Faţetele neştiute ale ruşinosului scandal al faţadelor (III)
Modificări şi completări importante ale Hotărârii nr. 705/31.08.2009 privind regulamentul deinstituire a taxei speciale pentru reabilitarea faţadelor clădirilor monument istoric au fost aduse prin HCL nr. 36/28.01.2010, prin care au fost stabilite măsuri procedurale de implementare a actului normativ.
Prin această nouă hotărâre, s-a stabilit termenul din 15.06.2010, pentru finalizarea studiului privind reabilitarea faţadelor clădirilor din perimetrul istoric. S-a mai stabilit data de 30.06.2010 ca termen de depunere a declaraţiilor de impunere de către persoanele juridice. S-a mai decis ca debitarea contribuţiei în evidenţele fiscale să se facă pe baza: identificărilor furnizate de către firma privată cu care s-a încheiat contractul; pe baza verificărilor efectuate de către armata de funcţionari din structurile specializate ale Primăriei: urbanism, finanţe şi poliţia comunitară (i-a văzut cineva?) şi în fine pe baza declaraţiilor de impunere depuse de către contribuabili (în fapt, Primăria deţine toate informaţiile din declaraţiile de impunere pentru imobilele persoanelor fizice la care sunt anexate actele de dobândire şi schiţele RLV, atât în arhivă, pe suport de hârtie, cât şi în baza informatică de date, situaţie în care în aceste cazuri majoritare impunerea s-a făcut din oficiu).
A urmat, în fine, cea de-a patra hotărâre, HCL nr. 510/26.07.2010, ultima modificare şi încercarea implementării hotărârii prin debitarea obligaţiei de plată, făcută parcă în mod diversionist, pentru a trece mai uşor neobservată (câtă consultare publică şi transparenţă, atâtea rezultate), în plină perioadă de concedii şi vacanţă, după care mii de orădeni au fost nevoiţi să se deplaseze la Primărie pentru a contesta măsurile nelegale, abuzive şi nefundamentate.
S-a sesizat, în fine, şi Instituţia Prefectului Bihor şi hotărârea este suspendată, iar instanţa se va pronunţa şi cu privire la anularea acesteia.
Prin toate cele patru hotărâri, s-a menţinut prevederea iniţială din regulament, potrivit căreia, "Pentru neîntreţinerea faţadelor imobilelor din municipiul Oradea se pot aplica sancţiuni, conform regulamentului de întreţinere a faţadelor imobilelor în municipiul Oradea aprobat prin HCL 973/2004, care, în mod ciudat, nu se regăseşte pe site-ul Primăriei. Astfel, s-a ajuns ca, după ce s-au emis patru hotărâri cu acelaşi obiect în anii 2009-2010 (hotărâri "bâlbâite" şi aprobate după ilogice şi neînţelese algoritmuri, în care interesul orădenilor a fost ultimul criteriu sau nu a existat), nu s-a definit şi decis o obligaţie de plată clară şi legală, situaţie în care există o singură explicaţie logică, aceea că orădenilor din zona centrală le-a fost impusă contribuţia - stabililită prin cele trei hotărâri modificatoare a celei iniţiale - o obligaţie fiscală neîntemeiată şi nesusţinută de legislaţia fiscală referitoare la impozitele şi taxele locale, iar sancţiunea (care se poate aplica de executiv, nu de consiliu, numai pe bază de proces-verbal individual, conform legislaţiei contravenţiilor) a fost stabilită în temeiul celei de-a cincea hotărâri din anul 2004, obligaţie inadmisibil a fi impusă şi debitată în acest mod în sarcina orădenilor.
Nu în ultimul rând, s-au cheltuit bani publici pentru implementarea unei hotărâri abuzive şi nelegale, pentru care va trebui să răspundă cineva, în măsura în care informaţiile utile furnizate nu vor fi utilizate la fundamentarea unei noi hotărâri, serioasă şi bine documentată tehnico-juridic, care să rezolve durabil şi pe fond problema faţadelor din zona centrală a Oradiei.
În final, credem că exista şi o filosofie a administaţiei, mai mult sau mai puţin scrisă, conform căreia autorităţile publice, fie ele deliberative sau executive, îi reprezintă în teritoriu pe cetăţeni, intereselor cărora trebuie să-şi subordoneze toate obiectivele.
Doru IANCU
Comentarii
Nu există nici un comentariu.