Documentul se eliberează, la cerere, persoanelor fizice, după ce autoritățile verifică, atât pe baza datelor din registrul agricol, cât şi pe baza celor din teren, dacă există suprafețele de teren, respectiv efectivele de animale pentru care se solicită eliberarea atestatului de producător.

În conformitate cu prevederile art. 4 din Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieţei produselor din sectorul agricol, Atestatul de producător se eliberează de către primar în termen de 5 zile lucrătoare de la data solicitării, cu avizul consultativ al structurilor asociative profesionale, respectiv patronale/sindicate din agricultură, constituite potrivit legii, organizate la nivel local şi judeţean şi înregistrate la primăriile comunelor, oraşelor, municipiilor. Proiectul legislativ care modifică perioada de valabilitate a atestatului de producător şi certificatului de comercializare a primit, pe 13 iunie, votul Camerei Deputaților și va trimis spre promulgare președintelui României. Concret, va fi extinsă cu patru ani, din momentul emiterii, de la unul la cinci ani, valabilitatea atestatului de producător, iar carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol va fi valabil şi el timp de cinci ani, fiind eliberat solicitantului, la cerere, de către primarul pe a cărui rază de competenţă se află terenul/ ferma/gospodăria în care se obțin produsele ce urmează să fie puse la vânzare. Reamintim că atestatul de producător reprezintă documentul eliberat persoanei fizice care desfășoară activitate economică în sectorul agricol, valabil pentru titularul acestuia, și care atestă calitatea de producător agricol persoană fizică. Acest document cuprinde numele și prenumele producătorului agricol, precum și denumirea produselor și suprafaţa de teren exploatată, respectiv efectivele de animale, care sunt înregistrate în registrul agricol organizat de autoritățile administrației publice locale pe a căror rază se află terenul, respectiv ferma/gospodăria. Agricultorii persoane fizice care au atestat de producător pot vinde produsele obținute în ferma/gospodăria proprie fie în piață, fie altor comercianți, însă sunt obligaţi să deţină și Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol - document utilizat pentru exercitarea actului de comerț cu ridicata sau comerț cu amanuntul a produselor agricole obținute în ferma/gospodăria proprie. Potrivit noilor reglementări, atât atestatul de producător, cât și carnetul de comercializare, vor conține câte cinci file (câte una pentru fiecare an), ambele fiind completate cu datele de identificare ale producătorului agricol și informațiile din fiecare an de valabilitate legate de suprafețele cultivate și structurile corespunzătoare pe specii de legume, pomi fructiferi etc, respectiv pe specii de animale. Pentru a intra în vigoare, Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.145/2014 mai are nevoie de promulgarea prin decret prezidențial și publicarea în Monitorul Oficial. De precizat că noile măsuri se vor aplica începând cu 1 ianuarie 2018. În ceea ce privește atestatele de producător eliberate până la finalul lui 2017, acestea își vor păstra valabilitatea până la expirare.