Proiectul „Digital PER_SEN” a intrat în al doilea an de implementare. Scopul acestui proiect este de a reduce efectele negative înregistrate în rândul elevilor cu CES, familiilor și profesorilor acestora, ca urmare a perioadei școlii on-line prin intermediul unui parteneriat european între școli și organizații cu competențe în IT și educație.

 

Conform formularului de aplicație, vorbim despre proiectul Erasmus+ KA220-SCH-Cooperation partnership în school education “Digital Public Educational Resources for Special Educational Needs students”, finanțat de Comisia Europeană prin ANPCDEFP în perioada noiembrie 2021-octombrie 2023.

Scopul acestui proiect este de a reduce efectele negative înregistrate în rândul elevilor cu CES, familiilor și profesorilor acestora ca urmare a perioadei școlii on-line prin intermediul unui parteneriat european, între 8 școli și organizații cu competențe în IT și educație:

  • Centrul Scolar de Educatie Incluziva Nr. 1 Oradea – România (școală specială) – coordonatorul parteneriatului

  • Zespol SzkolnoRewalidacyjny Szkola Zycia w Rybniku, Rybnik - Poland Śląskie (școală specială)

  • Primary School IV Murska Sobota, Murska Sobota - Slovenia (școală specială)

  • Vocational Special Education High School of Athens, Athens - Greece (școală specială vocațională)

  • Zubeyde Hanim Ilkokulu, Istanbul - Turkey (școală integratoare)

  • Agrupamento de Escolas de Vilela, Paredes - Portugal (școală integratoare)

  • Eurospeak Limited, Dublin - Ireland (organizație cu competențe în IT și educație)

  • Asociación de Graduados e Ingenieros Técnicos de Telecomunicación de Extremadura, Badajos - Spain (organizație cu competențe în IT și educație)

 

Rezultatele proiectului, în curs de realizare, vor fi:

1. Biblioteca virtuală conținând minim 72 de materiale digitale adaptate pentru elevii cu CES, atât pentru activități fizice și on-line: scurte filmulețe, povești viruale, aplicații, PPT-uri, care să poată fi traduse în toate limbile partenere, structurată pe:

- 6 domenii de interveție: dezvoltare cognitivă; limbaj și comunicare; dezvoltare psihomotrică (motricitate fină, grosieră, formă, culoare, lateralitate, orientare spațio-temporală); stimulare senzorială; aptitudini de bază (a manca, a se imbrăca, a se spala, etc); dezvoltare socio-emoțională și

- 3 nivele de vârstă: primar (până la 10/12 ani); gimnazial (peste la 10/12 ani) și vocational.

2. Ghidul practic “Cum să creezi o resursă digitală?

 

Realizarea și promovarea acestora este posibilă prin implementarea unor acțiuni bine structurate:

I. Planul internațional de activități: 4 vizite de proiect (TMP) și 4 activități de învățare (LTTa)

Pe parcursul anului 2022 cadrele didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea au participat la 4 dintre aceste activități:

- La vizita de proiect din Caceres, Spania în luna martie 2022 - 2 participanți (Pantazi Teodora, Kiss Ramona);

- La activitatea de învățare: Workshop-ul international “Dezvoltarea materialelor digitale” din Rybnik, Polonia în luna mai 2022 - 5 participanți (Pantazi Teodora, Calamar Daniela, Birău Florica, Poszet Camelia, Ficuț Silvia);

- La activitatea de învățare: Workshop-ul international “Dezvoltarea materialelor digitale” din Istanbul,Turcia în luna septembrie 2022 - 5 participanți (Pantazi Teodora, Cardoș Alina, Bondar Ramona, Gorgan Lavinia, Ban Gabriela);

- La vizita de proiect din Dublin, Irlanda în luna octombrie 2022 - 2 participanți (Pantazi Teodora, Ilisie Carmen);

Pentru anul 2023 sunt planificate 2 vizite de proiect, în Turcia (aprilie 2023) și România (octombrie 2023) și 2 activități de învățare, în Slovenia (martie 2023) și Grecia (mai 2023).

II. Planul național de activități, implementat de către fiecare partener:

- Workshopuri locale pentru specialiștii din instituție pentru a-și dezvolta competențele IT necesare pentru a crea și adapta materialele digitale;

- Crearea materialelor digitale de către grupul țintă de specialiști și postarea acestora pe pagina web a proiectului;

- Activități de pilotare materialelor digitale la clasă de către beneficiarii direcți ai proiectului – alți profesori din școală și elevii lor;

- Workshopuri locale de adaptarea a materialelor pilotate realizate de grupul țintă, cu sprijinul beneficiarilor direcți;

- Worksopuri locale cu echipa de proiect și grupul țintă pentru a lucră împreună la ghid;

- Forumuri de discuții pentru profesori și părinți – grup de suport;

- Conferința Maraton Digital PER_SEN.

Până în acest moment, în urma participării la cele 2 workshopuri internaționale și la 4 workshopuri locale cadrele didactice din școală au realizat un număr de 16 materiale digitale, care sunt pilotate, testate la clasă de către toți profesorii interesați, respectiv în curs de adaptare și traducere în toate limbile proiectului. Toate observațiile pe parcurs se vor constitui în ghidul practic. La activitatea de învățare din Slovenia materialelle tuturor partenerilor vor fi puse împreună în biblioteca virtuală, iar la ctivitatea de învățare din Grecia, ghidul va prinde formă.

O activitate importantă de diseminare a primelor rezultate ale acestui proiect a fost workshopul “Resurse educative digitale pentru elevii cu CES” susținut de 4 cadre didactice membre în echipa de proiect (Pantazi Teodora, Ilisie Carmen, Calamar Daniela, Cardo; Alina) în cadrul Conferinței Naționale a Psihologilor Școlari, în luna noiembrie 2022 unde au fost prezentate atât materialele digitale realizate cât și modalități de realizare a acestora.

Proiectul se va finaliza cu Conferința Maraton Digital PER_SEN, planificată pentru luna octombrie 2023 cu ocazia vizitei de proiect din România, la care vor participa toți partenerii internaționali și locali, dar și reprezentanți ai comunității profesionale, interesați de acest subiect.

De asemenea cadrele didactice de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea au fost implicate activ în anul care a trecut și în implementarea unui alt proiect Erasmus+ KA220 “Teach me to help!”, coordonat de Asociația CES - Colaborăm Educăm Sprijinim, în care școala este partener local. Școala a găzduit fizic activitatea de învățare internațională, care a avut loc în Oradea, furnizând prin intermediul a 4 cadre didactice un curs de formare participanților. Ulterior, 5 cadre didactice ale școlii au participat la activitatea de formare organizată în cadrul proiectului în Bulgaria, iar 4 cadre didacice la cea din Polonia.

Ambele proiecte sunt coordonate la nivel European de d-na prof. psihopedagog Teodora Pantazi, director la Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Oradea și membru fondator/director executiv al Asociației CES.