Primăria Oradea a introdus pe ordinea de zi a şedinţei de ieri a Consiliului Local câteva măsuri prin care să reducă impactul bugetar al măsurilor guvernamentale asupra bugetului local. Mai exact, vor fi concediate 16 persoane, va fi tăiat sporul de antenă, vor fi reduse cheltuielile cu parcul auto şi, concomitent, vor fi aplicate majorări de tarife, inclusiv la parcări, unde tariful va creşte de la 2 lei pe oră la 2,6 lei pe oră.  

 

După cum anunţa săptămâna trecută primarul Ilie Bolojan, municipalitatea a pregătit pentru şedinţa ordinară a CLO mai multe proiecte care au vizat concedieri de personal, reduceri de cheltuieli şi majorări ale unor tarife percepute de Primăria Oradea. Bolojan susţine că deficitul cauzat de creşterea salariilor funcţionarilor publici cu 20% şi anularea unor categorii de taxe (în principal anularea taxei pe tranzacţiile imobiliare) vor cauza o gaură la bugetul local estimată la peste 2 milioane euro (9,65 milioane lei). Primarul a adăugat că, în această situaţie, avea la dispoziţie doar două variante: fie să reducă investiţiile (bugetul de investiţii s-ar fi redus cu 20%), fie să acopere acest deficit prin mai multe măsuri. Municipalitatea a optat pentru a doua variantă, care a presupus, pe de o parte, reducerea cheltuielilor de funcționare la nivelul Primăriei Oradea, dar și creșterea unor venituri. Astfel, se va elimina sporul de antenă de 15% care se acorda angajaţilor Primăriei, s-a făcut o reducere de personal de 2%, aplicabilă de la 1 martie, se vor reduce cheltuielile cu parcul auto şi deplasările angajaţilor şi cele de pază în parcurile publice. Bolojan a menţionat că reducerea de personal de 2% presupune desfiinţarea a 68 de posturi, din care doar 16 sunt ocupate în prezent. De asemenea, odată cu diminuarea numărului de posturi, dispar câteva funcţii de conducere. Primarul a adăugat că acolo unde sunt posturi unice vor fi daţi afară ocupanţii respectivelor posturi, iar unde sunt mai mulţi ocupani ai aceloraşi funcţii se vor da teste, potrivit prevederilor legale. Pe de altă parte, el a menţionat că sunt două posturi disponibile la ghişeele din Piramidă şi câteva locuri la Serviciul Parcări care ar putea fi ocupate de cei disponibilizaţi. Reducerea cheltuielilor cu parcul auto presupune renunţarea la două maşini şi, implicit, la doi şoferi şi o reducere de 10% a cheltuielilor cu deplasările. În ceea ce priveşte majorările, primarul a anunţat că, de la 1 martie, vor fi majorate tarifele de parcare pe carosabil cu durată limitată de la 2 lei/oră la 2,6 lei/oră. Primarul Ilie Bolojan a menționat că Serviciul Parcări a propus majorarea taxelor de parcare cu durată limitată deoarece aceste tarife nu au fost mărite de 5 ani. Majorarea taxei de parcare de la 2 lei/oră la 2,6 lei/oră reprezintă  o creștere de 30%, iar în cazul taxelor încasate prin intermediul operatorilor de telefonie mobilă, întrucât valorile sunt fixe, se va reduce corespunzător durata staționării (aceste taxe, convenite cu operatorii, au valori fixe de 0,3 euro, 0,6 euro, 1,2 euro, 1,8 euro și 3,6 euro). De asemenea, vor fi majorate tarifele de închiriere a locuinţelor din fondul municipal și a celor din Căminul Moreni. O altă măsură luată este majorarea redevenței terenurilor aferente vilelor ANL.   

Primarul Ilie Bolojan a mai anunţat că, din cauza creşterii salariului minim cu 16%, Administrația Domeniului Public propune majorarea unor tarife (cu excepția chiriilor din piețe). Bolojan a menționat că aceste tarife nu au mai fost modificate începând cu anul 2014, în condiţiile în care salariul mediu brut pe țară a crescut în anul 2017 faţă de anul 2014 cu 61,1%, iar o parte importantă din componentele tarifelor o reprezintă cheltuielile de personal. Creșterea tarifelor practicate de ADP vor intra în vigoare de la 1 februarie.

În şedinţa CLO de ieri, consilierii şi-au dat acordul pentru modificarea organigramei, statului de funcţii şi a numărului de personal pentru Primăria Oradea, proiectul fiind adoptat cu 18 voturi „pentru” (PNL), 4 „împotrivă” (PSD) şi 3 „abţineri” (UDMR). Pe ordinea de zi mai figura un proiect privind reducerea mai multor posturi la Poliţia Locală, unul singur fiind ocupat, însă proiectul a fost amânat pentru că nu avea aviz din partea Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici.