După modelul practicat în Olanda sau Ungaria, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă şi SMURD Bihor au reuşit să-şi doteze chipajele de intervenţii cu un sistem informatic unic la nivel naţional. Sistemul va scurta intervenţiile de descarcerare la accidente şi va reduce riscurile atât pentru salvatori, cât şi pentru victime.

În mod concret, echipele de intervenţie şi descarcerare care acţionează în cazul accidentelor rutiere au fost dotate cu şase sisteme informatice mobile - tabletă PC cu sistem touch screen - pe care va funcţiona un program special sub forma unei baze de date care conţine toate modelele şi structurile vehiculelor existente în uzul civil. Adică 20.000 de modele auto, de la autoturisme până la camioane şi autocare produse în Europa şi America din 1970 şi până azi. Pe baza schemelor din program, salvatorii vor şti cu precizie care este calea cea mai sigură de urmat în cazul descarcerării victimelor prinse în caroserie, câştigându-se secunde preţioase pentru salvarea lor. În momentul în care echipajele de descarcerare sunt solicitate la un accident, din primele informaţii se poate afla ce fel de autoturisme sunt implicate. Astfel, prin tastarea ecranului, un membru al echipajului poate selecta în câteva secunde modelul implicat şi tipul caroseriei, cu indicarea punctelor periculoase în intervenţie şi a elementelor de ranforsare. Cunoscând aceste date, echipajul poate tăia caroseria în locurile cele mai potrivite, fără a pune în pericol siguranţa victimei şi a salvatorilor. De asemenea, sunt ocolite dispozitivele care pot exploda în contact cu sculele de intervenţie, cum ar fi rezervoarele de benzină şi capsulele de pretensionare a centurilor de siguranţă. În mod similar, pot fi dezactivaţi senzorii airbagului nedeclanşat, care poate pune în pericol viaţa salvatorilor la o declanşare accidentală. Şeful SMURD Bihor şi al Unităţii Primire Urgenţe de la Spitalul Judeţean, dr. Hadrian Borcea, a prezentat modul în care vor funcţiona sistemele, iar generalul de brigadă Ioan Baş, şeful ISU Bihor, a precizat că cele şase dispozitive vor fi împărţite astfel: unul - la dipeceratul ISU Bihor şi câte unul la Detaşamentul 1 Oradea, respectiv staţiile din Aleşd, Marghita, Salonta şi Beiuş. Dispozitivele au fost achiziţionate prin licitaţie publică, costul fiind de aproximativ 10.000 de euro. Proiectul a fost gestionat de SARTISS (Asociaţia Serviciului pentru Asistenţă în Situaţii Speciale), finanţarea fiind asigurată de Grupul Rompetrol. Generalul Baş a precizat că sistemul a fost prezentat la reuniunea şefilor Inspectoratelor de Urgenţă din ţară, derulată la începutul acestei luni în Băile Felix şi a întrunit o majoritară apreciere. Totuşi, implementarea la nivel naţional încă nu a fost discutată, fiecare ISU judeţean rămânând să identifice pe cont propriu sursele de finanţare.

Pe raza judeţului sunt descarcerate anual peste 100 de victime din accidente rutiere, la o intervenţie participând în jurul a patru-cinci salvatori (echipajul de la descarcerare plus cel medical). Pentru folosirea sistemelor au fost instruiţi aproximativ 120 de pompieri.