La Roșia, în ultimii ani, prin colaborarea dintre autoritățile locale, școală și parohia ortodoxă, cu implicarea mai multor membri ai comunității, au fost organizate numeroase activități care au avut ca obiective conservarea și promovarea tradițiilor și obiceiurilor populare, ale obiectelor meșteșugărești și de artă specifice mediului rural românesc din partea de sud-est a județului Bihor.

Este suficient să amintim târgul intitulat „Straița plină”, Festivalul Viorii cu goarnă „Dorel Codoban” și cel de pricesne, concertele de colinde, evenimentul cultural-artistic „Pe pășune Fest” sau cenaclul literar „Permanențe” pentru a avea o imagine despre intensitatea vieții culturale din această străveche vatră românească de la poalele Apusenilor.

În acest an, un grup de cadre didactice entuziaste de la Școala Gimnazială nr. 1 Roșia a reușit să implementeze un nou proiect educativ de amploare, acesta fiind sugestiv intitulat „Tradiții și obiceiuri – comori ale poporului român”. Proiectul, de tip local, s-a desfășurat în perioada ianuarie-iunie 2020 și s-a adresat unui grup țintă format din cei peste două sute de elevi ai școlii, din ciclurile primar și gimnazial, cât și, indirect, cadrelor didactice, părinților, celorlalți membri ai comunității locale și chiar elevilor din alte unități de învățământ.

Deși proiectul „Tradiții și obiceiuri – comori ale poporului român” a fost unul complex, cu diverse activități – de la prezentări PowerPoint și de fotografii, vernisaje și vizite la unele expoziții până la organizarea de ateliere de creație sau amenajarea unui colț muzeistic, echipa care l-a dus la bun sfârșit nu a fost una extinsă, din componența acesteia făcând parte următorii profesori: Valentina-Gela Silaghi – responsabilă și coordonatoare, în această ultimă calitate, alături de Maria Ujoc, iar Florentin Ciuhandu, Cosmina Lungu și Mariana Gavriș, ca membri.

Scopul și obiectivele proiectului educativ „Tradiții și obiceiuri – comori ale poporului român” sunt expuse chiar în volumul ce cuprinde întreaga experiență a derulării acestuia, volum publicat de editura orădeană „Creatio”, cu titlul „Tradiția: valențe formativ-educative. Aplicații practice”, sub coordonarea profesoarelor Valentina-Gela Silaghi și Maria Ujoc. Despre scop, autoarele afirmă că acesta este: „dezvoltarea unei imagini culturale proprii, a unui spațiu cultural caracteristic prin cunoașterea istoriei locale, în vederea integrării în istoria națională și europeană, respectiv consolidarea relațiilor de colaborare, de parteneriat activ cu comunitatea pentru conservarea și promovarea patrimoniului cultural-spiritual local”. Desigur, la fel ca scopul, și obiectivele proiectului țin cont de particularitățile – mai ales de vârstă și de pregătire – componenților grupului-țintă: „stimularea interesului și curiozității copiilor pentru tot ceea ce înseamnă tradiții și obiceiuri; redescoperirea și promovarea valorilor tradiționale strămoșești prin implicarea copiilor, părinților și bunicilor în diverse activități legate de obiceiuri și tradiții locale; formarea unei atitudini pozitive prin educarea lor în spiritul păstrării valorilor tradiționale”.

După cum spuneam, volumul „Tradiția: valențe formativ-educative. Aplicații practice” adună, în paginile sale, concluziile și experiențele participanților la proiect, aici fiind imortalizate, în cuvânt și imagine, crâmpeie din activitățile desfășurate, cum ar fi cercurile de olărit, țesut, confecționare a podoabelor din mărgele sau pictură, precum și impresii despre obiceiurile populare locale și evenimentele care le promovează, festivalurile de colinde și pricesne compensând dispariția șezătorii ancestrale.