Timp de aproape o săptămână, alpiniştii edilitari au fost văzuţi căţăraţi pe tiranţii Podului Intelectualilor, încercând, la cererea Primăriei Oradea, să redea minunatei construcţii frumuseţea de altă dată.

În cadrul contractului de întreţinere străzi şi alte lucrări edilitare din oraş, Primăria a solicitat executarea unor lucrări de protecţie anticorozivă a structurii metalice a hobanatei de peste Crişul Repede. Cum lucrările presupun o execuţie specială, firma Drumuri Orăşeneşti, beneficiara contractului, a subcontractat partea de „înălţimi" firmei Acces Group Alpin. Astfel, timp de o săptămână, alpiniştii utilitari ai societăţii au fost zăriţi căţăraţi, cu câte o pensulă în mână, pe tiranţii podului. Partea de balustradă a revenit firmei Drumuri Orăşeneşti, iar restul lucrărilor au fost executate de Acces Group Alpin.

„Lucrările au presupus trei etape. În prima parte s-a executat curăţarea manuală a structurii de metal. Apoi, s-a dat cu un strat de grund anticoroziv, iar acum am dat cu o vopsea emailată lovitură de ciocan argintie. Azi (ieri- n.r.) lucrările se încheie", ne-a declarat Ionuţ Lascu, alpinist edilitar. Lungimea tiranţilor curăţaţi şi vopsiţi este de 460 de m liniari. Cum lucrările au fost executate la 20 de m înălţime, acestea au presupus echipamente speciale: corţi, centură, cască şi multă, multă atenţie. Istoria acestei pasarele începe după anul 1850.

„Pasarela Paralelor era un pod din lemn, care la ambele capete avea câte o căsuţă, iar persoanele care doreau să o tranziteze erau nevoite să plătească o para", povesteşte istoricul local  Peter I. Zoltan. În anul 1910, pasarela de lemn a fost înlocuită cu un pod  metalic, dar care la începutul anului 1974 s-a deteriorat în urma unor inundaţii. Atunci s-a luat decizia construirii actualei pasarele.

„În urma inundaţiilor din 1974, construcţia din fier s-a deteriorat, s-a făcut o expertiză, iar specialiştii au decis că este mai util să se construiască un pod nou decât să se investească în refacerea celui vechi. Aşa s-a construit actuala pasarelă a intelectualilor", precizează istoricul. Balustrada podului de metal este păstrată şi azi, fiind un element care aminteşte de vechea construcţie. Ţeava de metal este umplută cu beton, care a fost introdus prin golurile din jurul şuruburilor. Podul Intelectualilor se numeşte începând cu anul 1990. Ideea a pornit de la cei câţiva paşi care despart puntea de peste Crişul Repede de redacţiile unor cunoscute publicaţii bihorene din acea vreme. Paşii intelectualilor se îndreptau spre redacţia Cotidianului Crişana, cel mai vechi ziar din Bihor, precum şi spre redacţia Revistei Familia.