La secția Muzeul Orașului Oradea, aparţinând de Muzeul Țării Crișurilor - Complex Muzeal, a fost vernisată expoziția „Apologii ale Apocalipsei”, cu lucrări plastice create de pictorul dr. Constantin-Daniel Costea.

În deschiderea evenimentului, dr. Ioan Ciorba, șeful secției Muzeul Orașului Oradea, a menționat parteneriatul dintre Muzeu și Facultatea de Arte din Oradea, care oferă prilejul de a fi organizate multiple expoziții. În acest context, dr. Ciorba a dat ca exemplu expoziţia „Călăreții transcedentali”, vernisată în iulie 2023, în cadrul căreia au expus studenții coordonați de dr. Constantin-Daniel Costea, lector la Facultatea de Arte.

Dr. Diana Iancu, muzeograf la Muzeul Orașului Oradea și curatorul expoziției, a arătat că proiectul prezentat în expoziţie a reprezentat subiectul tezei de doctorat a artistului, susținută cu succes la Cluj-Napoca, în anul 2022. Muzeograful a precizat faptul că, în lucrările sale, dr. Constantin-Daniel Costea a abordat, ca tematică, utopia și distopia, explorând spații interioare și exterioare, care uneori se contopesc, sugerând elemente în continuă mișcare, atât fizice cât și simbolice. În actul de creaţie, artistul a realizat lucrări care poartă amprenta istoriei, exemplu fiind picturile care ilustrează atacurile nucleare de la Hiroshima și Nagasaki, din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

În cuvântul adresat publicului, dr. Constantin-Daniel Costea a afirmat că și-a propus să abordeze o altă direcție în ilustrarea Apocalipsei, cu detalii trecute prin propriul filtru. Artistul a dezvăluit faptul că a creat elemente simbol, în metamorfozări ideatice, care pe parcurs au devenit elemente plastice de sine stătătoare. Pictorul a vorbit apoi despre felul cum a reprezentat „cuburi” care poartă pecetea evenimentelor petrecute în ele. De cele mai multe ori, acestea au fost zugrăvite pe  dinăuntru de mai multe generații care au locuit succesiv în interiorul lor, au primit texturi și cromatică  în funcție de credinţa celor care le-au construit și locuit. Într-un final, acestea  au ajuns în perioada de declin, în perioada distopică. Artistul a subliniat că a definit o serie de  interioare pictate drept Spații Distopice, adică spații în care a avut loc ceva. De cele mai multe ori, a arătat artistul, spaţiile prezintă partea de istorie, respectiv modul de viață, obiectele etc., cât și  energiile celor care au locuit în ele. Potrivit pictorului, elementele de limbaj plastic înlocuiesc sluțirile fizice ale materialelor, astfel încât lucrările arată ca și niște radiografii, preluând doar nişte stări sau elemente din tot arsenalul inspirațional prezent în aceste interioare. Artistul a mai arătat că Apocalipsa a devenit o continuă sursă de inspirație, opera multor artiști fiind ancorată în viziunile evanghelistului Ioan.

Expoziția va putea fi vizitată până în data de 22 decembrie 2023.

Cronicar