Transilvania, între prima şi ultima descălecare a papalităţii şi a Regatului ungar (I)
„În 1526, strămoşii noştri au pierdut acest teritoriu pentru un secol şi jumătate, ţara nu a mai fost a noastră. Ultima dată această patrie s-a pierdut în 1918, iar datoria noastră este să recâştigăm acel pământ înstrăinat. Să redobândim tot ce am pierdut: casele, pădurile, pământurile, steagul...!"
MARKO BELA
Preşedinte UDMR
„În 1918, Imperiul Român s-a extins asupra Transilvaniei!"
IOAN ROBU
Arhiepiscopul Arhiepiscopiei Romano-Catolice
de Bucureşti
Pseudoistorie
Asupra istoriei Transilvaniei s-au pronunţat, de-a lungul timpului, mulţi istorici de prestigiu, dar şi pseudoistorici, unii dintre aceştia din urmă arogându-şi dreptul de corifei ai istoriografiei sud-estului european. Nu cu mult timp în urmă, am fost martor la lansarea, în Oradea, a unei cărţi care mistifică în bună măsură realităţile spaţiului transilvănean. Cartea se intitulează "Mică istorie a Transilvaniei" (Editura Pro Europa,Târgu Mureş, 2006,196 pag.) şi aparţine istoricului sas, originar din Transilvania, Harald Roth. Cartea a fost tipărită de Liga Pro Europa şi a beneficiat de o lansare la Oradea, organizată de Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai" prin directorul Traian Ştef. La manifestare au participat, în calitate de invitaţi, istoricul Ovidiu Pecican, care semnează şi Prefaţa cărţii, doamna Smaranda Enache, din partea Ligii Pro Europa şi istoricul orădean Sorin Şipoş. La această manifestare au participat români, maghiari, germani, cărora li s-a sugerat că o astfel de istorie a Transilvaniei ar putea înfrăţi pe toţi etnicii din această provincie. Doamna Smaranda Enache a prezentat în câteva cuvinte succesul obţinut de această carte în Germania, motiv pentru care a fost tradusă şi în limba română. Am fost de-a dreptul uluit să văd anumite specimene de intelectuali şi să aud argumentări stranii, stupide şi de-a dreptul halucinante, cu privire la istoria Transilvaniei şi la noul statut al României în spaţiul european. Am fost înţelegător cu ignoranţa publicului larg care a luat cuvântul. Am înţeles şi ignoranţa doamnei Smaranda Enache, dar mă aşteptam, din partea unor idivizi cu pretenţii în istoriografie, să abordeze tema cu profesionalism şi onestitate, atrăgând atenţia asupra derapajelor din cartea istoricului german. Doar istoricul Sorin Şipoş, cu multă delicateţe şi bun simţ, dar şi cu argumentări pertinente a atras atenţia asupra confuziilor şi inexactităţilor din această pretinsă istorie a Transilvaniei. Într-o adevărată beţie de cuvinte, Ovidiu Pecican, istoric de formaţie şi cu pretenţii europene, s-a lansat în halucinante observaţii pe marginea cărţii, recomandând cu mult entuziasm o carte sfertodoctă, care nu face cinste istoriografiei referitoare la spaţiul transilvănean. Doar intervenţia istoricului Sorin Şipoş a dovedit că mai avem istorici competenţi pentru care adevărul istoric este mai presus decât oportunismul sau ploconelile efemere, de dragul unui fals drum spre Europa ori al unei false legături cu spaţiul ştiinţific european.
Cine are interesul de a falsifica istoria Transilvaniei?
În privinţa Transilvaniei, opiniile istoricilor diferă în funcţie de interesele pe care le urmăresc aceştia. Nu vom lua în discuţie divergenţele dintre istoricii români, maghiari sau germani cu privire la diferite aspecte ale istoriei Transilvaniei. De multe ori, din păcate, şi acolo unde evidenţele sunt clare, mai există inşi dispuşi să se pună în slujba diversiunii, a mistificării, pentru a semăna confuzie în rândul opiniei publice. Cui prodest? În privinţa vieţii bisericeşti a românilor transilvăneni se încearcă să se arunce o umbră de îndoială şi acolo unde documentele fac lumină şi nu lasă loc la interpretări interesate. Cu privire la unele aspecte ale vieţii bisericeşti a românilor transilvăneni, s-a pronunţat şi domnul Virgil Trufasiu din California (SUA), în urma articolului "Ofensiva catolicismului în Transilvania", apărut în paginile cotidianului Crişana. Domnia sa neagă, nu fără ironie, afirmaţiile noastre cu privire la existenţa unei permanente ofensive a catolicismului în Transilvania, catalogându-ne afirmaţiile drept aberaţii şi fantezii demne de istoria Partidului Comunist Român!? Nu pentru a-l convinge pe distinsul californian Virgil Trufasiu, care oricum rămâne de neclintit în viziunea sa istorică asupra Transilvaniei, ci pentru slujirea adevărului istoric, vom prezenta opiniile unor istorici de prestigiu, a căror competenţă nu poate fi pusă la îndoială.
Cruciada a patra (1204) - un nou imbold pentru papalitate, în
cucerirea Răsăritului ortodox
Cucerirea Constantinopolului de către latini, în urma Cruciadei a patra (1204), a avut consecinţe considerabile asupra vieţii religioase din Răsărit şi asupra relaţiilor dintre răsăriteni şi apuseni. În opinia istoricului britanic Steven Runciman, Cruciada a patra, care a culminat cu devastarea Constantinopolului, reprezintă punctul final al separării dintre Biserica Răsăriteană şi cea Apuseană (Steven Runciman, A History of the Crusades, volume III, The Kingdom of Acre and the Later Crusades, Cambridge University Press, London,1954, pag. 131). Istoricul Şerban Papacostea remarca faptul că, prin evenimentele din 1204, petrecute la Constantinopol, asistăm la deschiderea uneia dintre cele mai vaste încercări ale Europei occidentale de a cuprinde în sistemul său de interese politice şi spirituale Răsăritul continentului. Cruciada şi spiritul ei îşi consolidează în această perioadă influenţa în Europa răsăriteană şi sud-estică, slujind în egală măsură politica papalităţii de integrare a continentului sub egida spirituală şi interesele acesteia (Şerban Papacostea, Românii în secolul al XIII-lea. Între cruciată şi Imperiul mongol, Editura Enciclopedică, Bucureşti, 1993, pag. 11). Papalitatea, prin Inocenţiu al III-lea (1198-1216), va încerca să aducă Biserica Răsăritului sub ascultarea Bisericii Romei. Papa va face în această perioadă eforturi de a folosi prilejul favorabil oferit de Cruciada a patra, de a implementa tradiţia romană în lumea ortodoxă. Papalitatea va uza de mijloace drastice de constrângere a ortodocşilor pentru a-i supune scaunului Romei. Istoricul Şerban Papacostea arăta că acţiunea de constrângere a "schismaticilor"(ortodocşilor) prin expediţii militare "a fost investită acum cu caracter de cruciată, la fel ca şi acţiunile îndreptate împotriva ereticilor şi păgânilor " (Şerban Papacostea, op. cit., pag. 16). Expansiunea Bisericii Romei în Europa răsăriteană nu a ocolit nici spaţiul românesc. Aici principala forţă care a acţionat în numele Romei a fost Regatul ungar, a cărui înaintare spre Răsărit, începută cu cel puţin două secole în urmă, capătă acum o dimensiune nouă, cea a confesiunii asimilatoare (Şerban Papacostea, op. cit., pag. 7). Odată cu orientarea statului ungar spre Biserica apuseană, în timpul regelui Ştefan cel Sfânt ( 997-1038 ), s-a trecut la înlocuirea vechilor aşezăminte bisericeşti ortodoxe româneşti cu cele catolice. În secolul al XI-lea, s-au înfiinţat trei episcopii catolice la Oradea, Alba-Iulia şi Morisena-Cenad. Academicianul Mircea Păcurariu sublinia faptul că în Transilvania şi Banat procesul de înlocuire a instituţiilor ortodoxe cu cele catolice va dobândi caracterul unei adevărate politici de stat în ceea ce-i priveşte pe românii ortodocşi ( Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe din Transilvania, Banat,Crişana şi Maramureş până în 1918, Cluj-Napoca,1992, pag. 81). După 1204, cucerirea teritorială maghiară a fost îndeaproape însoţită de un masiv efort de asimilare confesională care a ameninţat însăşi existenţa structurilor arhaice româneşti în care românii şi-au creat şi dezvoltat instituţiile lor politice şi bisericeşti ( Ştefan Lupşa, Catolicismul şi românii din Ardeal şi Ungaria până la anul 1556, Cernăuţi, 1929 ). Pentru că, în ciuda evidenţelor, acţiunea de cucerire teritorială şi spirituală a Transilvaniei este pusă la îndoială de către cei care se află şi astăzi în solda Vaticanului ori a puterilor potrivnice românilor transilvăneni, vom prezenta, în limita spaţiului disponibil, documente şi mărturii ale istoricilor, care vor spulbera orice îndoială în această privinţă. (va urma)
“Aparatorii Crestinismului - Daramatori de Biserici. Problema Ardealului vazuta de americanul Milton G. Lehrer in lucrarea; “Ardealul Pamant Romanesc” Bucuresti 1944. (Domnului Iuliu Maniu, greco-catolic Luptatorul neinfricat pentru dreptate si adevar ucis in inchisoarea de la Sighet de fratii lui, romani ortodoxi, ortodoxiti-pravoslavnici n.n.) Ungurii nu s’au facut vinovati numai de cruzimi asupra persoanelor. Ei au cautat sa loveasca in romani, lovind si in lacasurile sfinte, citadele inexpugnabile ale romanismului ardelean. …..In 1940 Ungurii au mers mai departe cu intoleranta religioasa decat stramosii lor din 1879. Ocupand Transilvania cedata, ei s’au napustit asupra bisericilor romanesti – ortodoxe si greco-catolice – cu o furie care nu-i onoreaza desigur pe pretinsii aparatori ai crestinismului. Pe teritorul cedat se aflau in momentrul anexiunii (30 August 1940), un numar de 442 parohii ortodoxe cu 339.448 credinciosi si 927 parohii greco-catolice, numarand 1.066.145 credinciosi. Biserica a fost cea mai puternica fortareata inauntrul careia romanii si-au mentinut nealterata nationalitatea. (precizare romanii si-au mentiunut nealterata nationalitatea prin: Biserica catolica, anii 106-451. prin Biserica ortodoxa de Rit Bizantin 451-1054. devenita Biserica Greco-Catolica in 1698-1700, n.n.) Ungurii din 1940 si-au inchinat toate eforurile lor desnationalizarii prin religie si aceasta prin mijloace violente. Mii de romani au fost obligati sa-si renege credinta stramosasca, imbratisind una magheara, pentru a se pierde astfel definitiv in masa ungureasca Ungurii in Ardealul de Nord, 1940-1945, au maltratat, ucis, spintecat cu baioneta sute de romani in comunele Traznea, Ip, Salaj, sangele ferbinte a lui Atila, Arpad si Gingi-Kan, spune scriitorul ungur Ducso Casaba in cartea sa “Nincs Kegyelen = “fara indurare” aparuta la Budapesta in anul 1939. Spre rusinea noastra romanii ortodoxi, sub alta forma, ca si unguri, timp de 7 decenii (1947-1998) au confiscat, romanilor greco-catoici, 2200 de biserici, tot atatea scoli si case parohiale, 20 de liceie de baeti, 15 liceie de fete. Cateva Manastiri lucrative, Toate acestea au intrat in partimoniul BOR. Terenurile intravilane, paduri, ai intrat in patrimoniul primariilor. 7 Episcopi greco-catolici au murit in temnite, nu in temnite ungureti ci, in temnitele fratilor lor ortodocsi. 2,5-3 milioane de romanii transilvanenui greco-catolici au fost trecuti cu forta, (securitate) la ortodoxa greco-slavona. Atrocitatile ungurilor in Ardealul de Nord a fost de numai 4. ani. Mai grea a fost/este suferinta, venita din partea fratilor lor de sange latin, ortodoxcii, suferinta care, a durat 7 decenii, (1947- in prezent), Drept recunostinta romanii ardelen greco-catolicii sunt tinutl sub obroc de Statul Roman. Prin scoala nu cu “moaste”, se civilizeaza un popor. Ura, lacomia, luxul, dorinta de mariri lumesti, BOR a deveniti majoritara prin Unirea Transilvaniei cu Regatul Romania Mare la 1 Decembrie 1918 Atitudinea dusmanoasa a ortodoxilor impotriva Blajului duce la “moartea istorica’ a Romaniei cum a spus Emil Cioran. Noi romanii nu au invatat ca tot ce se cladeste pe silnicie si pe minciuna se prabuseste. Mama Rusie ortodoxa a dat romanilor calugari precum Paissie, etc, care, cu parastase, pomeni, au spalat mintea romanilor sa nu vedem ca rusii in numele ortodoxiei ne-a furat Basarabia, Bucovina, Tinutul Pocutia cu Capitala la Hotin Mama latina Roma, Vaticanul, ne-a dat Blajul, unde ne-a venit redesteptarea noasta culturala si nationala, citez: Maria Eliade Radulescu in timpul Revolutiei de la Izlaz s-a refugiat cu copii la Brasov. Brasovenii i-a facut o calada primie, Ea le-a multumit spunand: “Voi santeti aceia, care ne-ati semanat campiile cu samanta libertatii, noi va multumim voua caci ne-ati trimis apostoli ce ne-au pregatit mantuitrea noastra. De la voi avem o limba corecta, de la voi gramatica, istorie si filozogie. Dintr-e apostolii vostri am avut un Ghe.Lazar pentru limba, un Aron Pumnul pentru istorie, un Maiorescu pentru literature si geologie, un Laurian pentru filozofie (Miorita noastra ,Emanciparea Femei, de Ventura Manuila, Ianuarie 1989 USA ) Citiesc din brosura “Les destructions d’eglises”: “In judetele din Est care au suferit cel mai mult, mai bine de 12 biserici romanesti ortodoxe si greco-catolice au fost distruse. Ungurii inarmati cu topoare, tarnacoape si securi se aruncau in grupuri asupra bisericilor, si distrugeau in cateva ore pana la temelie ceiace credinta romaneasca a ridicat ani dearandul pentru Gloria lui Dumnezeu”. Judetele in cauza sant acele locuite de secui, fostii adversar de moarte ai maghearilor., azi deznationalizati aproape complect. In Judetul Odorhei au fost rase de pe suprafata pamantului 6 biserici, fara ca autoritatile sa fi luat cea mai mica masura. Biserica greco-catolica Sf. Niculae din Racasul de Sus ( Felso-rakos) a fost prima dintre bisericile distruse in acea regiune. Tot in luna Octombrie 1940, au fost distruse Biserica Sfintei Treimi din Mircesti (Homorod Almas) si Biserica ortodoxa din comuna Biborteni (Bibarczfalva). In luna Decembrie 1940 este distrusa Biserica greco-catolica din Ocland (Okland), taranii impartindu-si in urma pietrele si caramizile constructiei. In Ianuarie 1941 populatia distruge biserica greco-catolica din Craciunel. In Februarie 1941 dupa ce a fost profanata a fost distrusa biserica greco-catolica St. Mihai din Varghis. In judetul Trei Scaune doua bisericii ortodoxe au fost distruse, una la Capani. Autoritatile au somat populatia romaneasca ca pana la o dat fixa sa-si abandoneze credinta stramosasca sa treaca la religia reformata. In caz de refuz sa fie expulzata in masa. A doua Biserica fusese situata la Comalan ( Kamalo) si a fost incediata de Secui in luna Septembrie 1940 La Odorhei, la Sanmaritn, la Sangeorgiul de Padure, la Panet, la Borsec, la Batranii Mari, la Brosineul Mare, la Alta Mare, la Belini, la Biesar, la Uzun, etc.etc, bisericile au fost sau distruse sau devastate. Un candelabru al bisericii romanesti din Sangeorgiul de Padure a fost transportat la Odorhei, pentru a impodobi cazinoul de acolo. In Bisericile din Trei Scaune, secui au furat obiecta sfinte de mare valoare. In Biserica romaneasca din Sf.Gheorghe ungurii au scos crucea, in noaptea de 14 spre 15 Septembrie, inlocuind-o cu drapelul maghear. La Zabala (Zobola) troitele asezate la incruceseri de drumuri …au fost smulse din loc. …Bisericile ortodoxe din Praid, ( jud. Odorhei), Gheorghieni (jud. Ciuc) si din Mircurea Ciucului (capitala Jud. Ciuc) au fost transformate in magazii de ceriale, ca si, se altfel, biserica ortodoxa din Odorhei. La Dej, fundatiile bisericii greco catolice, in constructie au fost distruse. In biserica greco-catolica din Bicaz-Centru (jud. Ciuc; ungurii au facut cantonament pentru trupele de honvez. Biserica ortodoxa din Zalau a fost arsa in jurul sarbatorilor de Pasti 1942. Soarta preotilor romani din Transilvania a fost si ea din cele mai triste. (….) Iata cateva exemple dintr-un sir intreg. In noaptea de 8 Septembrie 1940 un grup de soldati unguri incercuesc casa romana din Halen jud. Bihor, l-au batut pe preot pana ce cade in nesimtire. Motivul (…) “Tu esti roman i-au spus agresorii, si ai contribuit la creiarea Romaniei Mari. In Iunie 1941 ii s’a fixat preotului roman Iuliu Ardeleanul din Sat-Sugatag domiciliu fortat (…) in fiecare zi la trei autoritati diferite din trei sate diferite, preotul avea obligatiunea sa fie in decursul a 24 de ore in fata postului de jandarmi din Harnicesti. In fata notarului comunei Giulesti si in sfarsit la Primaria din Sat-Sugatag. (…) Preotul Ion Dan din Spurcani, jud Bihor care era si invatator. La 21 Ianuarie 1942, i sa interzis sa exesrcie functa de preot, (…) a fost trimis in comuna Tisza-Suly din ungaria veche, unde nu exista nici un roman…. Ungurii s’au dedat la atrocitati, in Ardealul de Nord, atacul lor a fost impotriva credintei, au distrus multe bisericii, a celor 339.000 romani ortodoxi, dar si multe biserici a celor 1.066.145 de romani greco-catolici, acei care au faurit Romania Mare. A venit anul 1944, Ardealul de Nord a revenit Romaniei, armata de ocupatie magheara a plecat romanii greco-catolici si romanii ortodox au rauflat usurati. Usurarea a fost numai pentru ortodocsii, pentru romanii greco-catolici a fost inceputul unor cumplite suferinte, morale si materiale venite nu din partea ungurilor ci, de la romani ortodocsi care sau extins in tot Ardealul Faptele acuza. citezi din Lucrarea ”Marturiile prigoanei Contra Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolice. intre anii 1990-1995”, Pr.prof. Anton Moisin greco-catolic. In Jud, Alba, pag.207, In satul Saracsau romanii greco-catolici au fost batuti inlaturati din functii. Atac ortodox …in timpul slujbei de Boboteaza, in fruntea otodocsilor fiind pr.ortodox Burta din Sibot. Speculatie nestiintei satenilor in sate din Alba; In 14/I 1993 un roman ortodox din Tauni i-mi spune ca Vladica lor din Alba-Iulia, Andrei Andrecut, (Actualul Mirtopolit al Clujului ) le-a spus: Atunci cand (..) greco-catolicii vor platiti dezastrul ce la facut genrealul Bucow dupa 1700. Care dezastru?. Vladica Andrei Andrecut. Oare sa nu stiti ca in Constantinopol erau mii se calugari ortodoxi cersetori. Turcii ajungand la portile Vienei acesti calugarii, ca lacustele au navalit in imperiul Austro-ungar, acestia se asezau la margini de paduri, pe locul retrase unde au construit cate o modesta casuta punandu-i o cruce pe acoperisi romanii au numito-manastire. In Imperiul Austro-Ungar erau circa 250 de astfel de manastiri, in care traiau cate 5-10 asa zisi calugarite si calugari traiau din cersit. Fiind un balast social Imparatul Frant Iosef a dat ordin ca aceste zise manastiri sa fie desfiintate. In Transilvania pe Valea Oltului au fost desfiintate circa 25. de asemenea manastiri unele din aceste zise manastiri au fost greco-catoilce Ortodoxii numes aceste casute “manastiri” motiv sa confiste 2200 de Biserici, tot atatea scoli si case parohiale. Este ridicol sa susti ca Genaralul Bucow a daramat cu tunul aceste modeste casute numite manastiri. Mai mult valora ghiulea dact manastirea. In zona valea Oltului a fost o singura Manastire Sambata de Sus cumparata de C-tin Brancoveanu, Manastirea exista. dovada ca generalul Bucow a daramat niste modeste casute, nu manastiri. Faptele acuza: Atac ortodox cu sticle incendiare contra greco-catolicilor la recastigarea Catedralei Greco-Catolice din Blaj. Loc, unde, pentru prima data s-a cantat la 1848 Desteapta-te Romane, text scris de Pr./prof.Andrei Muresanu greco-catolic. Fost Profesor la Liceul romanesc,ortodox din Scheiul Brasovului, acesta i-a invatat limba romana pe romanii brasoveni, cand a murit bietul, drept recunostina ortodocsii nu au vrut sa-l imormanteze un greco-catolic in cimitir, au cerut aprobare de la mitripolitului Andrei Saguna, acesta ia gratulat cu: ingropati-l in cimitirul vostru prostilor. Culmea, in prezent Desteapta-te romane este Imnul National al Romaniei BOR a acceptat acest Imn, pentru strofa: Preoti cu crucea in frunte /Ca oastea e crestina… Oaste crestina a fost/sant greco-catolica nu ortodoxa. In continuare atrocitatile ortodoxilor impotriva greco-catolicilor. Citz Judetul Arad, Sute de credinciosi greco-catolici din Arad sant profound mahniti si revoltati, de pozita episcopului ortodox Teofil al Aradului, care refuza sa le restitue bisericile, (1991) Judetul Bihor, comportament agresiv al ortodocsilor (…) Greco-catolici sunt calomniati ca vor alipirea Transilvaniei cu Ungaria. Papa de la Roma este calomniat ca a intretinut razboaie religioase, oare, romanii sa nu stie ca Biserica Catolica cu cele 166 de universitati a civilizat lumea.? Judetul Bistrita-Nasud, preotul ortodx nu a permis sa se traga clopotul la moartea catolicilor, la amenintat cu bataia pe preotul greco-catolic, a dat ordin omului de servici, de la scoala, sa inchida scoala, pentru ca Unitii sa nu oficieze slujba acolo. (….) sunt unul din fostii elevi si profesor al Liceului “Gheorghe Cosbuc” La cimitirul “Comoara” ce nume frumos asezat deasupra orasului pe dealul numit Cicera este “Panteonul al culturi si al civilizatiei nasaudene, al trezirii noastre intru natiune si cultura. Sub stapanirea regatenilor orodocsi, Comoara nu mai este a devenit loc inchis pentru o anumita categorie (…) acestia sant romanii uniti cu Roma. (greco-catolici.) ….. Judetul Brasov, Prigoana contra preotului greco-catolic Moisin Anton in orasul Victoria. Judetul Caras-Severin, in comuna Ticvanium-Mare (…) doi romani apropiati ai parhului ortodox Teoctist, l-au amenintat cu moartea pe Protopopul greco-catolic Marian Ilie Stefanescu, sub privirile ironice ale preotilor . Judetul Cluj, In Comuna Valsioara (Jud, Cluj) ortodocsii au venit contra greco-catolicilor cu ciomege si cu mare cearta. Judetul Harghita, in Zona Toplita-Sarmas greco-catolici au dreptu la nimic, in “Democratia originala” de astazi ei sant obligat de nedreptatea “Fratilor” ortodocsi sa mearga la bisericile Romano-Catolice Magheare. Jududetul Hunedoara, In Hunedora, greco-catolici sant izgoniti cu slujba dinrt-un loc in altul, Multi greco-catolici renunta, descurajati. Propaganda anti-catolica acerba. Papa Paul al II-lea acuzat ca instiga lumea la razboi…. Judetul Maramures Reactii violente in satele Maramuresene unde vor sa se manifeste greco-catolici, Din partea ortodoxilor situatia exploziva, din pricina fundametalistilor ortodocsi. In peste 20 de commune nu se pot constitui parohii unite din cauza agresivitatai ortodoxe. Sighisoara Judetul Mures, Protopopul greco-catolic Liviu Sabau a predat Institutului Roman pentru Drepturile Omului (9 XII. 1991) o scrisoare in care demasca diferite cazuri de maltratare a unor preoti uniti din judetul Muresi. Judetul Neamt, In parohia Huisurez (Paraul fruntii,, jud Neamt) , in prima Duminica de Mai 1994 fundamentalisti ortodoxi au loivit greco-catolici, ia amenintat cu moartea,s’au comportat ca salbatici, amenintari ortodoxe cu blesteme. Judetul Satu-Mare, In satul Tarsolt, (Jud. SatuMare) Un grup de terorsti fundamitalisti ortodocsi inarmati cu furci, topoare,bate. In curtea preotului ortodox si tratati cu alcool, au impiedecat imormantarea credinciosului greco-catolic Doros Vasile. Primarul si politia nu au luat nici o masura. Guvernele Romaniei de dupa 1989, continua oprimarea confesionala in cardasie cu Ierarhia Bisericii Ortodoxe. Sabotarea imormantarii greco-catolicilor este o practica tot mai fregventa. (Cum sa nu fie in cardasie de la 1990 Romania este supusa ierahilor. (In tarile civilizate occidentale Biserica este separata de Stat. Noi romanii de credinciosi ce suntem statul este sub Biserica) Transilvania este sub ocupatie ortodoxa-pravoslavinca, guvernul, deputatii,senatorii sunt santajati de slujitorii biserici “voturi contra fonduri” pentru constructii de noi biserici, salarii de la buget pentru preotime, scutiri de impozit. .etc .ect. Judetul Salaj, Cer restituirea integrala a bunurilor greco-catolice, rapite abuziv ( nu de unguri ci, de romanii regateni ortodoxi, care au navalit ca barbari, sa se imbogateasca pe munca romanilor greco-catolici. Judetul Sibiu, Memorandisti din Mosna, ValeaViilor, Seca Mare, Dupus, Biertan Copsa Mica, Hoghilag, Axente Sever, cer restituirea bisericilor greco-catolice. Judetul Timis, In comuna Comlusul-Mare jud.Timis) Preotul ortodox a refuzat sa restitue Biserica greco-catolica, de si se convenise de catre superiori. Din cele de mai sus vedem doua momente tragice din istoria Transilvaniei. a) Tragedia ocupatiei Ardealului de Nord (1940-1945) de unguri, popor navalitor sec.VIII-IX,cu singe ferbinte a lui Atila, Arpad si Gingis-Kan cum scrie autorul ungur Ducso Casaba in cartea sa “Nincs Kagylem” “nu este indurare”, aparuta la Budapaesta in anul 1939. Ierarhii BOR au fost cinci decenii slugi plecate comunistilor. Din 1989 situatia s-a inversat Politicienii au devenit slugi plecate BOR. Orodoxi decid in Transilvania Cazul Ungeni-Mures, este exemplu, peste Biserica greco-catolica s-a cladit o biserica ortodoxa, Multe turnuri ale bisericilor greco-catolice au fost ilocuite cu turnuri, ortodoxe, Turnul biserici greco-catolice din Sapanta a fost modificat in turn ortodox. Ma gandesc cu durere, ma intreb, cata suparare, cata amaraciune poate fi in sufletele enoriasilor romani greco-catolici, a preotilot a episcopilor lor. Sa fie huituiti in tara lor. Romane ortodox, daca esti crestin, daca ai o farama de omenie, indreapta, nedrepratea. 29 Martie 2012 Ioan Marinoiu, ortodox, veteran de razboi