Angajaţii Primăriei trec prin filtru informaţiile publice

Sătui ca numele lor să ţină prima pagină a ziarelor şi obosiţi să fie mereu daţi ca exemplu negativ, angajaţii Primăriei Oradea au decis să filtreze orice informaţie menită să scoată la iveală traiul acestora pe banii publici.

 

În baza Legii 544/2001 am formulat, în data de 12 octombrie a.c., o solicitare prin care ceream să ne fie furnizate numele angajaţilor care, pe parcursul anului 2007, au efectuat deplasări în interes de serviciu, atât în ţară, cât şi în străinătate, destinaţia lor, perioada şi costurile aferente cazării, transportului şi diurnei. Cu toate că legislaţia în vigoare ne dă dreptul legal să intrăm în posesia informaţiilor legate de modul în care instituţiile publice utilizează banul public, conducerea Primăriei Oradea a decis că protejarea propriei lor imagini este mult mai importantă decât transparenţa modului în care funcţionarii Primăriei înţeleg să cheltuiască banii contribuabililor.
La adăpostul anonimatului, conducerea Primăriei a decis, într-un gest de sfidare a acelor orădeni care plătesc lunar dările către bugetul public, să ne furnizeze lista cu deplasările efectuate în acest an de angajaţii Primăriei, fără însă să ne indice numele acestora. În acest fel, conducerea PMO a decis să-şi protejeze propriii angajaţi, în detrimentul principiului transparenţei ce ar trebui să caracterizeze orice autoritate publică. În primele zece luni ale acestui an, funcţionarii PMO au efectuat 889 de zile de sejururi în ţară şi alte 196 în străinătate. În total, cele 257 de deplasări în ţară şi 58 în străinătate au costat bugetul local peste 260.054 lei. Pentru destinaţiile în ţară s-au cheltuit 204.504 lei, din care 11.557 lei pentru diurnă, iar pentru transport şi cazare alte 192.947 lei. Cele mai căutate destinaţii în străinătate au fost Ungaria, fiind înregistrate 35 de ieşiri. Anul acesta unul dintre viceprimari (nu ştim care, deoarece conducerea PMO a refuzat să facă această precizare) a petrecut şapte zile în Japonia, pentru care s-au alocat de la bugetul local 3.556 lei. De asemenea, din lista trimisă de către executivul orădean, l-am identificat printre beneficiarii deplasărilor şi pe arhitectul-şef al Oradiei, Andrei Luncan (fiind singurul care ocupă această funcţie), acesta deplasându-se în Franţa pentru o perioadă de cinci zile, ce ne-a costat 2.591 lei, şi în Anglia, costurile acesteia ridicându-se la alte 2.400 lei. Deplasările în aceste exotice destinaţii au însemnat alocarea numai în primele zece luni ale anului a sumei de 55.541 lei, din care 21.407 lei reprezintă diurna.
Din amalgamul de informaţii trimise de către conducerea PMO am putut identifica puţine persoane, numele lor fiind camuflat de funcţia pe care o ocupă. Poziţii întregi din tabelul remis nouă sunt ocupate doar de funcţiile celor care s-au bucurat de aceste deplasări. Cum sunt doi viceprimari, fără să ni se comunice care dintre ei au efectuat deplasările amintite mai sus, nu ne rămâne decât să le punem în cârca fostului viceprimar Groza, actualmente primarul acestui oraş, atâta timp cât propriii angajaţi nu înţeleg să respecte legea şi să dea dovadă de transparenţă. Astfel, în primele 10 luni ale anului unul sau altul dintre viceprimari s-a bucurat de 19 deplasări în ţară, cele mai multe nopţi petrecându-le la Bucureşti. Toate aceste deplasări au costat bugetul local aprope 10.000 de lei. În ce priveşte modul în care aceşti bani au fost cheltuiţi este greu să vă comunicăm, aceiaşi angajaţi ai PMO refuzând să ne comunice care a fost scopul acestor deplasări, lăsându-ne să credem că pe banii publici funcţionarii PMO îşi fac cele mai multe sejururi.
Un personaj a cărui identitate a putut fi desoperită este fostul primar al Oradiei, Petru Filip. În acest an, el s-a bucurat de 46 de zile de deplasări, majoritatea având ca destinaţie Bucureştiul, acolo unde mai degrabă îl chemau treburile de partid decât problemele gospodăreşti ale oraşului. Din tabelul ce ne-a parvenit l-am mai identificat în persoana "directorului tehnic" pe Dumitru Fildan, cel care a avut o deplasare la Bucureşti, una la Jupiter şi alte cinci zile a poposit la Braşov. Pentru cele şapte zile s-au cheltuit de la bugetul local 1.523 de lei. În spatele poziţiei "directorului tehnic adjunct" îi putem identifica fie pe Aurelia Ţenţ, fie pe Dan Gherdan, cei doi având aceeaşi funcţie. Ambii sau doar unul a (au) avut 18 zile de escapade în ţară, pentru acestea s-au decontat de la bugetul local 4.222 lei. Un alt funcţionar, pe care, prin funcţia unică pe care o deţine, l-am putut identifica este arhitectul şef, Andrei Luncan. Acesta a înregistrat un record: 24 de zile din acest an el fiind plecat în deplasări prin ţară. Valoarea cheltuielilor decontate pentru diurnă, transport şi cazare s-a ridicat la 8.830 lei. În ce priveşte costurile sejururilor care se întindeau şi până la 12 zile la Costineşti, în perioada de vară, mai mulţi angajaţi ai PMO, ce ocupă funcţia de consilieri, au fost trimişi la cursuri de pregătire, un singur sejur costând 2.500 lei.
Peste hotare, în acest an, s-au înregistrat 58 de ieşiri, însumând 196 de zile. Fostul primar, Petru Filip, a avut o singură ieşire din ţară pe bani publici, în Austria, unde a petrecut trei zile, sejur care a costat 1.326 lei. În schimb, unul dintre viceprimari a fost plecat patru zile în Germania, costul deplasării ridicându-se la 2.662 lei, alte şapte zile în Japonia (3.556 lei) şi o zi în Ungaria (109 lei). Mai mult, 10 dintre cele 58 de poziţii sunt ocupate de unul dintre şoferii Primăriei, care a petrecut chiar şi şapte zile în Franţa, alocându-i-se 3.027 lei.