La nivelul județului Bihor, 75% dintre școli intenționează să înceapă cursurile din septembrie, cu participarea directă a elevilor în unitățile de învățământ. Anunțul a fost făcut vineri, 14 august, într-o conferință de presă, de către inspectorul școlar general, Virgil Nicolae Blage.

„Majoritatea opiniei publice dorește ca școala să înceapă din toamnă. La nivelul județului Bihor, 75% dintre școli intenționează să înceapă cursurile cu participarea efectivă, directă, a elevilor. Este vorba despre conducerea școlilor, iar acest procent are la bază faptul că ei pot să asigure posibilitatea participării directe a elevilor la cursuri în condiții de siguranță maximă”, a spus Virgil Blage la întâlnirea cu jurnaliștii.

Potrivit acestuia, la nivelul județului nostru, există un număr total de 5.022 săli de clasă, care pot fi folosite în procesul instructiv-educativ. „Aceste săli nu vor putea fi folosite într-un singur schimb, ci vor fi școli care vor funcționa în două schimburi. Numărul total de schimburi se ridică undeva la 265”, a menționat șeful IȘJ Bihor.

Blage a mai spus că numărul formațiunilor de studiu, care ar funcționa la 1 septembrie, conform Planului de școlarizare aprobat, este de 4.345. „Numărul formațiunilor de studiu create suplimentar sau care s-ar crea suplimentar, prin reorganizarea colectivelor de elevi (reorganizare impusă de nevoia păstrării distanțării), este de 1.127. Un număr de 68 de săli (de care nu dispun unitățile școlare), pot fi asigurate de către unitățile administrativ teritoriale. În schimb, există un deficit de 43 de săli, care nu poate fi acoperit nici în școală și nici cu ajutorul uat-rilor”, a subliniat Virgil Blage.

Pe de altă parte, șeful IȘJ a anunțat că, în funcție de scenariile care vor fi adoptate, se va pune la un moment dat și problema creșterii numărului de posturi.

„La nivel preșcolar, ar fi nevoie de 110 posturi suplimentare. Grupele respective de grădinițe trebuie fragmentate, e nevoie de personal suplimentar. Numărul estimat de posturi didactice suplimentare, necesare la nivel primar, este de 129,5. La nivel gimnazial, ar fi necesare 99,5 posturi, iar la nivel liceal, de 73 de posturi”, a adăugat Blage. Acesta a mai spus că școlile, consiliile de administrație ale acestora, după consultarea cu asociațiile de părinți și cu reprezentanții autorităților locale, vor stabili un scenariu care va trebui aprobat de către Direcția de Sănătate Publică, iar apoi, de către Inspectoratul Școlar Județean. „Fiecare își va stabili propriul scenariu. Vom avea săli de clasă unde, de exemplu, jumătate dintre elevii unei formațiuni vor fi prezenți în școală, iar jumătate vor urmări cursurile de acasă, în sistem de conferință. În acest sens, există 1.234 de săli de clasă care permit transmiterea lecțiilor online. Totodată, în cazul elevilor care nu dețin dispozitive electronice, pentru participarea online la lecții (în cazul scenariului roșu -n.r.), ar mai fi nevoie de 12.856 de echipamente (dispozitive electronice pentru realizarea activităților).

În ce privește personalul nedidactic, necesarul de suplimentare a posturilor este, potrivit raportărilor școlilor, de 254,5 posturi.

Prezent la conferința de presă, Horea Abrudan, inspectorul şcolar general adjunct, a arătat că aceste posturi ar putea fi ocupate doar de cadre didactice plătite cu ora.

„Cea mai simplă modalitate este cea de remunerare în regim de plată cu ora. O angajare pe perioadă determinată se face până la sfârşitul anului şcolar, prin urmare un astfel de contract de muncă nu ne dă posibilitatea să îl încetăm mai devreme”, a mai spus Abrudan.

Această statistică a fost înaintată Ministerului Educației de către toate județele și va fi utilă în stabilirea căilor de urmat și în conturarea unor strategii pentru reluarea și desfășurarea cursurilor. 

În ce privește dotarea cu echipamente, Virgil Blage a precizat că numărul total de calculatoare, care se află la dispoziția elevilor din unitățile de învățământ bihorene cu personalitate juridică, plus cele arondate, este de 5.037. Este vorba despre calculatoarele aflate în cabinetele de informatică ale școlilor. În plus, numărul unităților de învățământ ce dispun de conexiune gratuită la internet pentru elevi este 238. „Este vorba despre unitățile cu personalitate juridică, plus arondate. Din această perspectivă, numărul nu este mare, raportat la cifra de 748 – care reprezintă totalul acestor unități de învățământ. Numărul total al unităților de învățământ ce nu dispun de computere care să fie accesibile sau operate de elevi este de 159, tot raportat la cifra de 748. Numărul unităților care nu dispun de conexiune gratuită pentru elevi la internet este de 121”, a punctat Blage, adăugând că foarte multe dintre date vor suferi corecții în perioada care urmează, după ce reprezentanții IȘJ se vor duce personal în teren să verifice veridicitatea cifrelor.

„Mulți directori au fost în concediu, iar cei care au fost împuterniciți să rămână în locul lor, posibil să nu fi avut acces la toate informațiile solicitate de noi. Aceste date nu ne arată însă cum va începe exact anul școlar. Această informație o vom avea abia după ce vor fi elaborate și date publicității normele comune ale Ministerului Educației, respectiv Ministerului Sănătății. Cert este că școlile, consiliile lor de administrație și autoritatea publică își vor asuma responsabilitatea pentru scenariile pe care le vor adopta și le vor implementa”, a conchis șeful IȘJ Bihor.