Circa 65.000 de elevi riscă să rămână cu mediile neîncheiate la finalul primul semestru al anului școlar. Pe de altă parte, Organizaţia Salvaţi Copiii a realizat un sondaj în rândul elevilor, părinţilor şi profesorilor, majoritatea zdrobitoare dorind începerea cursurilor la şcoală.

 

Principala cauză pentru care zeci de mii de elevi vor rămâne cu mediile neîncheiate o reprezintă lipsa resurselor tehnologice, la care se mai adaugă și altele, precum neparticiparea la cursuri sau îmbolnăviri.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a organizat ieri o videoconferință cu inspectorii școlari generali, unde s-a discutat despre identificarea numărului de elevi aflați în situație de risc cu privire la neîncheierea situației școlare pentru semestrul I.

Astfel, conform datelor transmise de unitățile școlare se estimează că circa 65.000 de elevi se află în situația de a nu avea media încheiată, „imposibilitatea de acces la resursele tehnologice fiind factorul principal, la care se adaugă și alte motive precum neparticiparea la cursuri, situații medicale etc”, a anunțat Ministerul Educației.

În anii anteriori, numărul elevilor care se aflau anual în această situație era de aproximativ 15.000.

Potrivit Ministerului, măsurile necesare identificate până în acest moment sunt: desfășurarea de activități remediale pe parcursul semestrului al II-lea, cu identificarea surselor de finanțare pentru plata cadrelor didactice, prelungirea perioadei de încheiere a situațiilor școlare neîncheiate în semestrul I, de la patru până la opt săptămâni de la revenirea la cursuri în semestrul al II-lea și posibilitatea încheierii mediilor cu minimum două note, indiferent de numărul orelor alocate săptămânal fiecărei discipline.

 

Sondajul realizat de Organizaţia Salvaţi Copiii

Cei mai mulți dintre părinți (78,4%) și profesori  (73,1%) consideră că elevii trebuie să revină cât mai curând în băncile școlii. În ceea ce-i privește pe copii, 56,8% dintre ei se declară în favoarea redeschiderii școlilor, potrivit unui sondaj de opinie derulat de Organizația Salvați Copiii pe parcursul lunii decembrie.

În privința revenirii la școală, datele anchetei online relevă că 56,8% dintre elevi se pronunță în favoarea redeschiderii școlilor, în vreme ce  23,5% preferă menținerea formatului online. 78,4% dintre părinți consideră necesară redeschiderea școlilor, în vreme ce doar 12,7% spun că preferă ca școala să fie menținută online. Doar 14,2% dintre profesori consideră că școala trebuie să rămână online, în vreme ce 73,1% dintre cadrele didactice consideră necesară revenirea în bănci. Restul se declară nehotărâți.

Cu privire la condițiile pe care școlile trebuie să le îndeplinească, pentru ca redeschiderea să fie făcută în condiții de siguranță, cei mai mulți pun accentul pe existența materialelor igienico-sanitare, dar o condiție importantă este și evitarea aglomerației în spațiile limitrofe școlilor. 83,5% dintre respondenți consideră că asigurarea condițiilor igienico-sanitare este o condiție necesară pentru deschiderea școlilor, 69,8% spun că e nevoie de asistență medicală în toate școlile. 59,3% dintre cei intervievați vor să fie luate măsuri pentru evitarea aglomerației în jurul școlilor, iar 45,3% consideră că e necesară reducerea numărului de elevi din clase. Alți 44,8% consideră că e nevoie de transport sigur către și dinspre școală.

Odată reluată activitatea didactică în școli, devine imperioasă recuperarea materiei și acoperirea decalajului educațional pentru copiii vulnerabili, care nu au avut o participare reală la educația online. Astfel, 80,9% consideră utilă revizuirea programei școlare, cu accent pe materia esențială, 43,7% spun că sunt necesare intervenții de sprijin pentru cei care nu au reușit să participe real la educația online, iar un procent mic - 10,2% - se pronunță pentru prelungirea duratei cursurilor în acest an școlar.

Sondajul a fost realizat în perioada 7 – 30 decembrie, pe un eșantion neprobabilistic format din 8.193 de respondenți, dintre care 5.811 elevi, 1.734 părinți și 648 cadre didactice.

 

Ce trebuie făcut

Urmând exemplul altor state europene care au pus educația copiilor pe lista priorităților, Salvați Copiii a solicitat Guvernului României să mențină deschise toate unitățile de învățământ preșcolar și clasele 0-4, asigurând, totodată, măsurile de siguranță și materialele sanitare (măști, dezinfectanți etc.) necesare pentru prevenirea răspândirii Covid-19 în școală și în comunitate și aplicând scenariul galben ori verde, în funcție de gradul de aglomerare a grupelor de copii la clasă.

Pentru elevii mai mari (învățământ secundar sau liceal), revenirea lor în spațiul școlar trebuie să constituie o prioritate, mai ales în localitățile mai puțin afectate de pandemie și în școlile unde numărul redus de elevi permite distanțarea fizică de cel puțin 1,5 m între elevi.

Atât organizațiile care promovează drepturile copiilor și educația incluzivă, cât și specialiștii au atras în mod repetat atenția asupra faptului că este nevoie de o evaluare serioasă a impactului pe care l-au avut închiderea școlilor și accesul inegal la internet și tehnologie, recomandând ca profesorii să fie încurajați să evalueze rămânerile în urmă și să fundamenteze planuri de remediere pentru elevii care nu au avut sau au avut un acces limitat la învățarea on-line. Orice amânare a acestor evaluări sau a implementării unor măsuri remediale adaptate nevoilor fiecărui elev și comunități școlare nu va face decât să adâncească pierderile de învățare, condamnând numeroși elevi din grupurile vulnerabile la insucces școlar și risc major de părăsire a școlii.

Din această perspectivă devine crucială extinderea progresivă a programelor de tip „Școală după școală”, cu un program de la 8.00 la 16.00/17.00 și o masă caldă.

 

Copiii defavorizați, cei mai afectați

Anchetele sociologice ale organizației Salvați Copiii realizate anul trecut  au arătat dificultățile cu care se confruntă copiii și familiile lor: 36% dintre familiile dezavantajate economic nu au putut procura produse sau alimente de strictă necesitate în timpul crizei sanitare. Aproximativ 500.000 de copii au fost afectați în mod direct. Peste un milion de copii din învățământul primar, gimnazial și liceal sau profesional au putut folosi doar telefonul mobil pentru participarea la cursurile online în timpul stării de urgență, situație confirmată recent în Planul Național de Reziliență și Redresare.

Copiii de vârste mici, în special din ciclul primar de studii, au resimțit cel mai puternic impactul negativ al izolării, iar jumătate dintre părinți, elevi și cadre didactice apreciază că, în prezent, calitatea actului didactic din școală este mai slabă decât cea dinaintea crizei Covid19.

Mai mult, patru din zece cadre didactice au avut probleme în derularea cursurilor online, fie din cauza lipsei dotării corespunzătoare a școlii cu tehnica digitală necesară și o conexiune adecvată, fie pentru că nu dispun de materiale didactice adaptate mediului online.