Noile prevederi impun un regim explicit de supraveghere, de către Banca Națională a României, a activității schemelor de garantare a depozitelor oficial recunoscute pe teritoriul României și care sunt administrate privat.

Astfel, unul dintre Proiecte reglementează cadrul general de organizare și funcționare a schemelor de garantare a depozitelor bancare, iar cel de-al doilea -armonizează funcționarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, care, în prezent, este singura schemă de garantare a depozitelor existentă în România. Prin acestea, schemele de garantare a depozitelor se fac în regim public sau privat, cel din urmă recunoscut oficial de BNR, iar garantarea se poate face prin fuziune a acestora din diferite state membre sau transfrontalier. De asemenea, o parte din contribuţia anuală a instituţiei de credit poate fi sub formă de angajamente de plată de maximum 30 la sută din resursele financiare disponibile schemei de garantare. Nu în ultimul rând, termenul de plată a compensaţiilor către deponenţi se reduce de la 20 de zile la 7 zile lucrătoare. Prevederile Directivei 2014/49/UE urmăresc, cu prioritate, eliminarea diferențelor din legislațiile țărilor membre în domeniul schemelor de garantare a depozitelor care au impact direct asupra nivelului de protecție a deponenților garantați. În acest sens, principalele elemente de noutate aduse de proiectul de Lege privind schemele de garantare a depozitelor sunt: recunoașterea a două regimuri de administrare a schemelor de garantare a depozitelor, respectiv public sau privat; reglementarea dreptului sistemelor instituționale de protecție și al schemelor contractuale de garantare, respectiv scheme cu administrare privată, de a beneficia de recunoaștere oficială ca scheme de garantare a depozitelor, în situația în care îndeplinesc condițiile specifice prevăzute. De asemenea, se reglementează procedura recunoașterii oficiale a unei scheme de garantare a depozitelor administrată privat, de către Banca Națională a României, desemnată ca autoritate cu competențe de supraveghere a acestei categorii de scheme de garantare a depozitelor, precum şi introducerea posibilității fuzionării schemelor de garantare a depozitelor din diferite state membre sau a creării unor scheme transfrontaliere. Trebuie menţionat, totodată, că prin acest Proiect de lege se impune un regim explicit de supraveghere pe baze continue, de către Banca Națională a României, a activității schemelor de garantare a depozitelor oficial recunoscute pe teritoriul României și care sunt administrate privat.

Cel de-al doilea act normativ derivat din Directiva 2014/49/UE, Proiectul de Lege privind Fondul de garantare a depozitelor bancare, stipulează că Fondul va continua să dețină funcția de schemă de garantare a depozitelor, de administrator al fondului de rezoluție bancară, precum și pe cea de acționar la o instituție de credit-punte. Pentru a păstra aceste funcții, se acordă Fondului de garantare a depozitelor bancare statutul de entitate administrată public, respectiv aflată în administrarea BNR. Totodată, BNR, în calitate de autoritate de rezoluție, va asigura controlul asigurării resurselor schemei de garantare a depozitelor, cu implicarea în decizii a Ministerului Finanțelor Publice.