Interesul autorităţilor centrale faţă de soarta drumurilor naţionale din Bihor este egal cu zero. Înscris în urmă cu vreo patru ani în planul guvernamental de modernizare a infrastructurii zonale, DN 76 Oradea - Deva nu a beneficiat până acum de nici un cent pentru reabilitare. Împărţit pe mai multe segmente de lucru, un singur sector de drum - cel dintre Ştei şi Vârfurile - a fost încredinţat spre execuţie, banii alocaţi urmând a fi direcţionaţi înspre conturile unei firme, apropiată de PD-L, SC Construct Mod SRL Oradea.

Întinsă pe 184 de kilometri, şoseaua Oradea - Deva este una dintre cele mai aglomerate drumuri naţionale din vestul ţării. În august 2008, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie serviciile de consultanţă la proiectarea şi supervizarea lucrărilor de modernizare a DN 76. De atunci, în cazul unui singur tronson de drum a fost semnat un contract de reabilitare, cel dintre Ştei şi Vârfurile în lungime de 33,31 km. Suma alocată pentru acest segment este de 48,8 milioane de euro - adică 1,5 milioane de euro pe kilometru! - şi a fost atribuită prin licitaţie firmei Construct Mod România, o firmă "de casă" a PD-L. În celelalte patru sectoare de drum, pentru un kilometru de şosea modernizată abia dacă s-a alocat în jur de 1 milion de euro sau mai puţin. Conform documentelor de atribuire, termenul de finalizare a construcţiei este stabilit la 24 de luni de la iniţierea lucrărilor, punctul terminus fiind în august 2011. În funcţie de ritmul exproprierilor de terenuri, a plăţilor pentru lucrări şi a condiţiilor climaterice nefavorabile, termenul de finalizare poate fi amânat. În caietul de sarcini se prevede că segmentele de drum care vor intra în reabilitare au o lăţime de 6-8 metri, urmând a fi extinsă "până la o secţiune standard cu o platformă de 10 metri", acolo unde este posibil. În zonele cu teren accidentat vor fi prevăzute culoare de urcare delimitate separat de benzile principale. Lucrările care urmează a fi executate vor include, în general, îmbunătăţiri ale drumurilor, cum ar fi: reconstruirea pavajului, aplicarea unor straturi de acoperire a pavajului, lărgire, consolidarea acostamentului, consolidarea pantelor, podeţurilor, reabilitarea podurilor şi a zidurilor de sprijin.

Licitaţii blocate şi de contestaţii

Pe segmentul bihorean al DN 76 mai sunt încă două porţiuni de drum scoase la licitaţie. Astfel, pentru tronsonul Ştei - Beiuş, în lungime de 31 km, s-au alocat 31,4 milioane de euro, în acest moment procedura de atribuire a contractului de execuţie a lucrărilor de reabilitare fiind suspendată din cauza unei contestaţii depuse de asocierea de firme PA&CO Internaţional România. Pentru sectorul de drum Beiuş - Oradea în lungime de 50,73 km au fost alocaţi 51,7 milioane de euro, în prezent derulându-se evaluarea ofertelor. Şi aici s-au înregistrat incidente la licitaţie, SC Mexi Construct SRL Oradea contestând Caietul de sarcini întocmit de Compania Naţională. În cazul ultimului sector de drum, cel între Vârfurile - Şoimuş (Deva), în lungime de 69,35 km, contractul de atribuire a lucrărilor este în curs de semnare, tronsonul fiind împărţit în două fronturi de lucru. Pentru lucrările de aici au fost alocate 59,2 milioane de euro.

Întregul proiect de reabilitare a drumului naţional Oradea - Deva va fi finanţat dintr-un împrumut de 240 de milioane de euro contractat de la Banca Europeană pentru Investiţii, plus de la bugetul de stat, şi va fi derulat pe o perioadă de 48 de luni, din care doi ani pentru proiectare, execuţie şi supervizare şi alţi doi, perioadă de garanţie. Aproximativ trei milioane de euro au fost alocaţi serviciilor de consultanţă şi proiectare.