Filarmonica de Stat din Oradea a încheiat anul 2024 cu rezultate remarcabile, consolidându-și poziția de pilon cultural în comunitate. Cu un total de 98 de concerte susținute, dintre care 35 sold-out, instituția a atras 56.339 de spectatori, cu 7% mai mulți ca în 2023. Dintre aceștia, 24.450 au achiziționat bilete pe bilet.ro, un număr cu 14% mai mare față de 2023, iar restul au participat la evenimente gratuite.

În cadrul unei conferințe de presă organizate joi, 20 februarie, la sediul Filarmonicii, pentru prezentarea raportului pe anul 2024, Carmen Rus, managerul instituției, și Horea Abrudan, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, au evidențiat tendința ascendentă a interesului publicului pentru evenimente muzicale și angajamentul instituției de a menține această dinamică.

„Se constată atât la nivelul municipiului Oradea, cât și la nivelul întregului județ Bihor o sete din partea orădenilor și bihorenilor deopotrivă în ceea ce privește participarea la actul cultural, la evenimente culturale, motiv pentru care ne dorim ca aceste activități să continue, cel puțin la nivelul la care au continuat și până acum,” a declarat Horea Abrudan, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor.

Anul 2024 a fost marcat de evenimente de anvergură, printre care cel mai cunoscut este concertul extraordinar susținut de Andrea Bocelli, în care corul și orchestra Filarmonicii au avut un rol central. De asemenea, ediția a treia a Concursului Internațional de Dirijat a reunit participanți din întreaga lume, iar Festivalul „Sounds of Oradea”, avându-i ca invitați pe Angela Gheorghiu și Teodor Ilincăi, a fost, la rândul său, sold-out.

,,Filarmonica de Stat Oradea, prin ansamblurile pe care le deține, referindu-ne aici la Orchestra simfonică, la Corul filarmonicii, dar și la ansambluri camerale, a susținut 98 de proiecte față de 94 pe care le-am susținut în anul 2023, aceste proiecte acoperind o paletă variată de concerte simfonice, vocal simfonice, recitaluri camerale, însă și evenimentele educative la care, din nou surprinzător, am avut o participare extraordinară” a declarat Carmen Rus, managerul Filarmonicii din Oradea.

Diversificarea repertoriului a jucat un rol major în succesul anului 2024. Cel mai mare proiect, „Fil Nouveau – Fil Émotion”, a continuat să crească, atrăgând un public fidel la concertele din zilele de joi. În plus, organizarea de evenimente în spații neconvenționale – precum parcuri, cartiere, Piața Unirii, Cetatea Oradea, Casa Darvas-La Roche și Bazilica Romano-Catolică – a facilitat accesul unui public mai larg la muzica clasică. Această strategie a contribuit la creșterea interesului pentru concertele desfășurate ulterior în sala Filarmonicii. Fapt dovedit și de interesul tot mai mare manifestat de către voluntari pentru activitățile Filarmonicii, mulți dintre aceștia regăsindu-se inclusiv pe scenă.

O altă inițiativă de succes a fost proiectul „Fil Nouveau | Feel Young”, care a oferit tinerilor artiști instrumentiști din România ocazia de a susține concerte alături de orchestra Filarmonicii, în calitate de soliști. În paralel, programul educativ dedicat copiilor a cunoscut o cerere record, cele 12 evenimente organizate fiind sold-out, confirmând interesul crescut pentru muzica clasică.

 

Ce își propune Filarmonica în 2025

Față de anul 2023, numărul biletelor vândute a crescut, cu multe evenimente în regim de sold-out. Astfel, dacă în 2022 erau 13.285 de bilete vândute, în 2023 numărul acestora a crescut la 21.531, iar în 2024 la 24.450, cu 14% mai mult față de anul precedent.

Un element important a fost strategia de marketing și comunicare a instituției. Și aici, Filarmonica a înregistrat o creștere organică a audienței pe social media. De la 4.200 cât avea în 2022, pagina de Facebook a instituției numără astăzi peste 11.000 de urmăritori, iar cea de Instagram, 1810.

Pentru anul 2025, Filarmonica din Oradea își propune să continue strategiile de dezvoltare și consolidare prin creșterea numărului de concerte sold-out, extinderea programelor educative dedicate copiilor și tinerilor, păstrarea concertelor tematice de succes, cum ar fi de Anul Nou, Paște, sau Ziua Morților, diversificarea repertoriului printr-un echilibru între genuri muzicale, precum și îmbunătățirea vizibilității instituției.

„Vom încerca să mulțumim publicul nostru, dar și să atragem public nou. Asta înseamnă că va trebui să găsim împreună cu Consiliul Artistic un echilibru între programele pe care noi le derulăm, astfel încât muzica clasică alături de muzică de jazz, de abordări crossover să se poată îmbina cu plăcere în continuare. Îmi doresc să realizez alături de colegii mei, să dezvoltăm programele educative. Nu am crezut că toate programele pe care le-am derulat pe parcursul anului 2024 vor fi insuficiente. Cererea a fost atât de mare încât ne-a copleșit din punct de vedere al timpului și a posibilității oamenilor de a da același spectacol de mai multe ori. De aceea vom regândi și vom adapta cu bucurie programele noastre înspre proiecte educative,” a concluzionat Carmen Rus, managerul instituției.