Termia Oradiei - între convingeri şi constrângeri (II)
Potrivit argumentelor susţinute de reprezentanţii conducerii Primăriei la ultima dezbatere publică, pe termen scurt şi mediu, proiectul de retehnologizare şi trecere a CET-ului pe gaz, pare să fie decizia cea mai oportună, fiind şi mai accesibilă financiar.
Totuşi, o problemă extrem de importantă nu s-a înţeles până acum din dezbateri, iar clarificarea de urgenţă a acesteia ar fi un argument important al Primariei pentru convingerea orădenilor să achieseze la proiect. Anume, care este termenul de executare a noului proiect susţinut de Primărie şi dacă acesta va elimina gaura neagră a pierderilor din sistem şi când. Adică dacă proiectul include şi reabilitarea tuturor reţelelor de transport sau numai a celor primare, cu efectul eliminării totale sau parţiale a pierderilor din sistem, în ce proporţie şi în ce termen. O altă problemă de fond, care trebuie clarificată de către decidenţi pentru orădeni este preţul gigacaloriei. Cât este de corect calculat. Dacă, potrivit verificărilor efectuate de Primărie toate sau în ce măsură cheltuielile incluse în preţ sunt justificate. Considerăm că managementul şi gestiunea acestuia trebuie să fie guvernate de aceleaşi principii economice şi comerciale specifice sectorului privat, pentru că este totuşi o societate comercială, fie ea de interes public local. Nu se pune problema privatizării CET-ului, dar dacă am face un exerciţiu de imaginaţie, ce-i drept greu de argumentat şi documentat, cum ar funcţiona sistemul în regim privat, s-ar putea să avem plăcuta surpriză a reducerii cheltuielilor la cca 50%, în trei luni şi intrarea pe profit după un an. Evident într-un mediu concurenţial, chiar fără monopolul afacerii. Apreciem că CET-ul, şi nu altcineva, trebuie să-i convingă pe oradeni prin calitatea şi preţul serviciilor sale. Să devină eficient şi atractiv pentru clienţii săi, prin autocenzurare, în sensul reducerii costurilor nejustificate care se regăsesc în facturi, apoi prin retehnologizare, pentru că orădenii nu mai pot şi nu trebuie să suporte şi iarna viitoare asemenea facturi, iar în baza contractelor individuale de furnizare, orădenii sunt beneficiarii utilităţilor publice şi ei au dreptul să decidă cum îşi încălzesc locuinţele. De aceea, consideram întemeiate deciziile Primăriei Oradea şi ale Consiliului Local de amânare a adoptării celor două hotărâri privind viitorul tehnic al CET-ului şi cu privire la eventualele măsuri restrictive care să vizeze consumatorii. Nu pentru că sugestiile din prezentul articol sunt atât de importante, dar în ecuaţia hotărârilor ce vor fi adoptate pot fi avute în vedere şi următoarele două considerente juridice: 1. Pe de o parte, nu poate fi ignorat faptul că majoritatea orădenilor sunt proprietarii locuinţelor deservite de CET, iar în această caitate sunt titularii dreptului constituţional la proprietate, iar sistemul de încălzire ţine de modul de folosire a proprietăţii, un drept ce nu le poate fi impus sau cenzurat pe cale administrativă. 2. Pe de altă parte, este important de luat în calcul o altă taxă care ne pândeşte la orizont. În acest sens, Laszlo Borbely, ministrul Mediului, susţine că UE are în plan să introducă taxa de poluare pentru centralele de apartament, începand cu anul 2013, an pentru care actuala guvernare a rostogolit mai multe surprize neplăcute pentru români. Ca orice veste nepopulară apăruta în ultimii ani, sunt convins că si aceasta se va confirma. Mai mult, această măsura europeană se va aplica din prima zi la noi, dacă nu din faza de proiect, iar după introducerea viitoarei taxe de poluare, încălzirea pe baza centralelor individuale nu va mai fi o soluţie la fel de atractivă pentru proprietarii de locuinţe, deci sistemele de încălzire centralizate vor fi avantajate, măcar să ne fie cu folos, să devină odată şi mai eficiente şi mai atractive ca preţ, în interesul public general.
În concluzie opinăm că, după o modernizare rapidă şi reabilitarea reţelelor de transport, CET-ul se poate menţine şi impune pe piaţă numai prin calitate şi preţ, fără susţinerea monopolului acestuia prin hotărâri ale Consiliului Local, deci filozofia de abordare trebuie să fie de convingere, nu de constrângere.
Nicolae SĂLĂJAN
Gigacaloria ar trebui sa fie gratis Un calcul concret, ca sa intelegem cum se face pretul gigacaloriei pe care-l platim noi. E foarte simplu. Barilul de pacura azi e 100 de dolari. Tona de pacura, de-a lungul ultimilor 10-15 ani, a avut intotdeauna pretul de 4 ori cat barilul. Nimeni nu va va putea arata o factura mai scumpa de 360 de dolari. Noi luam in calcul 400. Un esantion de 250 de kg inseamna un sfert. Acesta, ne spune fizica de clasa a X-a, contine 2,5 gigacalorii. Asta e energia care se gaseste in pacura, cel mai scump combustibil. Aceste 2,5 gcal. intra intr-un CET. Prin ardere se pierd 5-6a din continut, ies pe cosul termocentralei. Energia electrica produsa de un CET, in cel mai rau caz, este 35-38%. Asta inseamna circa 0,9 gigacalorii. Aceasta aproape 1 gigacalorie se poate exprima in MWh. 0,860 gcal. 1 MWh. Dumneavoastra il platiti cu 150 de dolari acasa, pe factura. Deci am pierdut pe drum 1,5 gigacalorii, din cele 2,5 pentru care am platit 100 de dolari initial, dar obtinem de la populatie 150 de dolari numai pentru 1 gigacalorie. Cu alte cuvinte, noi platim curentul acasa cu un pret care ar trebui sa ne dea caldura gratis? Exact, azi caldura suporta niste bani care pleaca mai departe. Baietii destepti dau 30-40 de dolari pe MWh pe care populatia il plateste de trei ori mai scump. Deci Termoelectrica trebuie sa-si scoata banii de undeva, si-i ia de la populatie. In 2007 s-a reeditat Legea energiei nr. 318 sub denumirea 13. Care spune ca se interzice subventia incrucisata intre cele doua energii. Adica n-ai voie sa iei bani de la o energie ca s-o subventionezi pe cealalta? Exact. Aceasta lege a fost scrisa sub ochii blajini de la Bruxelles. Dar noi, care stim foarte bine sa furam ouale de sub closca, am emis norme care anuleaza prevederile legii. Premierul are in subordine Agentia Nationala de Reglementare Energetica (ANRE), care a emis Ordinul nr. 24/2005, in care se spune „raportati la productia de energie termica atat combustibil”. Si da cantitatea. Care e dubla decat cea consumata in mod normal. Pentru ca ei trebuie sa aiba aceasta incarcare a tarifului termic, astfel incat sa nu falimenteze CET-urile cand fac contractele ieftine de energie electrica. Dar insusi faptul ca printr-un ordin se spune cat sa consume pentru un utilaj este aberant. Daca eu dispun cat consuma utilajul tau in loc sa stabilesc prin masuratori, asa cum ma obliga UE, eu stabilesc prin ordonanta cat sa consumi tu. Noua ni s-a spus mereu ca CET-urile sunt netehnologizate si ca de asta unele produc energie mai scumpa. Este cacealma de pacalit presa.