Nemulţumiţi de ritmul foarte lent de executare a lucrărilor la DN 76, de faptul că traficul pe acest drum "este o aventură", iar locuitorii nu au acces la propriile case, primarii din zona Ştei-Beiuş s-au adunat ieri la Rieni, de unde au transmis o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta, căruia îi cer să se implice în finalizarea acestui proiect foarte important pentru bihoreni.

La o săptămână după vizita şefului CNADNR, Narcis Neaga, pe şantierul DN 76 şi la trei săptămâni de la protestele locuitorilor din Rieni, primarii din zonă au decis să trimită o scrisoare deschisă premierului Victor Ponta, în care îşi exprimă nemulţumirile cu privire la situaţia principalei artere de circulaţie din zonă şi îi cere să se implice în rezolvarea problemei şi finalizarea lucrărilor în termenele stabilite. Scrisoarea este trimisă în atenţia ministrului Transporturilor, Iulian Matache, directorului CNADNR, Narcis Neaga, şi prefectului Claudiu Pop.

"Noi considerăm că acest drum este cel mai important din judeţ, făcând legătura între cele două reşedinţe de judeţ, Oradea şi Deva, dar şi între Autostrada Transilvania şi Autostrada Bucureşti-Nădlac, adică cu coridorul IV Pan-European. Mai mult, acest drum face legătura directă şi indirectă a cel puţin 40 de comune din judeţul Bihor cu municipiul reşedinţă de judeţ, Oradea", se arată în scrisoarea deschisă semnată de primarii din zona Ştei-Beiuş.

Reparaţii de mântuială, bani aruncaţi

"Ritmul lucrărilor este dezastruos pe tronsoanele Ioneşti-Vârfurile, Vârfurile-Lunca, ca să nu mai vorbim de tronsonul Răbăgani-Oradea, unde practic lucrările au fost oprite pe toată perioada verii, ba mai mult, reluându-se licitaţia pe acel tronson. Am înţeles că, pe acest drum, se face o reciclare, o reparaţie, ceea ce înseamnă că în 2-3 ani va fi la fel ca acum, deoarece drumul nu are infrastructura necesară pentru circulaţia actuală - adică bani aruncaţi", se mai arată în scrisoare. Totodată, primarii susţin că din discuţiile pe care le-au avut cu constructorii, aceştia se plâng că nu au primit bani pentru lucrările efectuate în acest an, motiv pentru care "ritmul de lucru este încet şi foarte încet, constructorii retrăgându-şi oamenii de pe şantiere, iar noi am rămas cu săpături şi lucrări neterminate". Primarii mai menţionează în scrisoare că cetăţenii au ajuns la limita răbdării, din cauză că "traficul pe acest drum este o aventură, circulaţia este nebună, oamenii îşi rup practic maşinile pe acest drum, un drum de care ei depind atunci când au probleme personale, dar şi când merg la serviciu. Este perioada de toamnă şi oamenii vor să-şi aducă recoltele de pe câmp, dar practic sunt blocaţi să facă acest lucru". În plus, susţin primarii, activitatea în zonă este blocată din cauză că oamenii se deplasează greoi, nu ajung la timp la serviciu, "ca să nu mai vorbim de accidente şi de starea de nervozitate şi disconfort creată". În scrisoare, premierul este avertizat că oamenii sunt decişi să treacă la acţiuni extreme, mergând până la blocarea circulaţiei. La final, ei îl roagă pe premier să se deplaseze „pe acest drum al groazei" cu maşina personală, pentru a vedea prin ce trec, zi de zi, oamenii din zonă şi nu numai. Totodată, ei îi solicită primului ministru să convingă CNADNR să plătească lucrările efectuate de constructori şi să se implice în finalizarea proiectului de reabilitare a DN 76 în termenele stabilite. Ei au mai atras atenţia că din cauza tărăgănării lucrărilor la DN 76 agenţii economici fug din zonă, deşi există forţă de muncă calificată. Pe lângă scrisoare, primarii au ataşat şi imagini în care este reflectată situaţia din teren pe tronsoanele drumului.

O sfidare la adresa judeţului Bihor

La întâlnirea de ieri de la Rieni au participat, pe lângă primarul comunei, Sorin Bota, președintele Consiliului Județean Bihor, Cornel Popa, primarii orașelor Ștei, Vașcău şi Nucet, respectiv edilii şefi ai comunelor Buntești, Câmpani, Cărpinet, Căbești, Lazuri de Beiuș, Lunca, Pomezeu, Răbăgani, Roșia și Curățele. "De trei ani asistăm la bâlciul ăsta, la bătaia asta de joc", a declarat şeful CJ Bihor, Cornel Popa, adăugând că modul în care se implică guvernanţii în soluţionarea problemei DN 76 este "sfidare pe faţă la adresa judeţului Bihor", la adresa cetăţenilor care îşi plătesc taxele la zi. "Ce s-ar întâmpla dacă bătaia de joc ar începe de jos", a afirmat Popa. Şeful administraţiei judeţene a precizat că lunar merge la Bucureşti unde se interesează despre lucrările la DN 76, însă i se spunec că nu vin facturi valide de la constructori. Pe de altă parte, Popa susţine că există un război între CNADNR şi firma din Timişoara, care asigură dirigenţia de şantier, astfel că documentele nu sunt semnate de diriginţii de şantier. La rândul său, primarul din Rieni, Sorin Bota, a ridicat problema accesului în locuinţele cetăţenilor, menţionând că ambulanţele sau maşinile de pompieri nu pot ajunge în casele prin faţa cărora drumul a fost săpat şi apoi abandonat de câteva săptămâni. "Cum poate spune şeful CNADNR că deconturile nu sunt valide din moment ce au mai decontat până acum. Ne gândim că intenţionat ne blochează, ca să trăim acest coşmar", a menţionat Bota. Primarul din Ştei, Iulian Balaj, a declarat că probleme sunt şi în oraşul pe care îl administrează. Astfel, pe toată lungimea străzii Miron Pompiliu, de aproape 1,3 km, trotuarele au fost desfiinţate de un an. "Este vorba de o arteră principală pe care circulă aproximativ 800 de persoane zilnic, care fac naveta la European Food. Pe această stradă mai circulă elevii de la Colegiul Naţional Avram Iancu şi cei aproximativ 500 de locuitori care au casele aici. Trotuarul este dezafectat, iar oamenii circulă pe carosabil. Luni, un elev a fost acroşat de o maşină. Vreau să atrag atenţia asupra posibilelor accidente. În plus, urmează sezonul de iarnă", a mai declarat Iulian Balaj. El s-a arătat nemulţumit de faptul că şeful CNADNR, în timpul vizitei pe şantier, nu s-a întâlnit cu primarii pentru a vedea care sunt problemele şi, eventual, să găsească o modalitate de colaborare. Primarul comunei Cărpinet, Gheorghe Ienciu, a menţionat că pe lângă faptul că circulaţia maşinilor este greoaie, în comună, pe o porţiune de drum drept unde şoferii pot recupera din întârzieri, a fost montat un post de radar permanent, amenzile acordate fiind foarte mari. Primarul din Lunca, Ioan Popa, a intervenit, spunând că pe porţiunea de drum care traversează satul Lunca sunt gropi în asfalt de şapte luni, iar podul a fost abandonat, neputând fi folosit.   

Calvarul locuitorilor din Rieni

Nemulţumiţi au fost şi cetăţenii din Rieni, care au venit în număr mare să-şi spună păsurile. "Nu demult s-a răsturnat un TIR aici. De trei luni nu se mai lucrează", susţine o localnică. "Vine culesul şi nu putem să ne aducem recoltele din ţarină", a adăugat alta, deranjată că de luni întregi caseta săpată pe porţiunea de drum din faţa casei ei nu mai este acoperită. "Parcă suntem după război. Când nu plouă, trebuie să ne punem masca de gaz", susţine o altă localnică. "Au bani la buget, dar nu fac nimic. E ca şi când ai avea bani în buzunar, dar laşi casa fără acoperiş. Nu înţeleg această logică", a dăugat un locuitor din Rieni. "Au început lucrările şi apoi le-au abandonat cu bună ştiinţă. Vor ieşi oamenii şi vor bloca drumul, dacă nu termină lucările", a declarat Cornelia Dulca. Soacra acesteia, în vârstă de 73 de ani, Maria Dulca, a fost şi mai revoltată. "Suntem de râsul lumii. Acum 7-8 luni ne-au zis că termină lucrarea în două săptămâni. Le-am zis că măcar s-o termine într-o lună. Au lucrat ca robii şi pe ploaie, dar apoi au sistat lucrările. Îşi bat joc de atâţia oameni, de şoferi. Până îşi rupe cineva gâtul, până vor muri oameni. E drum naţional. Îşi bat joc de o ţară întreagă. Când au spart drumul nu s-au gândit că sunt într-un sat, că e drum naţional, că pe aici circulă oameni. Vin şi străini. Ne râde lumea. Au oprit aici nişte motociclişti din Anglia. Au râs de noi. Au zis că nu au mai văzut aşa ceva", afirmat Maria Dulca.

Pe de altă parte, la trei săptămâni de la semnarea contractelor cu cele trei firme care vor lucra pe tronsonul Bitii-Oradea, doar una dintre ele s-a apucat de lucru: asocierea Trameco - Drumuri Bihor - Group DCM - Kuter International Romania, care lucrează pe porţiunea dintre Oradea spre Sînmartin. De asemenea, la Rieni s-au întors muncitorii, aceştia spunând că în două săptămâni vor reuşi să închidă caseta de 300 de metri de la ieşirea spre Petrileni, care îngreunează accesul locuitorilor la casele lor şi circulaţia vehiculelor, dintre care multe sunt TIR-uri.