Oamenii de știință au descoperit în Indonezia o nouă specie de rechini care se mișcă prin apă într-un fel suprinzător. Echipa de cercetători a observat că acești rechini se ajută de înotătoare ca și cum ar păși, lucru care le oferă un mare avantaj asupra prăzii.

Cele patru noi specii de rechini au fost descoperite în apele tropicale ale Arhipelagului Indo-australian, care este situat între Indonezia și Australia.

Cercetătorii lucrau la un studiu despre conservarea globală pe o perioadă de 12 ani când au zărit niște creaturi subacvatice ciudate, care se spune că sunt prădători de top în apele mai puțin adânci din zona recifelor.

„La o adâncime de mai puțin de un metru, rechinii care merg nu prezintă niciun pericol pentru populație, însă abilitatea lor de rezista într-un mediu cu un nivel redus de oxigen și de a păși pe înotătoare le oferă un avantaj remarcabil aupra prăzii care constă în crustacee și moluște”, a afirmat doctorul Christine Dudgeon de la Universitatea din Queensland, Australia.

În timp ce unele specii de rechini au fost cunoscute anterior pentru mersul lor, acest set de patru noi specii aproape că dublează numărul acestora. Prin urmare, până în prezent sun nouă specii de astfel de rechini.

Cu toate acestea, ceea ce este interesant pentru cercetători este faptul că niciunul dintre rechinii înrudiți cu speciile nou descoperite, care sălășluiesc în zona recifurilor, nu prezintă acest stil special de a se deplasa.

După o analiză de ADN, echipa crede că rechinii „pășitori” s-au diferențiat de strămoșii lor și au preluat propria identitate, evoluând în noi specii.

„Datele sugerează că noile specii au evoluat după ce rechinii au migrat din populația lor inițială și au devenit izolați genetic în zone noi, iar astfel s-au transformat în noi specii”, a explicat Dudgeon. Ea a adăugat că este posibil ca noile specii de rechini să fi înotat sau să meargă pe înotătoare spre alte locuri.

„Este posibil și să fi făcut «autostopul» pe recife care s-au deplasat spre vest dinspre Noua Guinee, în urmă cu două milioane de ani. Credem că sunt mai multe specii de rechini «umblăreți» care așteaptă să fie descoperiți”, a conchis Christine Dudgeon.

Lucrarea despre noile specii de rechini a fost publicată în jurnalul de Cercetări Marine și de Apă Dulce.