Bisericile s-au umplut în zi Sfântă de Sărbătoare de mii de credincişi, veniţi să se bucure de această zi a Naşterii Domnului. Toate lăcaşurile de cult, indiferent de religie, au oficiat în Prima zi de Crăciun slujbe speciale pentru acestă zi importantă în calendarul creştinătăţii.

Ortodocşi, greco-catolici, catolici, baptişti, penticosatali, reformaţi etc. au sărbătorit în aceste zile Naşterea Mântuitorului. Crăciunul fiind o sărbătoare a familiei, credincioşii au petrecut fiecare pe la casele lor, alături de rude şi prieteni. În schimb, în cursul dimineţilor, ei au călcat pragul bisericilor lor, acolo unde au asistat la Sfânta Liturghie. Pe lângă ritualul obişnuit, în biserici au răsunat colinde, copiii pregătitnd şi ei câte un moment artistic pentru enoriaşi. Preoţii ortodocşi din Episcopia Oradiei au dat citire Pastoralei Naşterii Domnului, scrisă de PS Sofronie. „Astăzi sărbătorim naşterea după trup, din Fecioara Maria, a Celui născut, după firea dumnezeiască, din Tatăl, mai'nainte de veci. Astăzi serbăm naşterea din Maica-Fecioara, fără de tată, după firea omenească, a Celui deofiinţă cu Tatăl, Fiul lui Dumnezeu, „Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut, mai înainte de toţi vecii: Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut, Cel de o fiinţă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut". Cel născut din Tatăl fără de maică, mai înainte de toţi vecii, după firea Sa dumnezeiască, Se naşte din Maică, fără de tată, „la plinirea vremii", după firea Sa omenească", s-a adresat mulţimii PS Sofronie.

Binecuvântare sau poluare?

Poate printre cele mai sugestive mesaje este pastorala de Crăciun a patriarhului Daniel cu titlul „Nașterea Domnului. Bucuria cerului și a pământului". Din păcate, preoţii ortodocşi s-au sfiit să o citească enoriaşilor. Una dintre temele abordate este protecţia mediului şi a calităţii vieţii, subiect la ordinea zilei în cotextul protestelor ecologiştilor împotriva gazelor de şist şi a proiectului cu cianuri de la Roşia Montană. „Întrucât lumea a fost creată din dragostea lui Dumnezeu pentru oameni, iar omul a fost numit stăpân peste tot pământul, ne revine responsabilitatea pentru întreaga natură, care trebuie mereu cultivată ca dar al lui Dumnezeu, pentru noi şi pentru generaţiile viitoare", a transmis Patriarul Daniel. Acesta a amintit ce anume spunea părintele Dumitru Stăniloae: „Natura nu-şi îndeplineşte rolul ei fără om, sau printr-un om care lucrează contrar ei. Prin coruperea, sterilizarea şi otrăvirea naturii, omul face imposibilă existenţa sa şi a semenilor săi. Astfel, natura nu este numai condiţia existenţei omului singular, ci şi a solidarităţii umane. Natura apare într-un mod cu totul clar ca mediul prin care omul poate face bine sau rău semenilor săi, dezvoltându-se sau ruinându-se el însuşi din punct de vedere etic sau spiritual". Patriarhul se întreabă că dacă noi consumăm totul şi degradăm totul din natură (creaţie), dovedind lipsă de respect sau nerecunoştinţă faţă de Creator şi nepăsare faţă de darurile primite de la El, ce mai transmitem generaţiilor viitoare? „Binecuvântare sau poluare? Pământ lucrat şi sfinţit sau pământ degradat şi pustiit? Totuşi, putem transmite generaţiilor viitoare şi bogăţie şi înţelepciune, dacă gândirea noastră este creatoare de valori, iar voinţa noastră este promotoare a coresponsabilităţii şi a cooperării practice la nivel naţional şi planetar", încheie Patriarul Daniel.