Fostul consilier al primarului Bolojan rupe tăcerea printr-o scrisoare deschisă: Orlando Balaş denunţă haosul din administrarea Oradiei şi interesele clientelare care îl întreţin
Stimate domnule primar,
În calitate de orădean doresc să îmi exprim dezacordul faţă de proiectul de înlocuire a Podului de Pontoane cu un pod rutier. Îl cunosc şi îl respect pe arhitectul care în anul 1982 a propus construirea unui pod rutier în zona Podului de pontoane, prin urmare nu consider că susţinerea acestui proiect e cauzată neapărat de rea-voinţă. Consider însă că realizarea lui acum ar fi o eroare, de aceea primăria trebuie să îl abandoneze. Dacă în anul 1982 acest pod ar fi fost poate folositor, în anul 2010, când în Oradea există alte trei poduri rutiere cu 4 benzi de circulaţie, iar Podul Densuşianu va fi şi el dublat la 4 benzi, construcţia acestui pod nu se mai impune, împotriva acestui proiect vorbind mai multe considerente pe care le prezint pe scurt.
Dintre argumentele ce ţin de protecţia mediului, voi puncta doar două chestiuni. Se spune că va fi afectată doar o mică suprafaţă de spaţii verzi şi că vor fi tăiaţi doar puţini copaci, acest lucru fiind compensat prin „plantări masive" de arbori, după cum promite municipalitatea.
Conform datelor furnizate de Consiliul European de Arboricultură (http://www.eac-arboriculture.com) şi preluate timp de câteva săptămâni chiar de portalul primăriei Oradea, pentru a compensa pe termen scurt pierderea beneficiilor aduse de un singur arbore matur din mediul urban care a fost tăiat e nevoie uneori de plantarea a sute de puieţi cu coroana de aproximativ un metru cub!
Apoi, mediul nu se rezumă doar la spaţiile verzi. Un habitat nu e doar o sumă de arbori şi de metri pătraţi de iarbă, ci e un întreg. Oamenii nu se pot bucura de un parc dacă prin el se circulă cu maşina, aşa cum o pădure prin care se circulă cu 4x4 sau cu ATV-ul se goleşte de animale. Porţiunea de mal dintre Podul Decebal şi Podul Densuşianu, cu o lungime de aproximativ un kilometru şi jumate, e un ecosistem important pentru locuitorii din zonă, a cărui funcţionalitate se pierde în mare măsură dacă ar fi divizat de un pod rutier. Să nu uităm că un ecosistem e important nu doar dacă acolo trăiesc specii de melci sau de broscuţe protejate de lege, ci şi dacă el are o funcţie de relaxare sau de sănătate pentru oameni. Pe acel mal al Crişului, cu trotuarul accidentat şi nereparat de multă vreme, cu parapeţii căzuţi în apă, vin sportivi şi simpli cetăţeni din toate părţile oraşului pentru a alerga. Sute de familii din zonă, copii şi adulţi se bucură de o oază de linişte, iar faptul că această oază de linişte există, în timp ce alte zone sunt aglomerate şi gălăgioase nu trebuie să stârnească dorinţa de a o distruge, deoarece e un atu al întregului oraş. Cu banii pe care primăria vrea să îi investească în acest pod se poate amenaja malul Crişului ca loc de agrement, cu un câştig atât pentru locuitori, cât şi pentru economia oraşului.
Se susţine că un nou pod rutier e necesar pentru a fluidiza circulaţia. E un fals argument. Sunt oraşe cu o populaţie mult mai mare ca a Oradiei, străbătute de fluvii, care au un număr mic de poduri rutiere şi totuşi au un trafic auto mult mai fluent ca Oradea.
În Belgrad, capitala Serbiei, la 1,55 milioane de locuitori sunt doar 5 poduri rutiere peste Dunăre şi râul Sava. În Bratislava, capitala Slovaciei, la 427.000 de locuitori sunt doar 4 poduri rutiere peste Dunăre. În Viena, capitala Austriei, în care trăiesc aproape 2 milioane de locuitori, există 20 poduri peste cele două braţe ale Dunării, din care doar 5 sunt rutiere, iar 11 sunt destinate exclusiv pietonilor şi bicicliştilor. Cu toate acestea, traficul în Viena e foarte fluent datorită sincronizării semafoarelor, a transportului în comun excelent şi a drumurilor fără gropi. Cum se pot descurca oare aceste capitale cu doar maximum 5 poduri rutiere peste Dunăre, iar Oradea nu se poate descurca, la o populaţie de 200.000 de locuitori, cu 4 poduri rutiere cu câte 4 benzi? Experienţa unor ţări mai civilizate arată că lumea trebuie încurajată să folosească mijloacele de transport în comun şi mersul pe jos, pentru a reduce traficul şi poluarea. Ameliorarea transportului public are efecte mult mai consistente în ceea ce priveşte normalizarea traficului decât orice construcţie de poduri şi şosele rapide în oraşe. Cunoaşteţi desigur cazul Seul-ului, capitala Coreei de Sud, în care, după ce s-a intubat râul Cheonggye Cheon şi a fost construită pe el o autostradă, traficul nu s-a fluidizat, ci s-a intensificat, astfel că primăria a decis desfiinţarea acelei autostrăzi şi renaturarea râului, care a fost transformat în plămânul verde al oraşului, un punct de atracţie pentru sute de mii de coreeni şi de turişti.
Pentru că fluidizarea traficului e totuşi un aspect important, menţionez că, înainte de a construi un pod rutier între alte două poduri rutiere aflate la doar un kilometru şi jumătate distanţă unul de altul, există alte măsuri mult mai la îndemână, care costă mai puţin, dar sunt ignorate în mod paradoxal de administraţia locală. Printre acestea menţionez: sincronizarea semafoarelor, liberalizarea intersecţiilor şi asfaltarea de calitate a străzilor. Angajaţii primăriei Oradea ar trebui să înveţe cum se sincronizează semafoarele de la colegii lor din Debreţin, cu care administraţia locală are legături intense. Dacă ungurii reuşesc să sincronizeze mai mult de 10 semafoare succesive în Debreţin, cu puţină bunăvoinţă ar putea fi sincronizate şi 5 semafoare pe Bulevardul Decebal. Traficul e îngreunat în zona respectivă şi de intersecţia Străzii Tudor Vladimirescu cu Bulevardul Decebal, care nu e liberalizată. În toată Europa, de la Debreţin la Bruxelles, intersecţiile importante sunt liberalizate, adică în momentul în care maşinile au verde pe un sens de circulaţie, ele pot merge în faţă, la stânga şi la dreapta, iar pietonii de pe partea dreapta a drumului traversează şi ei (eventual cu o uşoară decalare). Acest lucru se repetă la intervale regulate pentru toate sensurile de circulaţie dintr-o intersecţie. Oare ceea ce funcţionează în Europa nu ar putea funcţiona şi la noi? De ce să trebuiască să intri pe Strada W. Shakespeare când vrei să vii de la Podul Decebal spre centru, blocând circulaţia pe Tudor Vladimirescu? De ce, venind dinspre Calea Aradului, nu poţi să virezi la stânga pe Tudor Vladimirescu, ci trebuie să mergi întâi în centru sau să faci o manevră ilegală? Nu cumva actuala reglementare a acestei intersecţii e o piedică în calea fluidizării traficului?
Aş dori să mă refer şi la aspectul oportunităţii acestui proiect, a cărui utilitate e îndoielnică şi care produce pierderi pentru mediu şi disconfort pentru locuitorii din zonă. Administraţia publică e datoare să acţioneze în acord cu priorităţile comunităţii locale, dat fiind că lucrează cu bani publici, adică bani care au fost sau vor fi plătiţi de populaţie. Se spune că un nou pod rutier plasat între Podul Dacia şi Podul Densuşianu va scurta timpul de deplasare între Calea Aradului şi Bulevardul Dacia. Câtă lume se deplasează în mod regulat pe acest traseu, în comparaţie cu traseele ce duc spre centru? Ce obiective se află pe străzile Sovata, Fagului şi Carpaţi, pentru a dori cineva din Ioşia să ajungă acolo cât mai repede, zi de zi? Traseul rapid care ni se propune (Calea Aradului, Sala Sporturilor, Strada Carpaţi) se termină la restaurantul Colors, la 300 de metri de Bulevardul Decebal. Pentru o scurtătură de 300 de metri, merită să investim atât de mulţi bani şi să producem atât de mult disconfort?
Se spune că podul propus va uni mai rapid Ioşia de Rogerius. O bună parte a cartierului Ioşia se află însă, ca nivel al infrastructurii, în urma celor mai sărace sate din Bihor. Pe multe străzi lipseşte canalizarea, iar oamenii îşi strică maşinile pe drumurile neasfaltate. Înainte de a uni Ioşia cu Rogerius, primăria ar trebui să facă eforturi să unească Ioşia sau Velenţa cu oraşul.
Avem în Oradea sute de străzi care nu pot fi salubrizate deoarece nu sunt asfaltate. Orădenii din cartierele Oncea sau Iorga se chinuie să ajungă în oraş pe drumuri desfundate, iar salvarea şi taxiurile nu urcă pe anumite străzi din Podgoria. În comparaţie cu aceste probleme şi multe altele, rapiditatea traversării Crişului între terenul de fotbal 5x5 şi magazinul Nova Euro de pe Sovata e doar un moft şi prin urmare o gravă eroare a municipalităţii.
Municipalităţile de oriunde ar fi ele nu au dreptul să implementeze proiecte împotriva voinţei propriilor contribuabili. Aş dori să amintesc că în urmă cu câţiva ani municipalitatea vieneză a vrut să extindă pe mai multe benzi şoseaua care uneşte zona Kagran de Lobau, o zonă idilică de pe malul stâng al Dunării. Locuitorii din Lobau, printre ei fiind şi angajaţi ai poliţiei rutiere din Viena (Rainer C. şi Anette H.), marea majoritate şoferi, au cerut primăriei să nu facă acest lucru, ci să îmbunătăţească transportul în comun din zonă, iar primăria a abandonat proiectul şoselei rapide, extinzând linia metroului U1 până în Lobau. În calitate de contribuabil şi locuitor al Oradiei vă solicit, domnule primar, să abandonaţi şi dumneavoastră acest proiect care nu face bine oraşului. Dacă era necesar, sunt sigur că l-aţi fi menţionat în programul dumneavoastră electoral, dar în primăvara lui 2008 aţi vorbit doar despre dublarea podului Densuşianu ca măsură necesară de fluidizare a traficului. Mai mult, în strategia de dezvoltare a oraşului, realizată de specialiştii dumneavoastră de la Direcţia Tehnică şi Direcţia de Dezvoltare, strategie care a fost supusă dezbaterii publice în aprilie 2009, nu s-a vorbit despre un nou pod rutier în această zonă, ci s-a spus doar că primăria va reabilita podul de pontoane ca pod pietonal.
Sunteţi primar, domnule Ilie Bolojan, nu datorită bannerelor şi articolelor publicate în ziare în campania electorală, ci datorită faptului că zeci de mii de orădeni, dezamăgiţi, disperaţi şi scârbiţi de un anume fel de a face administraţie în interes privat, şi-au pus speranţele în dumneavoastră şi v-au acordat încrederea şi votul. Prin urmare aveţi obligaţia să îi ascultaţi pe orădeni şi nu aveţi dreptul să acţionaţi împotriva voinţei lor, chiar şi atunci când vi se pare că aceia care contestă un proiect al municipalităţii sunt o minoritate şi poate greşesc.
PROTEST PUBLIC împotriva cenzurii practicată de Primăria Oradea, care nu publică pe portalul primăriei şi nu răspunde decât acelor mesaje ale cetăţenilor care nu deranjează această instituţie. PROTEST PUBLIC împotriva Primăriei Oradea care promovează proiecte de amenajare urbanistică ce incalcă prevederile legale de mediu si sănătate şi nu ţin cont de interesele vitale ale acestei comunităţi. PROTEST PUBLIC împotriva Primăriei Oradea, care şi-a propus urâţirea acestui oras, transformarea cartierelor într-o mare parcare, prin distrugerea spaţiilor verzi de lângă blocuri. Acele spaţii verzi care acum câţiva ani mai erau verzi, acum fiind pământ bătătorit sau balastru aruncat după lucrările de sistematizare. PROTEST PUBLIC împotriva perfidiei si prefăcătoriei acestei instituţii, care cere cetăţenilor să dea dovadă de conştiinţă civică îngrijind spaţiile verzi de lângă blocuri, dar nu face nimic pentru refacerea acelora distruse, ba mai mult, le scoate definitiv din circuitul verde prin amenajarea parcărilor, cu încălcarea prevederilor legale în acest domeniu : spaţiile verzi, distruse sau în funcţiune, nu pot primi altă destinaţie ; spaţiile pentru gararea şi parcarea autovehiculelor în cartierele de blocuri trebuie să respecte o distanţă minimă faţă de peretele blocului şi nu altfel (vezi amenajările parcare din cart. Nufărul sau Rogerius – str. G.B.Shaw). PROTEST PUBLIC împotriva Primăriei Oradea care dovedeste dispreţ faţă de acei cetăţeni, în special de la parterul blocurilor care, împotriva voinţei lor, sunt obligaţi să înghită gazele de eşapament ale maşinilor parcate la 2-3 metri de geamuri sau chiar langă peretele blocului. De ce nu mai amenajează primăria locuri de parcare şi pe centura oraşului !? PROTEST PUBLIC împotriva nepăsarii acestei instituţii care a lăsat să se usuce, nefiind udaţi, mii de pomi plantaţi în toamna anului 2008, prin iniţiativa unei persoane de o factură morală deosebită, şi care, probabil dezamagită de cei pe care i-a crezut de bună credinţă, s-a retras în anonimat. PROTEST PUBLIC împotriva dezinformării Primăriei Oradea care, cu ocazia amenajăriilor de parcări, se laudă că a amenajat şi câteva sute de metri pătraţi de spaţiu verde, uitând să spună presei că nu a mărit în nici un fel suprafaţa verde din zonă, dimpotrivă, din spaţiul verde existent în urmă cu ceva timp şi degradat între timp prin nepăsarea autorităţilor, nu a refăcut decât un sfert, restul acoperindu-l cu beton. PROTEST PUBLIC împotriva acestei instituţii care dispreţuieşte acea parte a poţiei acestui oraş care consideră că îmbunătăţirea calităţii aerului pe care îl respirăm este obiectiv primordial ( si aceasta nu se poate face decat prin refacerea spaţiilor verzi, ceea ce ne cere de altfel şi UE), motivând acţiunile ilegale ale Primăriei prin sporirea confortului unora ca Gică şi Ogică, care cu inconştienţă calcă cu maşinile lor spaţiile verzi şi a căror filozofie este “manânc, beau, pot să crăp, dupa mine potopul”. PROTEST PUBLIC împotriva acelor jurnalişti care, din inconştienţă sau interes, laudă “realizările” Primăriei Oradea, fără să ţină seama de faptul că, din cauza noxelor din aer (care sunt absorbite numai de spaţiile verzi şi nu de betoane) numărul cazurilor de cancer la copii sau numărul copiilor care se nasc cu malformaţii, creşte alarmant an de an. PROTEST PUBLIC îndreptat asupra acelor organizaţii de mediu care nu iau nici o atitudine faţă de ceea ce se întâmplă. Ceea ce se distruge acum, nu va mai putea fi refăcut niciodată. PROTEST PUBLIC împotriva cetăţenilor conştienţi de răul care se face, dar care preferă să înghită şi nu să protesteze. Protestul lor i-ar putea ajuta să înţeleagă pe aceia dintre noi care încă nu-şi dau seama de răul ce se face.
Eu chiar locuiesc pe bulevardul Decebal si ma duc pe mal in zona aia. Chiar prefer sa fie macar o zona mai linistita in oras, sa am unde sa ma duc si eu cu familia.
Toti cei ce sant impotriva podului nou .ii invit cu respect pe podul DECEBAL la orele de varf. Cu putzina imaginatie sa-si inchipuie ce se va intampla cu circulatia din Oradea in perioadele in care oricare di podurile existente trebuie sa se reabiliteze.Atuci nu se vor pune probleme ecologice?
bolojica'mai ai 1an si jumatate,daca'vezi ce mai e de furat prin primarie pe acolo,....caaaaaaaa pute rau acolo,p.s.dist convins.
La fel de inoportun este si proiectul cu cupola de sticla din interiorul primariei.Este inedmisibil sa distrugi un parculet cu un nuc vechi de sute de ani si sa construiesti o cupola de sticla care in momentul de fata chiar nu este o prioritate. Noi functionarii avem loc destul in birouri iar daca chiar doreste d-l primar sa mute tot publicul intr-un loc sa-i mute in fosta cantina a primariei, loc in care s-au investit foarte multi bani si a fost pus la punct anul trecut. Pt ce vreti d-le primar sa ne luati oaza aceea de oxigen din curtea primariei? Nu aveti in ce investi banii? Cred ca puteti alte proiecte mult mai prioritare ca acesta.
Oradeanco, ce-ar fi sa treci la cratita??Si acolo sa cugeti la "binele"pe care cei linsi cu sarguinta de tine il fac "locuitorilor acestei urbe" Musai ca beneficiezi de consecintele faptelor mari ale celor pomeniti! Pierile-ar numele. Si tu nu te mai numi oradeanCA CA nu esti!!!
Este pacat ca se scriu astfel de minciuni. D-l Bolojan si D-l Carp au facut si fac multe lucruri admirabile in oras si le pasa de noi, locuitorii acestei urbe. Va multumim, domnilor.
Podul de pontoane trebuie reabilitat, pentru pietoni şi s-ar putea face chiar şi o bandă pentru biciclişti, însă Podul CFR este o ruşine, mi-am nenorocit maşina chiar zilele astea pentru că e imposibil să ocoleşti "craterele" ivite la tot pasul, iar TIR-urile se ştie că sunt conduse nu de profesionişti, ci de nesimţiţi, cărora nu le pasă că intră pe contrasens pentru a ocoli o groapă, chiar dacă maşina de pe contrasens e obligată să facă o manevră nedorită pentru a evita impactul. La acest por nu există oră de vârf, e aglomerat în permanenţă, circulaţia nu e reglementată optim, marcajele de pe carosabil doar le ghiceşti, apoi ieşirea de la benzinăria de lângă pod e o problemă şi ea... deci, domnule primar, vă rog să aveţi în vedere aceste aspecte... PRIORITAR pentru noi este PODUL CFR. De pe centură spre ieşirea din ţară acesta este utilizat foarte intens, în prezent, este o ruşine pentru municipiul nostru.
Ani de zile,in sedintele tehnice ale consiliului local s-au discutat aceste propuneri,inclusiv exemplele mentionate.E rusinos ca va asumati aceste propuneri.Pana la urma in toate trebuie sa existe o analiza responsabila .In rest... incercati sa scrieti in.... soapta
multumesc Orlando ! Ilie chiar daca ai fost dus la Bucuresti ca sa executi ordine la secretariatul guvernului se pare ca esti total depasit de functia care o ai si asta in primul rand datorita modului tau de a gindi,de a relationa cu oamenii in general , de care timpul a dovedit-o ca nu vei mai scapa niciodata ....
Bolojene, ai grija ca cineva te duce la pierzanie!Ce mai face CARP?
Asta inseamna spirit civic in actiune! Felicitari! Sustin acest demers. Dar va rog sa gasiti solutii la traficul de pe podul CFR care e infernal mai ales la orele de varf cand masinile sunt dublate de tir-uri. Putem gasi solutii ecologice dar eficiente.
Felicitari Domnule, Balas!!! De-ar fi cati mai multi ca Dvs.!!!!
De acord cu cele spuse, doar ca titlul pe care l-ati dat articolului nu se potriveste cu continutul lui...