Transparenţa a devenit în cadrul Primăriei Oradea o noţiune abstractă, iar teama angajaţilor acestei instituţii că, odată abandonaţi de către "protectorul" lor, Petru Filip, toate ilegalităţile lor vor ieşi la iveală i-a făcut să se zăvorască în propriile birouri şi să refuze să mai dea orice informaţie referitoare la proiectele pe care le coordonează. Mai mult, pentru a scăpa de întrebările insistente ale jurnaliştilor, recurg la metode dintre cele mai josnice, minţind cu neruşinare pentru a-şi ascunde gravele greşeli.

De câteva zile, şefii de servicii din cadrul Primăriei Oradea au instituit un adevărat embargo în ce priveşte accesul la informaţiile de interes public. Orice solicitare trebuie "filtrată" prin Serviciul de Comunicare, Imagine şi Mass-Media, după care, alte zile întregi, şefii de direcţii din cadrul PMO negociază şi se pun de acord cu datele care trebuie să răzbată la urechile presei.
Timp de două zile am fost plimbaţi de la Direcţia Tehnică la Direcţia Economică, acolo unde directorii executivi, Dumitru Fildan, respectiv Emilian Sala, se tot codeau să ne pună la dispoziţie un contract de consultanţă semnat cu firma Bluelement. Procedura de adjudecare s-a defăşurat în cursul lunii noiembrie, iar în urma cererii de oferte, firmei din Piatra Neamţ i s-a încredinţat un contract de 89.131 euro, din care TVA 14.321 euro. Procedura a fost organizată la limita legii. Conform legislaţiei privind achiziţiile publice, se poate apela la procedura de cerere de ofertă în condiţiile în care valoarea contractului este de 75.000 euro, fără TVA. Oferta Bluelement a fost de 74.810 euro, fără TVA, o valoare de contract mult prea bine estimată. În baza acestui contract Bluelement urma să furnizeze "servicii de consultanţă pentru elaborarea aplicaţiei de finanţare pentru modernizare străzi în vederea fluidizării traficului de acces între zone rezidenţiale şi funcţionale din municipiul Oradea, în cadrul POR", servicii pe care conducerea Direcţiei Tehnice, beneficiara acestui program, a refuzat să ni le prezinte. Mai mult, în cursul dimineţii de ieri, directorul Direcţiei Tehnice, Dumitru Fildan, ne asigura că el nu are nicio treabă cu această licitaţie, contractul nu îi aparţine şi toată procedura de urmărire a respectării clauzelor contractuale revine Direcţiei Economice. Mai mult, la acea oră, Fildan declara că nici măcar nu ştia că toată documentaţia privind aplicaţia de finanţare pentru modernizarea unor străzi din Oradea, activitate de care răspunde în mod direct, trebuia predată, conform contractului, până pe data de 7 decembrie 2007. Pentru a scăpa de întrebările mult prea insistente despre soarta acestui contract, Fildan ne-a expediat la Direcţia Economică, acolo unde nimeni nu ştia despre vreun proces verbal de recepţie a lucrărilor contractate. Abia după orele amiezii, când comportamentul bizar al directorului tehnic i-a fost adus la cunoştinţa primarului Mihai Groza, Fildan şi-a reamintit brusc despre existenţa unui astfel de contract şi despre referatul de necesitate întocmit în vederea cheltuirii unei sume atât de mari pentru o activitate de consultanţă.

Cu toate asigurările lui Groza că informaţiile ne vor fi furnizate, Fildan a refuzat în continuare să ne vorbească despre modul în care s-a derulat contractul şi despre nevoia contractării unui astfel de serviciu, care costă 89.131 euro, demonstrând încă o dată că, în calitate de fin al fostului primar Petru Filip, ştie să-şi protejeze naşul şi, implicit, propriile afaceri, care, încet, încet, ies la iveală...