățarea vizuală și au partajat ecranul pentru fiecare elev în parte. Aceștia au avut grijă ca lecția să fie pe înțelesul tuturor. După ora de informatică, elevii au avut o scurtă pauză și au fost împărțiți pe grupe, A, B și C, pentru a putea participa la alte diferite activități prin schimburi, precum lecții de muzică, Ebru (pictură pe apă) și jocuri de logică, unul dintre ele fiind chiar „Mangala”, un joc tradițional turcesc. Împreună cu profesorii și elevii turci, elevii români au reușit să stabilească prietenii prin colaborare și distracție. „Am socializat foarte mult cu ceilalți copii din Turcia, chiar și după terminarea programului. Cu siguranță am câștigat amintiri plăcute pe care nu le vom uita, dar și prieteni pe viață!”, a afirmat cu multă bucurie Adelina-Maria Male, elevă în clasa a X-a D, regăsită printre cei 17 norocoși. Adelina a mai participat într-un astfel de proiect Erasmus+ în anul școlar 2021-2022, cu mobilitate în Talavera de la Reina, Toledo, oraș aflat în apropiere de Madrid, frumoasa capitală a Spaniei. A treia zi a venit cu o altă provocare pentru capacitățile tehnologice ale copiilor, iar, de această dată, ei și-au aprofundat cunoștințele lucrând în Google Forms și Gamma. Elevii și-au dedicat cu succes timpul pentru a crea proiecte, tema fiind la alegere liberă. „Am ales să creez o prezentare despre orașul nostru, Ștei, cum deja făcusem una despre Izmir în alt program, Canva, ziua precedentă. Mi-a plăcut cel mai mult să lucrez în Gamma, chiar am învățat lucruri care îmi vor folosi enorm de acum încolo, în special la școală!”, a mai specificat Adelina. Activitățile s-au ținut lanț mai departe, fiecare grupă de elevi alternând între cele trei ore prestabilite, împreună cu alți elevi turci, care au întreținut atmosfera. A patra și ultima zi din cadrul școlii a fost cea mai dificilă, deoarece copiii trebuiau să-și ia la revedere de la partenerii lor. Ziua a început încă de dimineață cu cele trei ore de artă, muzică și jocuri de logică, în funcție de grupă. „Eu am făcut parte din grupa A și am început ultima zi cu muzică. M-a uimit talentul fetei de la oră de a cânta la vioară și ne-am împrietenit imediat. Am schimbat mici cadouri între noi, chiar și scrisori! Eu și partenerul meu, Mustafa, avem acum lănțișoare asortate pentru a ne reaminti de clipele frumoase petrecute!”, a mai adăugat Adelina. A urmat, mai apoi, un schimb de opinii între elevii români și turci cu privire la proiect și însemnarea unui desen imens, prin aplicarea palmelor cu vopsea pe afiș. Elevilor și profesorilor implicați li s-au oferit diplome și au fost felicitați, lucru care s-a lăsat cu o sesiune de poze. În fiecare zi după terminarea programului, profesoarele și elevii au avut posibilitatea de a explora al treilea cel mai mare oraș din Turcia, Izmir, o adevărată comoară situată pe coasta Mării Egee: „Am fost de-a dreptul fascinată, un oraș atât de frumos, încărcat cu palmieri și o vedere la mare extraordinară! A fost o ocazie minunată de a încerca mâncăruri tradiționale precum baclavaua și rahatul original, ceaiul specific turcesc, de a experimenta bazarurile, amestecul său cultural, istoria sa...”, ne-a împărtășit Adelina. Cele două profesoare împreună cu elevii și-au încheiat aventura în Turcia cu o excursie bine meritată la Casa Maicii Domnului și la orașul-cetate Efes. Acolo au avut prilejul de a se ruga, de a aprinde lumânări, de a învăța despre propria lor religie și istoria vremurilor antice, având un ghid încântat de a le transmite cele mai interesante informații.