Peste trei ani, Oradea va fi printre primele oraşe din ţară care va avea un centru modal, care va permite transportul mărfurilor de la Oradea catre Europa pe cale feroviară.

În cadrul conferinței de presă, ieri, managerul de proiect, Delia Ungur, a prezentat cel mai nou proiect câştigat de municipalitatea orădeană „Dezvoltarea unui centru intermodal cu facilitate de acces la transportul rutier și feroviar în Zona Gării CFR din Episcopia Bihor". Prin acest proiect, în zona staţiei CFR din Episcopia Bihor, se vor realiza trei linii de căi ferate cu platforme betonate de încărcare-descărcare a mărfii, spaţii de depozitare pentru mărfuri, locuri de parcare pentru tiruri, clădiri administrative şi o zonă de servicii pentru agenţii economici, acest terminal urmând să fie conectat printr-un drum municipal la drumul european E60/drumul naţional DN1. Amplasamentul este situat în zona industrială a oraşului, în spatele fostei Vămi Oradea, aflându-se în vecinătatea a trei parcuri industriale (două deţinute de municipiul Oradea şi unul aparţinând de comuna Borş) şi a celor mai mari companii din zonă. Contractul de finanțare aferent documentației tehnice a proiectului a fost semnat la București, pe 11 noiembrie 2015. Valoarea documentaţiei tehnico-economice este de 1.421.400 lei fără TVA, din care contribuţia Uniunii Europene este de 1.208.190 lei fără TVA, contribuţia Guvernului României este de 184.782 lei fără TVA, iar contribuţia Primăriei Oradea este de 28.428 lei fără TVA. Toate studiile aferente prin contract vor fi executate de către asocierea Abed Nego, Aquacons și Abed Nego. Licitaţia s-a organizat în luna august a acestui an şi doar o singură ofertă s-a depus, iar valoarea acesteia  a fost la nivelul valorii estimate. Mai mult, aceste firme par abonate la banul public, în ultimii ani acestea derulând numeroase lucrări în folosul Primăriei Oradea.

Lucrări pe 15 ha

Odată predată toată documentaţia, la primăvară se poate trece la organizarea licitaţiei publice pentru demararea efectivă a lucrărilor care vor afecta 15 ha. Valoarea construcţiei propriu-zise a terminalului este estimată la 10 milioane de euro. Prin Masterplanul General de Transport, în perioada 2014 -2020, se vor finanța 10 terminale intermodale, suma alocată fiind de aproximativ 280 milioane de euro. Din această sumă, Oradea va avea posibilitatea să acceseze 16 milioane de euro.  Primarul Ilie Bolojan a explicat rolul şi importanţa acestui terminal intermodal. "Rolul acestui terminal este de a da posibilitatea tirurilor care aduc containerele cu mărfuri să le transporte până zona în care va fi terminalul, după care o macara specială să ia aceste containere și să le transbordeze pe o garnitură de tren, urmând ca după ce garnitura de tren se completează, containerele să fie transportate în țările pentru care sunt destinate aceste produse. În cazul în care companiile noastre folosesc materie primă din import, din țări ale Uniunii Europene sau non-UE, aceste containere cu materie primă pot veni direct în port, de unde se pot încărca în tiruri, pentru ca apoi să fie transportate la companiile care le-au solicitat. Rolul acestui proiect este unul foarte important, de a dezvolta economic regiunea noastră prin facilitarea legăturilor economice, fiind în același timp un centru logistic feroviar-rutier, situat între linia de cale ferată care duce spre Ungaria - în zona Gării CFR, Episcopia Bihor și Șoseaua Borșului", a precizat primarul Ilie Bolojan.

Pasaje supraterane pe Borşului

Investiţia va presupune şi realizarea unui pasaj suprateran peste giraţia de la Parcul Industrial, atuovehiculele pe direcţia Oradea-Ungaria trecând pe deasupra acestui pasaj. În al doilea rând, mai trebuie realizate de-a dreapta şi de-a stânga alte pasaje care ar avea până la 2 km lungime, şi ar ajunge până la Borş. Acest pasaj ar costa 3 milioane euro, iar drumurile alte 3,5 milioane euro. Plus cele 10 milioane de lei pentru staţia intermodală, cu cele 3 căi ferate, cu peste 700 m liniari fiecare, întreaga investiţie în zonă s-ar ridica la 16,5 milioane euro. Lucrările ar putea începe în vară, chiar înainte de semnarea contractului de finanţare şi s-ar finaliza în 2018.

"Vom avea în vedere și construirea unor drumuri noi, care să lege zona respectivă de principalele drumuri rutiere de acces. Imediat după începerea anului 2016, vom putea depune acest proiect. Sper ca anul viitor, în vară, să înceapă efectiv lucrările", a declarat primarul Oradiei.