Hotărârii nr. 705/31.08.2009 de aprobare a regulamentului privind instituirea taxei speciale pentru reabilitarea faţadelor clădirilor monument istoric. Aceasta a fost adoptată prematur, fără a avea la bază nicio documentaţie tehnică şi juridică, şi a instituit o taxă specială numai pentru reabilitarea imobilelor monument istoric (pentru care există şi o legislaţie specială).

Taxa specială astfel instituită, pentru care, probabil, Instituţia Prefectului şi-a dat avizul de legalitate, putea fi întemeiată pe art. 282, Cod  fiscal, care stabileşte că autorităţile locale pot adopta taxe speciale, dar numai pentru funcţionarea unor servicii publice locale create în interesul persoanelor fizice şi juridice. Probabil că Primăria nu a înfiinţat un nou serviciu public local pentru implementarea şi aplicarea hotărârii în cauză, drept pentru care aceasta a fost modificată şi completată radical prin HCL nr. 1027/17.12.2009, fiind de nerecunoscut (aşa cum se întâmplă şi cu unele contracte de achiziţii făcute publice - de faţadă -, modificate pe ici pe colo, prin părţile esenţiale, din care rămân numai numărul şi data, după primul act adiţional modificator, care nu mai este public). Taxa specială a fost redefinită în contribuţie (denumire cu care a şi fost impusă), fără ca legislaţia fiscală să prevadă un asemenea tip de taxă sau impozit local şi fără să existe consimţământul proprietarilor pentru a contribui la o schemă de solidaritate, fond de rulment etc.

Mai mult, s-a modificat radical denumirea şi obiectul regulamentului, în sensul că şi acesta este redefinit: regulamentul privind stabilirea contribuţiei persoanelor fizice şi juridice la reabilitarea faţadelor clădirilor din perimetrul Ansamblului Urban - Centrul Istoric Oradea (în acest context, ar fi extrem de interesante răspunsurile decidenţilor la un extemporal despre istoria Oradiei). Ca urmare, contribuţia a fost extinsă la toate imobilele din zona centrală, (dar nu chiar la toate, pentru că, după verificarea situaţiei de fapt, din cei cca. 5000 de proprietari din zonă, obligaţia de plată a fost impusă doar la cca. 3000), dar aceasta cu titlu de sancţiune, pentru neîntreţinerea faţadelor, deci o amendă contravenţională anuală, fără proces-verbal, impusă abuziv prin însăşi hotărârea consiliului local şi debitată, sub denumirea de contribuţie, pe numele proprietarilor, în baza de date a Direcţiei de finanţe locale, în condiţiile în care  consiliul local nu are competenţa legală de a aplica sancţiuni contravenţionale, ci numai de a le stabili.

După circa şase luni de la adoptare, s-a înţeles că hotărârea  este inaplicabilă (ca de altfel şi în prezent), fiind încheiat un contract de prestări servicii, plătit din bani publici cu o firmă de arhitectură pentru verificarea situaţiei din teren, respectiv evaluarea punctuală a situaţiei faţadelor imobilelor din zona centrală. Evident că prin studiul finalizat de firma de specialitate la data de 15.06.2010, care stă la baza unor obligaţii de plată retoactive de la 01.01.2010, au fost identificate şi semnalate în scris o serie de elemente deteriorate la faţade, care sunt reale şi trebuie remediate de către proprietari.

În condiţiile în care firma plătită de Primărie să identifice punctual situaţia de fapt a fiecărui imobil din zonă a semnalat în foarte multe cazuri neconformităţi privind elementele parazitare existente pe faţade precum: console, contoare, cabluri electrice şi TV etc., care sunt proprietatea societăţii Electrica şi societăţilor de cablu şi au fost instalate cu autorizarea Primăriei, neimputabile deci proprietarilor de imobile, Hotărârile CLO şi Regulamentul cu modificările şi completările ulterioare nu cuprind nicio obligaţie pentru acestea.

Pe de altă parte, în loc ca pe baza datelor şi informaţiilor din studiul realizat de firma agreată, Primăria să se ocupe de obiectivul prioritar - reabilitarea faţadelor clădirilor, prin notificarea proprietarilor să-şi remedieze deficienţele de la faţade, într-un termen rezonabil, stabilit după caz, i-a obligat la plata în egală măsură, atât pe cei ale căror faţade prezintă numai neconformităţi nesemnificative şi uşor remediabile, ca şi pe cei ale căror faţade prezintă pericol public pentru pietoni, fiind impusă fără consimţământul lor, majorităţii proprietarilor de imobile din zona centrală participarea la un fel de CAR, fond de rulment, schemă de solidaritate etc., prin plata unor sume obligatorii colectate abuziv de Primărie sub denumirea de contribuţie, într-un cont extrabugetar şi administrate de aceasta. (va urma)