Măsura vine din cauza crizei coronavirusului, în contextul în care autoritățile vor să identifice și să rezolve cât mai devreme problemele fiscale apărute la contribuabili, în ideea de a reduce numărul de inspecții fiscale și controale antifraudă pe teren.  

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a activat un tip de control, este vorba despre verificarea documentară. Acest instrument pentru controlul și conformarea firmelor, DeskAudit, presupune verificarea de la distanță, de către Antifraudă sau Inspecția Fiscală, a situației firmelor.  În urma verificărilor, neregulile găsite vor fi soluționate punctual, scopul fiind de a identifica și soluționa rapid abaterile și de a evita, astfel, ca eventuale greșeli să conducă la acumularea în timp a unor sume de plată, cu dobânzi și penalități. Potrivit Raportului de activitate publicat recent de ANAF pentru semestrul I al anului 2020, „Criza sanitară a determinat ANAF să inițieze dezvoltarea unor segmente foarte importante de activitate din domeniul prevenirii și combaterii evaziunii fiscale. În acest sens, specialiștii Agenției s-au aplecat asupra unor aspecte precum reglementarea verificărilor documentare ca primă etapă în implementarea desk-audit-ului, a controlului de la distanță, și regândirea formularisticii aferente. (...) Prin implementarea desk-audit-ului, ANAF urmărește ca prezența sa la contribuabili să fie la nivel de excepție”. Concret, Ordinul ANAF 3.632/2020 și Ordinul ANAF 3.666/2020, două acte normative aplicabile deja din octombrie 2020, verificarea documentară are ca scop stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului. Această metodă de control se face numai la sediul Fiscului, prin analizarea situației fiscale care reiese din documentele de la dosarul fiscal al contribuabilului și din informațiile sau documentele relevante de la terți. „Astfel, prin verificarea documentară, ANAF își propune să identifice timpuriu problemele, imediat după depunerea declarațiilor fiscale, să facă o analiză de coerență și împreună cu contribuabilii să clarifice din timp eventualele probleme legate de conformarea la declarare și la plată a obligațiilor fiscale. Elementul important este faptul că în afară de inspecția fiscală sunt cuprinse și structurile de antifraudă fiscală. Pe de altă parte, actele încheiate de structurile de antifraudă vor fi supuse procedurii de contestare. În esență, acest control documentar reduce mult perioada supusă verificării și este o formă de identificare timpurie a erorilor sau a cazurilor de încercare de neconformare majoră”, mai scrie în raportul publicat de Fisc. În situaţia în care, în urma verificărilor, vor fi găsite diferențe față de creanțele fiscale, veniturile sau bunurile impozabile și/sau informațiile în legătură cu acestea declarate de contribuabil, reprezentanții ANAF  vor trimite o notificare și vor solicita documente pentru clarificarea situației fiscale. În cazul în care acestea nu se vor transmite de către contribuabil în termen de 30 de zile de la înștiințarea trimisă de autorități (sau se vor dovedi că nu sunt lămuritoare) ANAF va emite o decizie de impunere cu banii suplimentari datorați.