În urmă cu câteva săptămâni, aproximativ 20 de persoane, conduse de Ciprian Toie, liderul Sindicatului Ansamblului Folcloric Crişana din cadrul Filarmonicii de Stat Oradea, depunea la Consiliul Judeţean un memoriu adresat preşedintelui Radu Ţîrle, cerând demiterea lui Leontin Ciucur. Directorul artistic al ansamblului a remis redacţiei noastre un punct de vedere în legătură cu acuzele care i se aduc, cu atât mai mult cu cât acest protest a avut loc în timp ce era plecat din localitate, în concediu.

 

Sunt câteva elemente de scandal"

"Din păcate, în ultima vreme, în cadrul Ansamblului Artistic Profesionist Crişana s-a creat un grup de presiune care nu are nimic de-a face nici cu rigorile unui loc de muncă susţinut din bani publici, nici cu promovarea şi susţinerea folclorului românesc şi a valorilor tradiţionale româneşti. Sunt câteva elemente de scandal care şi-au amplificat activitatea odată cu solicitarea transmisă de directorul general manager de a respecta regulamentele privitoare la timpul de lucru care prevăd patru ore de muncă pe zi la sediul instituţiei sau la spectacole (celelalte 4 ore fiind considerate pregătire şi studiu individual). În timp, reuşesc să îşi atragă cât mai mulţi adepţi prin atitudini sfidătoare la adresa conducerii, încercări de nesocotire a regulamentelor de funcţionare şi este păcat că în ultima vreme chiar şi cei care de regulă muncesc răspund la aceste provocări. Unii încearcă să lipsescă de la serviciu după bunul lor plac (sunt persoane care au lipsit trei spectacole într-o lună) şi dacă îi pui nemotivat pentru asta eşti considerat "om rău". Persoane cu atribuţiuni de coordonare încurajează indisciplina, astfel că de la spectacolul ce s-a desfăşurat la Avram Iancu o parte a orchestrei - cu participarea dirijorului - a plecat spre casă înainte de a începe spectacolul şi au refuzat să se întoarcă, fiind puşi în situaţia jenantă ca primarul localităţii şi un senator al Parlamentului României să intervină să-i cheme la serviciu pe artiştii instrumentişti de la Crişana. Sunt situaţii în care instrumentişti nu vin la serviciu, trimiţând înlocuitor, care să lucreze în locul lor. Cu acceptul dirijorului, tot personalul şi-a luat liber în data de 13 septembrie pentru începerea şcolii, deşi nici 20% dintre angajaţi nu au copii şcolari".

 

 

Acordă mai mare importanţă nunţilor, botezurilor"

„În urma adresei sosită de la Consiliul Judeţean pentru restructurarea organigramei, s-a procedat la reducerea procentuală de posturi egală pe fiecare secţie şi în şedinţa Consiliului de Administraţie s-a hotărât reducerea a trei posturi de la Ansamblul Crişana. Criteriile după care s-au făcut propunerile au fost cele prevăzute în contractul colectiv de muncă şi, conform acestui document, pe primul loc s-au situat persoanele cu cumul de funcţii ce aveau locul de muncă principal şi cartea de muncă la altă unitate, fiind cazul profesorilor Miescu şi Hexan. În cazul domnului Miescu, dânsul deţine două contracte de muncă a câte 8 ore în două instituţii de stat. Următoarele persoane la care li s-a redus câte o jumătate de normă se aflau pe posturi mai puţin importante pentru ansamblu, posturi care au fost susţinute din perioade în care se putea acest lucru. Protestatarii susţin acum să nu se reducă postul de dirijor că nu se poate desfăşura activitatea, uitând că în acest an domnul Miescu a lipsit, solicitând concediu fără salariu în perioada 18 ianuarie - 1 iunie, şi în acest timp activitatea s-a desfăşurat normal. Parte dintre contestatari sunt aceiaşi care s-au opus şi aplicării noii legi a instiţutiilor de spectacole şi concerte în urmă cu doi ani, când s-au depus eforturi şi stăruinţe inimaginabile cu fostul director general pentru ca salarizarea să aibă limite decente, însă ei acordă mai mare importanţă manifestărilor particulare, gen nunţi, botezuri şi petreceri, lăsând pe ultimul loc participarea la acţiunile pe linie profesională. Pentru Expoziţia Mondială din China am fost nevoit să solicit participarea unui viorist din Cluj, deşi ansamblul are opt viorişti angajaţi.

 

Acuzele care mi se aduc sunt neadevărate, defăimătoare"

Cât timp mă voi afla la conducerea ansamblului voi acţiona pentru folosirea integrală şi eficientă a timpului de lucru, deoarece suntem o instituţie care funcţionăm din bani publici, iar pentru mine folosirea eficientă a banului public este un deziderat şi nu voi ceda la şantajele, tertipurile şi insistenţele nimănui, pentru că mă gândesc cu câtă greutate fac faţă la numeroasele taxe cetăţenii oraşului şi judeţului şi ar fi strigător la cer ca cei plătiţi din aceşti bani să vină la serviciu să se odihnească, cum zice cineva, sau din cele patru ore să lucreze două sau trei. Orice încercare de intimidare a mea (zilnic sunt ameninţat cu deschiderea de procese de către liderul de sindicat) nu are suport şi precizez că toate acuzele care mi se aduc sunt nefondate, defăimătoare, cu scopul de a fi înlăturat, în speranţa că se va putea instaura dictatura sindicatului şi a bunului plac. Împreună cu conducerea instituţiei, am informat conducerea Consiliului Judeţean, precum şi Comisia de Cultură a Consiliului Judeţean despre situaţia existentă şi vom depune toate eforturile pentru a apăra prestigiul şi onoarea acestei instituţii împotriva celor care au alte interese. Timp de şase ani, ansamblul a fost implicat în acţiuni de rezonanţă, participări internaţionale semnificative, spectacole şi emisiuni de televiziune şi nu voi accepta ca din cauza unora acest ansamblu să ajungă "lanterna" în ierarhia ansamblurilor folclorice din ţară. Afirm, de asemenea, că mă voi opune abaterilor de la programul de lucru şi voi fi ferm în respectarea disciplinei şi seriozităţii la locul de muncă. Regret că astfel de înclinare spre scandal a unor membri ai ansamblului, în frunte cu Ciprian Toie, erodează zilnic imaginea instituţiei, imagine creată prin muncă şi efort, şi asta într-un an în care o parte a membrilor Ansamblului Crişana a participat la cea mai de anvergură acţiune internaţională a instituţiei din istoria sa, reprezentând România cu spectacole la Expoziţia Mondială EXPO SHANGHAI 2010, unde au susţinut peste cinci sute de spectacole urmărite de două sute de mii de spectatori".

 

LEONTIN CIUCUR, director artistic