Faţete neştiute în ruşinosul scandal al faţadelor (I)
Ruşinos pentru autorităţile publice locale, care au adoptat o hotărâre, modificată de 3 ori înainte de aplicare şi suspendată în prezent de instanţă, hotărâre care impune proprietarilor de imobile din zona centrală a municipiului o obligaţie de plată pentru reabilitarea faţadelor încă neclar definită fiscal, dar nici cu privire la imobile sau proprietari, care în prezent face obiectul discuţiilor contradictorii şi acuzaţiilor dintre cele două palate locale - Primăria şi Prefectura.
Orădenii apreciază că problema faţadelor vechilor clădiri din municipiu - monumente istorice sau nu - este una extrem de serioasă pentru arhitectură, imaginea oraşului şi promovarea turismului, sens în care este salutară iniţiativa Primăriei, care după peste 20 ani de pasivitate, face o prioritate din aceasta. În ce priveşte însă abordarea acestui dificil şi complex deziderat, nu s-a pornit de la premisa că proprietarii de imobile au obligaţia legală de întreţinere a faţadelor, care după o temeinică documentare, făcută de funcţionarii Primăriei, se impunea mai întâi să fie notificaţi asupra remedierilor necesare, cu stabilirea unor termene rezonabile, după caz (de ex. de la 6 luni la 3 ani), sub sancţiunea unor eventuale sancţiuni contravenţionale, iar principala preocupare a Primăriei să fie aceea de monitorizare, proiectare şi autorizare, asistenţă tehnică în general şi numai în subsidiar resursele financiare care trebuiau abordate separat, diferenţiat şi nu impuse tuturor proprietarior la fel. Evident că asigurarea resurselor financiare este una importantă, dar numai pentru unii proprietarii de imobile din zona centrală, iar dacă Primăria, în dubla ei calitate de autoritate publică şi proprietara sau coproprietara a mai multor imobile, a înţeles să înceapă cu înfiinţarea unui fond special pe care să-l aibă la dispoziţie, cu mult înainte de o temeinică documentare tehnică, pe care să-l alimenteze cu nişte contribuţii substanţiale din banii publici - incluzând aici toţi banii risipiţi pe fotbalul care nu există în Oradea, o parte din fondurile alocate podului Ioşia-Sovata, care n-ar trebui să fie o prioritate, dar şi economiile care se pot face la multe contracte de achiziţii publice - şi nu prin impunerea abuzivă a unor aşa-zise contribuţii cu titlu de sancţiuni anuale, amenzi fără proces-verbal şi fără înştiinţarea proprietarilor. Pe de altă parte, în contextul asigurării resurselor financiare, trebuiau evaluate şi proiectate o serie de alte măsuri conexe, cu adevărat de fond precum: realizarea de proiecte eligibile inclusiv pentru accesarea de fonduri europene, contractarea de credite obţinute cu sprijinul fondurilor de garantare, finanţări şi cofinanţări, publice, private şi mixte în funcţie de structura proprietăţii etc. Referitor la adoptarea Hotărârii nr. 705/31.08.2009 de aprobare a regulamentului privind instituirea taxei speciale pentru reabilitarea faţadelor clădirilor monument istoric, autorităţile locale trebuie să-şi recunoască eşecul, să revoce de îndată hotărârea nelegală şi abuziv impusă, confuză şi inaplicabilă şi să-şi ceară public scuze cetăţenilor din zona centrală a municipiului, care au fost hărţuiţi abuziv şi pe nedrept, fiind chiar jigniţi de către unii reprezentanţi ai executivului, care au afirmat că cine locuieşte în centru trebuie să-şi permită să plătească, ca şi cum aceştia nu ar locui în centru pe banii şi pe munca lor cinstită şi uitând că această categorie de orădeni plăteşte de fapt impozitele locale cele mai mari. (va urma)
Comentarii
Nu există nici un comentariu.