Muzeul Țării Crișurilor Oradea – Complex Muzeal a organizat, în parteneriat cu Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Asociația „Prietenii Muzeului Țării Crișurilor” și Centrul de Cultură al Județului Bihor, vernisajul expoziției Șezătoarea de la muzeu.

 

Evenimentul a fost prilejuit de celebrarea Zilei Internaționale a Iei, vineri, 23 iunie, la Muzeul Memorial „Aurel Lazăr” (str. Aurel Lazăr, nr. 13, Oradea). Începând cu luna noiembrie 2022, s-a desfășurat proiectul de educație muzeală, numit Șezătoarea de la muzeu, activitate practică de confecționare a propriei cămăși bihorene, coordonată de dr. Florina Buda, medic, și dr. Simona Bala, muzeograf la Secția de Etnografie a Muzeului Țării Crișurilor. Întâlnirile s-au desfășurat lunar, doar în luna iunie având loc două întâlniri, a doua constituind-o finalizarea proiectului, prin organizarea unei expoziții cu creațiile realizate. „De-a lungul celor 8 luni, am format un grup de aproximativ 40 persoane, mai mult sau mai puțin active, dintre care 28 au reușit să încheie proiectul sau să se apropie de încheierea lui. În grupul nostru avem și persoane care au reprodus două sau chiar trei cămăși diferite sau persoane care sunt din afara județului. Astfel, la acest proiect au colaborat și patru creatoare din județul Sălaj, din grupul Șezătoare Silvania. Totodată, printre doamnele noastre avem și două țesătoare care și-au țesut pânza cămășilor”, a precizat dr. Simona Bala. Potrivit acesteia, pentru a păstra nota de autenticitate și arhaism, organizatorii au adus în atenția publicului interesat piese datate între 1876-1930, ce provin din sub-zona etnografică Roșia-Pietroasa, caracterizată prin conservatorism, ceea ce a determinat păstrarea portului tradițional bihorean până spre mijlocul secolului XX, atât în ce privește costumul femeiesc, cât și cel bărbătesc.

În societatea tradițională, cămașa era considerată „casă a trupului”, „învelișul cel mai intim al corpului uman” astfel că o înzestrau, o împodobeau cu elemente ce aveau  în același timp și rol de apărare, de protecție a corpului, dar care, prin modalitatea de redare, satisfăceau și cerințele estetice. Nu întâmplător, regăsim pe fiecare dintre cele cinci cămăși reproduse în cadrul acestui proiect, motive ornamentale simbolice protective, precum masa raiului, prescura, crucea, pristolnicul, dar și motive din sfera vegetală sau zoomorfă: bradul, spicul, floarea sau coarnele berbecului, cu scopul de a primi din sănătatea, din fertilitatea și din belșugul acestor elemente. „Preconizăm continuarea proiectului cu o nouă ediție, în care se dorește aducerea la lumină a vechilor cămăși din zona etnografică Crișul Repede, cămăși care conservă două tipuri diferite de croi, ce coexistau în a doua parte a secolului XIX. Prin urmare, Șezătoarea de la muzeu vă așteaptă cu surprize la viitoarea ediție”, a mai menţionat dr. Simona Bala.

Evenimentul a fost completat de momente muzicale folclorice susținute de grupul vocal Lioara, al Școlii de Arte „Francisc Hubic” - Centrul de Cultură al Județului Bihor, și de Andreea Făt, studentă la Facultatea de Arte, specializarea Muzică, din cadrul Universității din Oradea, în timp ce s-au împletit tradiționalele cununi de Sânziene. Expoziția va