Zeci de bihoreni s-au înghesuit ieri la ghişeele Casei de Asigurări de Sănătate Bihor pentru a-şi ridica cardurile de sănătate. Şeful CAS Bihor, dr. Ionuţ Gheorghe, a declarat, ieri, că au mai rămas aproximativ 1.000 de carduri care trebuie predate asiguraţilor.

Bihorenii prezenţi ieri, la prima oră, la sediul CAS Bihor pentru a-şi ridica cardul de sănătate nu au fost deloc puţini şi nici răbdare nu prea aveau, motiv pentru care au apărut şi tensiuni, şeful CAS Bihor, dr. Ionuţ Gheorghe, fiind nevoit să vină în mijlocul oamenilor pentru a-i face să înţeleagă că instituţia nu poate fi acuzată de "proastă organizare". Mai degrabă solicitanţii, care au fost anunţaţi pe toate căile de comunicare despre obligaţia de a-şi prelua cardul de la sediul instituţiei, în eventualitatea în care nu sunt găsiţi acasă de poştaş. Şi la unii medici de familie s-au format cozi din cauza softului suprasolicitat de cei veniţi să-şi activeze cardurile, câte 10 minute/fiecare card activat. Şeful CAS Bh a dat asigurări că softul se suprasolicită la activarea cardului, nu şi la utilizarea lui. Reprezentanții CAS Bihor au anunțat că programul de la ghişee s-a prelungit până în 8 mai, astfel că acestea sunt deschise de luni până vineri între orele 08:00 - 18:00.

La nivel naţional, peste 97.000 de carduri de sănătate au fost activate ieri, până la ora 13.00, aproape dublu faţă de acum o săptămână, astfel că sistemul nu este şi nu a fost blocat, a declarat preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea. "În jumătate de zi au fost validate de două ori mai multe carduri decât săptămâna trecută. Aproximativ 3 la sută din carduri nu au fost distribuite. Anunţurile de genul 'de la 1 mai nu primiţi servicii medicale, nu mai primiţi reţete' sunt false", a spus Ciurchea. El a precizat că, de la 1 mai, au fost acordate 7.431 de servicii medicale, dintre care 3.823 cu card şi 3.608 fără card, iar 2.946 de medici de familie au acordat servicii fără card. "Sistemul nu este blocat, nu a fost blocat, dar a existat o întârziere în răspuns. (...) Nu am spus că totul este perfect. De peste şase luni spun că trebuie folosit cardul pentru a vedea ce probleme ridică sistemul. Am ajuns la un momnet când nu mai merge şi aşa. Vom folosi cardul. Va fi o perioadă în care vor fi probleme, dar, dacă asiguraţii înţeleg că primesc servicii, iar furnizorii că le sunt decontate, atunci vom intra în normal. Aşa a fost şi cu reţeta electronică. Cred că în două săptămâni nu vor mai fi probleme. Nu putem vedea răspunsul sistemului, dacă nu folosim cardul", a spus Ciurchea.

Preşedintele CNAS a mai precizat că instituţia a primit 150 de mailuri în care sunt sesizate probleme, unele legate de card. Sistemul informatic este pregătit să suporte peste 10.000 de solicitări pe secundă. Totuşi la 9.000 de solicitări pe secundă este normal ca un astfel de sistem să aibă întârziere, a explicat şi specialistul CNAS în informatică.

Întrebat ce sancţiuni riscă furnizorii care nu acordă servicii medicale pacienţilor care nu au card, directorul general al CNAS Radu Ţibichi a spus că mai întâi avertisment, apoi penalizări de 5%, 10% şi 15% iar, în cele din urmă, rezilierea contractului.