Trei licee din Grecia, Italia și România sunt de mai bine de un an partenere într-un proiect Erasmus+ finanțat de Comisia Europeană, prin care află lucruri inedite una despre cealaltă. A doua mobilitate din proiect a fost găzduită de Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Oradea în perioada 9-15 decembrie.

În proiectul „European Path (E)Motion” sunt implicate școlile Senior High School of Thesprotiko din Grecia) - instituție  coordonatoare, Istituto di Istruzione Superiore „Caminiti Trimarche” din Italia și Liceul Teoretic „Aurel Lazăr” din Oradea.

Echipa de proiect lăzăristă, alcătuită din directorul Gheorghe Tirla și cadrele didactice Carmen Chira - coordonatorul proiectului, Rodica Juncu, Emilia Negru, Floare Gavra, Olga Trif, Victoria Pop, Vasile Juncu și Gianina Uivaroșan (secretar), fiecare cu atribuții bine stabilite, s-a implicat în organizarea activităților de învățare, predare și formare din cadrul agendei de lucru astfel încât programul săptămânii să fie diversificat și provocator.

După evenimentul de deschidere și după ce oaspeții au vizitat școala, echipele naționale au prezentat rezultatul mini-cercetărilor referitoare la segmentele de artă vizuală alese. Dezvoltarea și creșterea personală au fost corelate cu importanța reutilizării deșeurilor de hârtie prin participarea elevilor la un workshop în cadrul căruia au fost realizate obiecte din hârtie de ziar prin tehnica șervețelului. Reprezentațiile teatrale desfășurate în fața unui mumăr de peste 100 de elevilor lăzăriști au constituit adevărate lecții de umanism deoarece fiecare țară parteneră a pus în scenă și a susținut în limba engleză câte o piesă de teatru originală cu un puternic mesaj de trezire a conștiinței umane vizavi de anumite aspecte negative întâlnite în societate (comportament ostil, de excludere și de luare în derâdere a anumitor persoane, problema poluării și a lipsei de grijă față de natură).

Pe parcursul săptămânii, elevii și profesorii din țările partenere au parcurs „cărări” locale care au vizat obiective de diverse tipuri: istorice și arheologice (Cetatea Oradiei), arhitecturale (clădirile în stil Art Nouveau), lăcașuri de cult (biserici, mănăstiri și sinagogi), speologice (Peștera Urșilor), meșteșuguri tradiționale, gastronomie rurală și obiceiuri de Crăciun.

„Con­sider că experienţa Erasmus+ este una dintre cele mai frumoase şi benefice din viaţa unui elev, deoarece oferă posibilitatea dezvoltării competențele pe toate cele trei componente - cunoștințe, abilități, atitudini - precum și de a face schimb de experiențe cu tineri cu interese similare din alte țări. Un astfel de proiect reprezintă și ieşirea din tiparele clasice ale învăţământului tradiţional şi implicarea şcolii în problemele reale ale societăţii - fapt demonstrat și de piesele de teatru interpretate de elevii din cele trei școli partenere. Prin parcurgerea „cărărilor” locale le-am facilitat oaspeților din Grecia și Italia descoperirea istoriei, arhitecturii, spiritualitatății, multiculturalismului și cosmopolitismului orașului Oradea, a frumuseților Bihorului, a artei culinare rurale, a câtorva activități meșteșugărești vechi de sute de ani, precum și a minunatelor tradiţii de Crăciun”, susține Carmen Chira, coordonatorul proiectului.