Universitatea Emanuel din Oradea a început în decembrie 2017 o nouă colaborare cu Fundația HospiceEmanuel prin intermediul proiectului „Armonii pentru copii în îngrijire paliativă”.

Modulul de meloterapie din cadrul cursurilor de Master în Artă Muzicală a Universității Emanuel din Oradea are scopul de a avea un impact deosebit în societate formând specialiști capabili să ajute copiii diagnosticați cu boli cronice progresive.

Masteranzi și studenți înscriși la modulul de Meloterapie, instruiți de specialiști în domeniu din Marea Britanie și SUA, au posibilitatea de a pune în practică ceea ce au învățat și de a folosi muzica într-un mod creativ în cadrul acestui proiect, aducând astfel un plus de bine și de alinare copiilor luați în evidență în cadrul Fundației Hospice Emanuel.

„Sesiunile de meloterapie oferite prin proiectul «Armonii pentru copii în îngrijirea paliativă» contribuie într-un mod extraordinar la îmbunătățirea calității vieții copiilor diagnosticați cu boli care la amenință viața. Experiența spitalizării precum și efectele bolii produc acestor copii un stres emoțional datorită faptului că includ o serie de potențiali stresori. Sesiunile de meloterapie reprezintă un timp în care acești copii sunt cu ei înșiși, un timp în care dobândesc control asupra experiențelor dificile din timpul spitalizării. De asemenea, meloteraipa le oferă copiilor bolnavi o modalitate unică de autoexprimare indiferent de condiția lor medicală. Suntem extrem de recunoscători pentru colaborarea cu Secția de Muzică a Universității Emanuel din Oradea în sprijinul acestor copii”, a declarat Estera Ciobanu, asistent social responsabilă pentru proiect din partea Fundației Hospice Emanuel.

Diferitele metode care au fost dezvoltate în cadrul proiectului au scopul de a-i ajuta, muzica fiind mijlocul prin care emoțiile și sentimentele sunt influențate pozitiv, memoria și atenția sunt îmbunătățite, abilitățile de comunicare se dezvoltă, aducând beneficii chiar și în procesul educațional, ne-a explicat Elisa Achim, masterandă în Artă Muzicală în cadrul Universității Emanuel din Oradea. Instrumentele folosite în practicarea acestor metode sunt: tobă, tamburină, set maracas, trianglu, keyboards, clopoței, harpă, alături de alte materiale auxiliare. 

Una dintre metodele cele mai des folosite este ascultare pasivă a muzicii, prin care copilul ascultă muzică înregistrată sau interpretată de terapeut, timp în care scrie o poveste sau desenează, exprimând astfel ceea ce simte atunci când ascultă muzica. Prin această metodă copilul este stimulat atât intelectual, cât și emoțional. O altă metodă folosită este improvizația, copilul fiind încurajat să compună un cântec sau un ritm prin care să își exprime sentimentele. Această tehnică îl ajută să se exteriorizeze și să comunice. Imitație este o altă metodă prin care copilul învață o piesă muzicală deja existentă ajutându-i în special pe cei cu probleme motrice cauzate de o anumită boală. Compoziția este metoda care oferă copilului posibilitatea de a compune un cântec, armonia fiind creată de către terapeut cu ajutorul instrumentelor. Aceasta diferă de improvizație nefiind o metodă spontană.

Lect. univ. dr. Lois Văduva, specializată în Muzicologie și coordonatoarea proiectului din partea Universității Emanuel din Oradea afirmă: ,,Dorim să continuăm activitatea de meloterapie la copii diagnosticați cu boli cronice progresive, iar, în dezvoltarea acestui proiect să includem și alți pacienți care au nevoie de aceste sesiuni de meloterapie: cei cu Sindromul Down, Autism și ADHD. Până în prezent 20 de copii au beneficiat de sesiuni de meloterapie, numărul lor crescând datorită cererilor din partea Spitalului Municipal Gavril Curteanu, a familiilor cu copii diagnosticați cu boli progresive cronice și a altor instituții.”

În cadrul acestui proiect, finanțat de Programul MOL pentru sănătatea copiilor și Fundația pentru Comunitate din Cluj, s-au alăturat prin voluntariat și alți studenți ai secției de Teologie Pastorală și a Facultății de Management Griffits din Universitatea Emanuel. Studente ale secției de Litere a Universității au început, în cadrul unui curs practic de creative writing, scrierea unor serii de povești personalizate, dedicate în exclusivitate acestor copii care devin astfel și personaje de poveste într-un univers în care sentimentul credinței și al curajului autentic abundă. Poveștile urmează să fie publicate sub forma unor cărți ilustrate care vor vedea cât de curând lumina tiparului.

Maria Alexandra GRECU

Simona OLTEANU