Anul financiar 2018 al municipalităţii orădene a înregistrat câteva premiere, cel puţin raportat la ultimii ani: impozitele şi taxele locale au fost majorate cu 20% pentru a compensa reducerea cotei din impozitul pe venit care i-a fost alocată Oradiei, iar procentul de încasare al debitelor, rămăşiţelor şi majorărilor a fost la un nivel record – 79%. În plus, la finalul anului, excedentul a fost de 76 milioane lei.

Direcţia Economică din cadrul Primăriei Oradea a prezentat ieri un bilanţ al activităţii derulate anul trecut. Şeful direcţiei, Eduard Florea, a menţionat că activitatea financiară a municipiului a fost afectată de mai multe măsuri luate de Guvern – OUG 79/2017 (reducerea cotei din impozitul pe venitul global alocat administraţiilor locale), modificarea salariului minim şi transferul contribuţiilor de la angajator la angajat, eliminarea taxei de mediu -, dar şi de programe şi decizii ale Primăriei Oradea (transformarea Poliţiei Locale în direcţie din cadrul primăriei Oradea, înfiinţarea Muzeului oraşului Oradea, măsuri pentru susţinerea construcţiei de locuinţe, bugetarea participativă etc.). Florea menţionează că un impact puternic l-a avut OUG 79, care a redus alocările de la bugetul central provenite din impozitul pe venitul global. Potrivit estimărilor municipalităţii, impactul prevăzut era de 15,5 milioane euro. Din această sumă, compensarea de la bugetul de stat a fost, iniţial, de 6,25 milioane euro. În aceste condiţii, municipalitatea a decis majorarea cu 20% a taxelor şi impozitelor locale, o măsură fără precedent în ultimii cel puţin 10 ani. Ulterior, Guvernul a alocat 6,8 milioane euro în luna ianuarie a anului trecut şi 3,5 milioane euro în luna august. De asemenea, au fost înregistrate încasări suplimentare din impozitul pe venit de peste 2,5 milioane euro.  

Tot anul trecut s-au înregistrat încasări record ale debitelor, rămăşiţelor şi majorărilor – 79% din total, procentul de încasare a debitelor curente fiind de 93%. Potrivit directorului adjunct Sorin Iacob, acest lucru se datorează faptului că municipalitatea are acces, din 2018, la programul Patrivent, care furnizează date cu privire la debitori.

Pe de altă parte, în 2018, Primăria Oradea a semnat al doilea contract de finanţare rambursabilă cu Banca Europeană de Investiţii, în valoare de 14 milioane euro, care se adaugă primului contract, în valoare de 21 milioane euro. De asemenea, în 2018, au fost efectuate plăţi în valoare de 80,57 milioane lei pentru proiecte cu finanţare europeană, constând, în principal, în avansuri date constructorilor.

La final de an, excedentul a fost de 76 milioane lei. Potrivit lui Eduard Florea, în 21 decembrie, soldul era de doar 7 milioane lei, însă, ulterior, au fost rambursate 70 milioane lei, reprezentând decontări pe proiecte. „Sper că la echilbrarea bugetelor, Guvernul să nu ia în calcul aceşti bani, mai ales că sunt sume aferente proiectelor cu finanţare europeană”, a afirmat deirectorul direcţiei economice. Chiar dacă la final de an bugetul a ieşit pe plus, municipalitatea nu are de gând să reducă nivelul taxelor şi impozitelor, chiar dacă, anul trecut, primarul Ilie Bolojan promitea că dacă sumele pierdute din reducerea cotei din impozitul pe venit va fi recuperată vor reduce contribuţiile datorate de orădeni. Eduard Florea susţine că chiar dacă există discuţii cu Guvernul pentru ca, în acest an, să se aloce 100% din impozitul pe venitul global către administraţiile locale şi judeţene, decizia finală nu a fost luată, astfel că e posibil ca şi în acest an să fie nevoie de o formulă de compensare a pierderilor. Pe de altă parte, Eduard Florea a anunţat că, în luna aprilie, va avea loc indexarea obligatorie a taxelor şi impozitelor locale cu valoarea inflaţiei. Potrivit acestuia, majorarea va fi de 4,6%.

Pentru anul 2019, Direcţia Economică a anunţat că va continua „pariul pe tehnologie” în relaţia cu cetăţenii prin: încurajarea plăţii online a dărilor (bonificaţie de 8% şi participarea la tombola săptămânală cu vouchere la Aquaparc); extinderea sistemului de trmitere de SMS-uri cu informaţii utile contribuabililor; implementarea contului online a contribuabilului; implementarea de codului QR şi a codului de bare liniar pe toate documentele care conţin informaţii de plată; implementarea unui terminal de plăţi easy/self-pay.