Oradea se laudă în acest an cu un buget record, de 2,9 miliarde de lei, cel mai mare din istoria post-decembristă. Ar fi fost și mai mare dacă guvernul nu și-ar fi băgat mâna în impozitul pe venit pe care municipalitatea l-a primit în acest an. În Oradea, asta a dus la o scădere de 3% dar sunt orașe, precum Deva, care au pierdut 40% din buget.

Cu un buget total de puțin peste 2,92 de miliarde de lei, Primăria Oradea a reușit în acest an să-și depășească propriul record, cel de 2,81 de miliarde de lei, de anul trecut. Și în 2024, cei mai mulți bani, aproape 1,28 miliarde de lei, adică 44%, se vor duce pe investiții.

Ca noutate, față de 2023, până la aprobarea bugetului în Consiliul Local, estimată a fi pe 9 februarie, Primăria va organiza și o consultare cu cetățenii, eveniment care va avea loc pe 1 februarie, de la ora 16.00, în Sala Mare a instituției.

 

Lipsă de seriozitate

Analiza bugetului pe 2024 a fost făcută vineri, 26 ianuarie, la Primăria Oradea, de către primarul Florin Birta și directorul economic Eduard Florea.

„Este al doilea an din istoria curentă a bugetului public, cu venituri proprii în scădere. Pe mine mă nemulțumește foarte mult acest lucru. Motivul este decizia guvernului de a regândi modul de distribuire a cotelor din impozitul pe venit. Este cel mai important venit propriu și orice modificarea are impact semnificativ asupra veniturilor oricărui municipiu. Concret, formula a rămas aceeași, se distribuie 63% din încasările de la nivelul localității din impozitul pe venit (este vorba de 63% din cei 10% pe care firmele din municipiu sunt obligate să le plătească la bugetul de stat), dar, la distribuire nu se mai pun veniturile din impozitele aferente pensiilor, dividendelor, câștigurilor, diverselor concursuri, respectiv cele din dobânzi. Este o scădere cu 3% față de încasările anului trecut pentru această categorie de venit și aceste procente se răsfrâng asupra veniturilor proprii”, a spus, printre altele, Eduard Florea care a fost completat de primarul Florin Birta: „sunt municipii care au avut o scădere drastică. 40% Deva, spre exemplu, care se bazau mult pe acest impozit din pensii. La noi pierderea a fost de doar 3% pentru că ne bazăm pe partea de dezvoltare. Noi suntem un oraș activ. Clujul a pierdut 18% din venit. Am discutat, ca reprezentant al Asociației Municipiilor din România, cu premierul și ministrul Finanțelor și ni s-a promis că se vor da anumite compensări ca să ajungem la suma de anul trecut. Chiar dacă anul acesta vor compensa acea pierdere, de anul viitor se va merge pe acea formulă așa că veniturile vor rămâne mai mici”.

Alte două probleme ridicate de Eduard Florea, și care arată neseriozitatea Guvernului, sunt cea legată de cheltuielile sociale pentru persoane cu handicap, unde statul ar trebui să aloce 90% și a alocat doar 77% din banii necesari și transportul elevilor, o situație care „pare că nu se mai termină”.

„Anul trecut am primit 50 de lei pe elev și noi cheltuiam 80 de lei, anul acesta ne-a fost alocat doar jumătate din necesarul pe întregul an. Ori vom merge doar pe jumătate de an și apoi vom anula gratuitatea ori vom suporta diferența din bugetul local. Predictibilitatea asta de care tot vorbim, pare că a dispărut total. Este foarte greu să construiești și să ții în echilibru bugetul având astfel de situații”, a spus Eduard Florea.            

Primarul Florin Birta a venit cu un alt exemplu în care se vede lipsa de predictibilitate de care dă dovadă Guvernul.

„S-a dat o Ordonanță de Urgență prin care s-a spus că administrația publică trebuie reorganizată. Facem niște reduceri, desființăm niște posturi de conducere. Nu mai aveți voie să aveți șefi de birou. La 5 persoane angajate era ok să numești un șef de birou care lua un spor în plus. Nu mai poți să fii șef de serviciu decât dacă ai un anumit număr de oameni, nu mai poți să fii director adjunct decât dacă ai un anumit număr de oameni. Aveți termen până la 1 ianuarie să vă modificați organigramele să faceți aceste modificări. Cei care respectă legea, cum suntem noi, am făcut toate modificările. Și le-am aprobat, conform legii, cu 30 de zile înainte, ca să poată intra organigrama în vigoare de la 1 ianuarie. La finalul lunii noiembrie, ne-am aprobat organigrama în Consiliul Local. Cu desființări de posturi, cu supărări prin primărie și așa mai departe. Am votat-o, la 1 ianuarie a intrat în vigoare. «Deștepții», pe care nu-i interesează, au spus că o să vedem noi cum facem la sfârșit de decembrie. Au așteptat și, în 15 sau 20 decembrie, înainte de Crăciun, guvernul a dat o ordonanță de urgență prin care a spus că toate aceste măsuri se prorogă până în 30 iunie, anul 2024. Atunci, cei care au fost «deștepți» și au făcut modificările e treaba lor, au noua organigramă după legislația pe care vrem să facem reduceri de cheltuieli, cei care nu au făcut aceste modificări, rămân așa. Tot ce înseamnă aparat de stat merge în continuare după măsurile abrogate. Cu alte cuvinte, nu au făcut nicio economie. E foarte greu de lucrat în aceste condiții”, a explicat edilul.

 

Investiții noi în 2024

Printre prioritățile bugetului pe anul 2024 se numără proiectele cu finanțare nerambursabilă, datoria publică, contractele deja angajate și serviciile publice pentru cetățeni.

„Pentru anul 2024 avem un buget de 2,9 miliarde de lei, cel mai mare din istoria post-decembristă. Este o creștere de 28% față de execuția anului trecut, execuție care s-a încheiat la 2,2 miliarde de lei. Este un buget care cuprinde și excedentul bugetar de anul trecut de 114 milioane de lei, din care 77,9 de la bugetul local și 36 milioane de la instituții finanțate din venituri proprii. În mare, acest excedent s-a datorat interdicțiilor de a face plăți în lunile noiembrie și decembrie pentru bunuri, servicii și alte investiții care nu erau finanțate din fonduri europene. Aceste sume au rămas în conturile primăriei, astfel încât urmează ca în lunile ianuarie-februarie să fie plătite către furnizorii și constructorii care nu au putut fi plătiți la finalul anului trecut”, a precizat primarul Florin Birta.

Directorul Eduard Florea a completat: „Faptul că componenta sănătate este gestionată de administrația locală aduce în bugetul municipiului o componentă importantă, 31% din totalul bugetului sunt veniturile pe care le înregistrează spitalul”.

În ceea ce privește cheltuielile, resursele au fost alocate pentru susținerea cheltuielilor operaționale în sumă de 1.642.945.490 lei (56%) şi pentru cheltuielile cu investițiile în sumă de 1.279.687.720 lei (44%), rezultând un total de cheltuieli de finanțat în valoare de 2.922.633.210 lei.

Anul 2024 va aduce multe investiții noi, printre care se numără noul grup energetic, noul spital de pe strada Vlădeasa, Geotermal Ioșia Sud, Pasajul Borșului, Pasajul Decebal, Parcul 1 Decembrie, iluminatul public, o creșă nouă, reabilitarea energetică a unor școli.