Primele fisuri fac din consolidarea pasajului suprateran un mare 'fâs'
În proiectul de extindere la patru benzi a drumului de centură sunt cuprinse şi lărgirea şi consolidarea pasajului suprateran de pe Bulevardul Dacia. Iniţial, lucrările de reabilitare a podului au pornit cu mare entuziasm, însă, cu doar câteva zile înainte de predare, muncitorii de la Selina au fost nevoiţi să oprească lucrul, inspectorii Inspectoratului Judeţean în Construcţii Bihor constatând că în placa de suprabetonare au şi apărut primele fisuri.
Graba strică treaba
Proiectul de reabilitare a pasajului prevede consolidarea şi lărgirea acestuia cu 3 m. Presaţi de termenul strâns impus de municipalitatea orădeană, angajaţii firmei Selina, cea care a câştigat licitaţia pentru execuţia drumului de centură, s-au apucat în mare grabă de lucrările la pasaj. Fiind vorba despre un pod, aici trebuie folosit un beton special, iar lucrările care se impun a fi realizate cer o atenţie deosebită. Dorind să intre "în graţiile" noii administraţii orădene, conducerea Selina a purces de îndată la treabă, uitând însă să reanalizeze proiectul tehnic al pasajului. Mai mult, au uitat şi să anunţe Inspecţia Judeţeană în Construcţii Bihor de demararea unei astfel de lucrări. Graba şi lipsa minimă de preocupare i-a costat pe angajaţii Selina, care, aflaţi pe punctul de a turna asfaltul peste placa de suprabetonare, au fost surprinşi cu numeroase erori în munca prestată, cum ar fi unele fisuri apărute în grinda respectivă. Pe data de 6 august a.c. inspectorii IJC Bihor s-au prezentat pe şantierul de la pasaj şi au întocmit un proces-verbal prin care dispuneau sistarea lucrărilor şi efectuarea unei expertize, constatându-se că "placa de suprabetonare are fisuri". Cauzele apariţiei pot fi multiple, însă, specialiştii recunosc că una dintre cauze ar putea fi şi faptul că s-a folosit o cantitate minimă de armătură.
Ei se jură că făcură...
Reprezentanţii firmei Selina se prevalează de faptul că ei au respectat întru totul proiectul. Cum însă proiectul tehnic a fost realizat în 2002, nimic nu împiedica constructorul să dea dovadă de mai multă vigilenţă şi să ceară o nouă reanalizare a pasajului. Dar reprezentanţii Selina nu s-au dovedit aşa de prudenţi, astfel că, la nicio lună de la montarea grinzilor de suprabetonare, au şi apărut primele fisuri. Pericolul extinderii acestora este foarte mare, mai ales că vorbim despre un pod peste care vor trece zilnic zeci de camioane şi automarfare încărcate.
În plus, specialiştii reclamă şi faptul că au fost neglijate o parte din rosturile de dilatare, cele montate în prezent la cele două capete fiind insuficiente, ţinând cont de lungimea de 40 m a pasajului. În aceste condiţii, lucrările au fost oprite până la efectuarea expertizei tehnice şi remedierea deficienţelor identificate în acest document.
În aşteptarea "verdictului"
Până ieri, pe adresa IJC Bihor nu a sosit niciun document de acest fel. În schimb, afirmaţiile directorilor de la Selina se contrazic. Unul susţinea ieri că deficienţele au fost deja remediate, iar celălalt, că încă se mai aşteaptă soluţia finală. "Nu sunt nereguli. Fisurile apărute nu sunt indicii ale unor nereguli. Şi la Autostradă au fost semnalate astfel de aspecte. Expertiza a fost făcută şi toate problemele au fost remediate", ne-a declarat Marius Marta, directorul Divizieei Drumuri Selina. În schimb, directorul general, Călin Roman, susţine că "subdimensionarea armăturilor se datorează proiectului, iar lucrarea s-a executat conform proiectului". "S-a făcut o remediere primară, lucrările fiind oprite până la soluţia finală pe care ne-o va da expertul", a precizat Călin Roman.
Grav este că, dacă inspectorii de la IJC Bihor nu s-ar fi sesizat de execuţia acestei lucrări, cei de la Selina ar fi apucat să astupe fisurile cu stratul de asfalt, iar viciile ascunse ar fi ieşit la iveală doar peste câţiva ani, iar situaţia ar fi fost mult mai gravă, deoarece aceste fisuri au capacitatea de a se extinde în profunzime.
Comentarii
Nu există nici un comentariu.