Cu o lună şi jumătate înainte de alegerile locale, conducerea Consiliului Judeţean Bihor a prezentat un bilanţ al mandatului început în toamna anului 2020, într-o conferinţă de presă în care alături de preşedintele Ilie Bolojan şi vicepreşedinţii Mircea Mălan şi Călin Gal s-au aflat reprezentanţi ai direcţiilor din subordine.

„Dacă ar fi să caracterizez acest mandat, aş spune că a fost o administrație care a orientat Consiliul Judeţean în serviciul bihorenilor, o administrație pentru dezvoltare și o administrație de parteneriate”, a afirmat Ilie Bolojan. Preşedintele CJ Bihor a amintit că „în primele luni de mandat am luat măsuri total nepopulare”, reducând la jumătate numărul angajaţilor. „S-a constatat că  activitatea nu s-a prăbușit, dimpotrivă, s-a dus într-o direcție normală”, a menţionat Bolojan, adăugând că, prin concedieri şi reducerea cheltuielilor s-a realizat, într-un an, o economie de 6 milioane euro, bani care au fost direcţionaţi spre investiţii, în interesul bihorenilor.

Alte măsuri luate: introducerea, în premieră, a indicatorilor de performanță pentru primării, regulamentul de curățenie impus la nivelul judeţului sau proiectul de dotare cu cărţi a bibliotecilor din comune şi oraşe. De asemenea, au fost continuate şi încheiate toate proiectele iniţiate în mandatul precedent.  

În ceea ce priveşte dezvoltarea judeţului, preşedintele CJ a menţionat că dacă în 2019 bugetul de investiţii era de 26% din total, în 2023 a fost de 77%. Printre investiţiile amintite se numără: modernizarea aeroportului (peste 70 milioane euro investiţi doar anul trecut), realizarea unei reţele noi de drumuri (peste 65 km în lucru), realizarea reţelei de parcuri industriale, sprijin pentru realizarea de drumuri comunale etc.

Pentru atragerea de fonduri necesare realizării investiţiilor, CJ Bihor a realizat o serie de parteneriate, cele mai importante fiind cele încheiate cu Primăria Oradea, respectiv Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), ale căror efecte „au fost masive”. Astfel, în baza parteneriatului cu municipalitatea orădeană se derulează proiecte precum: Inelul Rutier Metropolitan (17 km de drum în construcţie), viitorul Spital de Boli Infecţioase de pe strada Vlădeasa, reţeaua de pasaje de la ieşirile din oraş, zboruri de pe aeroport, Centrul Cultural Multifuncţional etc. De asemenea, în baza parteneriatului cu CNAIR se realizează o parte dintre centuri, viitorul drum expres Arad-Oradea, reţeaua de pasaje, lărgirile la patru benzi a ieşirilor din Oradea. Alte parteneriate au fost încheiate cu Universitatea din Oradea (pentru noi cămine studențești, Parcul Științific și Tehnologic, campusul pentru învățământ dual), cu CFR (rețeaua tram-tren), cu primăriile din judeţ (pentru introducerea reţelelor de gaz) etc.

Vicepreşedintele Mircea Mălan a amintit de programul de curăţenie de la nivelul judeţului, punerea în funcţiune a Sistemului de Management Integrat al Deșeurilor (colectarea în 6 fracţii la nivelul oraşelor şi 5 fracţii în comune), construirea centrelor de depozitare a deşeurilor voluminoase în judeţ şi proiecte în ariile naturale protejate.

„Am avut doi mari dușmani: timpul și banii. Timpul a fost scurt, iar banii au trebuit găsiți. Am preluat un buget slab din punct de vedere al dezvoltării, cu numai 25% pentru investiții, tot restul pentru funcționare. Acum bugetul este de 6 ori mai mare, iar cel pentru dezvoltare de 16 ori. În acest an avem 85% din buget pentru dezvoltare, 15% fiind cheltuielile de funcţionare. Avem cea mai mică organigramă din țară, dar avem cel mai mare buget de dezvoltare între consiliile județene din țară”, a declarat vicepreședintele Călin Gal, care a precizat că cel mai important în acest mandat a fost gestionarea corectă a fondurilor.