Casa de Cultură a Sindicatelor Oradea a găzduit, sâmbătă, 25 ianuarie, de la ora 16.00, spectacolul de teatru „Nesfâșitul Brâncuși”, adaptare după „Infinitul Brâncuși”, de Valeriu Butulescu, în regia lui Ioan Batinaș.

Spectacolul a fost organizat de Casa de Cultură a Sindicatelor Oradea și SublimArt Brașov. Acţiunea piesei se petrece în 15 martie 1957, în atelierul din Paris al lui Constantin Brâncuşi. Intuind „Marea Trecere” (ce avea să survină în acea noapte), marele sculptor are prilejul ca, împreună cu cei care îl îngrijeau (un cuplu de artiști români) și cu vizitatorii săi, să abordeze teme majore pentru existența umană: rostul omului pe pământ, iubirea pentru semeni, dragostea de ţară şi cinstirea tradiţiilor sale spirituale, menirea artistului în lume, tema morţii şi a mântuirii… Dialogul este profund, esenţializat şi, totodată, savuros, plin de viaţă. Atelierul din Montparnasse, încărcat de simboluri, grație operelor expuse aici, devine o „Mică Românie”, cu atât mai valoroasă cu cât, la acea dată, România era devastată - social, material și spiritual - de comunism. Constantin Brâncuși a fost uneori numit „sculptorul sufletului românesc”. În limba egipteană, cuvântul „sculptor” înseamnă „creator”, de aceea îi rămânem mereu recunoscători acestui român de o profunzime uriașă, al cărui geniu îl așază în postura de creator de suflet românesc.
Spectacolul nu ar fi fost posibil fără inspirația creatoare a scriitorului Valeriu Butulescu (n. 1953, lângă Târgu Jiu), un iubitor de Brâncuși care, prin opera dramatică Infinitul Brâncuşi, „a dat viață” ultimei zile din viața marelui artist. Valeriu Butulescu este cel mai prolific autor român de aforisme, traduse în peste 50 de limbi. Limbajul piesei este, de asemenea, aforistic, condensat, plin de miez, care îndeamnă la introspecție.